2014-03-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
3 ord har jag för dig. Tro, hopp och kärlek. Dessa tre är endast fullkomliga i Guds namn. Jesus Kristus. När jag läser bibelns ord, så känns det mer än bara ord. Det ligger liv, hopp och kärlek i förkunnelserna.

Om bibeln visar sig bara vara en myt, så har jag ändå inte förlorat något utan vunnit mycket kärlek och omsorg. Men om den visas sann, då har jag lagt min själ i Guds händer och hoppas på frälsning. Jag har valt fruktan över högmod. Vad ska du människa kunna säga om bibeln visar sig vara sann och sanningen var under din näsa som du förnekade?

Att komma till tro på Gud är individuellt. Vissa kommer till tro pga av livserfarenheter, svårigheter och tröst andra genom slutsatser från vetenskaplig fakta. Dessa sidor passar in på mig och jag har hört myntets båda sidor (evolutionsteorin, kreationism). Min slutsats ligger i Guds tesen och frivilligt har lagt mitt hopp i hans namn. Med andra ord det är du som väljer vad du vill tro på beroende på de sinnesuttryck du får av din omgivning och erfarenheter.
Å herregud.. stackars människa. Du är hjärntvättad
Citera
2014-03-31, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Begränsningen sitter i din position i helheten. Och därmed i hjärnan och i språket. Vi kan inte prata om det som inte "finns" i vår verklighet. Bara indirekt om det vi antar finns bakom det vi upplever med våra sinnen. Därför kommer alla såna här diskussioner bara vara vägledande, i slutändan är det din personliga upplevelse som får avgöra svaret. Vetenskapen når inte dit.

Begränsningen från din sida är enbart inbillad tills dess du klarar av att belägga den eller i alla fall gör ett försök att sakligt argumentera för din sak, nu bajsar du ju bara ord.
Citera
2014-03-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Vad ska du människa kunna säga om bibeln visar sig vara sann och sanningen var under din näsa som du förnekade?

Den är ju inte sann förstår du väl. Det står ju att någon delar på vattnet och att jesus går på vatten och allt vad de är. Den som tror på de är inte riktig i huvvet
Citera
2014-03-31, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Gud finns, i vilken form låter jag vara osagt. Vad tror ni startade Big Bang? Vad fanns innan Big Bang? Det är omöjligt att nånting bara exploderar och börjar skapa materia från ingenstans. Det måste ha fått någon knuff eller blivit aktiverat på nått sätt. Människan har skapat atombomben, den kom inte till av sig själv. För mig är det obegripligt att hävda att universum inte har någon skapare. Enligt er så blev det bara till från ingenstans? Med ingenstans menar jag tillståndet före Big Bang.

Vad skapade gud då?
Citera
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Vad är det som förvränger vår guldfiskskål då? Vi har ett begränsat synfält men en enastående förmåga att tillverka instrument som förstärker och underlättar vår upptäckarlusta.

Ljusets hastighet? Vår oförmåga att se bortom big bang? Vårt begränsade intellekt och begränsade sinnen? vårt intellekts otvetydliga beroende av våra biologiska kroppar? En glasvägg halvvägs till Alpha Centauri? Eller kanske inget alls?
Det är klart att vi ska fortsätta försöka förstå universum men det skadar inte att vara medveten om att vi är fångar i vår egen kontext och att vi har väldigt begränsad förmåga att förstå "allt".

Den här seriestrippen är ett kul exempel:https://xkcd.com/638/
Citera
Medlem
Stina-Linas avatar
Att det känns som att han inte finns
Citera
2014-03-31, 19:32
Medlem
Kommer djur också till himmelen och möter gud?

Vad är det som gör att människan är så mycket bättre än djuren? Djuren har också känslor och kan tänka.
Citera
2014-03-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Begränsningen från din sida är enbart inbillad tills dess du klarar av att belägga den eller i alla fall gör ett försök att sakligt argumentera för din sak, nu bajsar du ju bara ord.

Ok, här får du ett citat:

"Who was born first, you or the world? As long as you give first place to the world, you are bound by it; once you realize, beyond all trace of doubt, that the world is in you and not you in the world, you are out of it. Of course your body remains in the world and of the world, but you are not deluded by it."
Citera
2014-03-31, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Kommer djur också till himmelen och möter gud?

Vad är det som gör att människan är så mycket bättre än djuren? Djuren har också känslor och kan tänka.

Var i bibeln står det att vi kommer till himmlen?

OT: Djur tänker inte, dom går på instinkt.
Citera
2014-03-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown

I hela bibeln står det väl de? De är ju allt kristna talar om. Att dom ska komma till himmelen.

Du har inga bevis för att djur endast går på instinkt.

Och djur har känslor..

Varför skulle människan vara mer betydande än till exempel en gris?

Och människan är ett djur.
Citera
2014-03-31, 19:44
Medlem
Bichooos avatar
Det bör och kan väl endast vara Tron?
Precis som pengar endast finns för att man tror på deras värde.
Citera
2014-03-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown

Djur tänker. Men de kan inte tänka på något annat än det som är direkt kopplat till behovstillfredställelsen. Människan kan dock tänka out of the box.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in