2014-03-31, 19:50
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Var i bibeln står det att vi kommer till himmlen?

All over the place. Ett exempel direkt från människosonens mun (Luk 23:43):
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus
Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset.
Citera
2014-03-31, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
Ljusets hastighet? Vår oförmåga att se bortom big bang? Vårt begränsade intellekt och begränsade sinnen? vårt intellekts otvetydliga beroende av våra biologiska kroppar? En glasvägg halvvägs till Alpha Centauri? Eller kanske inget alls?
Det är klart att vi ska fortsätta försöka förstå universum men det skadar inte att vara medveten om att vi är fångar i vår egen kontext och att vi har väldigt begränsad förmåga att förstå "allt".

Den här seriestrippen är ett kul exempel:https://xkcd.com/638/

Tills dess att vi stöter på några faktiska tvärstopp så tycker jag man bör undvika inbillade begränsningar.
Målet bör som sagt vara att lära sig allt om allt, hur vida det är en möjlighet återstår att se men jag tror att risken minskar om vi redan från början intalar oss att det är en omöjlighet.
Citera
2014-03-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Ok, här får du ett citat:

"Who was born first, you or the world? As long as you give first place to the world, you are bound by it; once you realize, beyond all trace of doubt, that the world is in you and not you in the world, you are out of it. Of course your body remains in the world and of the world, but you are not deluded by it."

Här får du ett citat: "Bamse älskar dunderhånung"
Citera
2014-03-31, 20:01
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken "perfektion" refererar du till? Det som iblant kallas "finetuning"?

Vad är DIN betydelse av ordet "slump"? Kaos, indeterminism, ultimativ "fri vilja" eller .... ?

För ordet "slump" har nämligen blivit en sorts meningslös demagogisk koncept i en retorisk dragkamp mellan religion och vetenskap/filosofi.

Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
jag tror du måste haft MVG i svenska i skolan.

du verkar ha en väldigt bra kunskap om det svenska språket, du drog upp ord där som jag aldrig hört talas om hehe.

jag är så jävla kass.

IG - G-

Vilken är din definition av ordet... borde han ju skrivit. Sen fortsätter han med att blanda ihop genus och kryddar det hela med ett felplacerade citationstecken.
Citera
2014-03-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Det finns inga bevis men att överhuvudtaget diskutera med en religiös människa är att kasta bort sin tid då denna redan bestämt sig för att bortse från all logik. Precis som om ngn bestämmer sig för att tro på att Kalle Anka styr världen så kommer inga argument övertyga denna om motsatsen då logiken redan övergetts.
Citera
2014-03-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
IG - G-

Vilken är din definition av ordet... borde han ju skrivit. Sen fortsätter han med att blanda ihop genus och kryddar det hela med ett felplacerade citationstecken.

Ja nog bör vi kunna kräva att alla som inte har svenska som modersmål uttrycker sig korrekt? Eller så kan man ju strunta i stavfelen och fokusera på det som faktiskt skrivs, det blir lite mindre bajsnödigt då.
Citera
2014-03-31, 20:10
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ja nog bör vi kunna kräva att alla som inte har svenska som modersmål uttrycker sig korrekt? Eller så kan man ju strunta i stavfelen och fokusera på det som faktiskt skrivs, det blir lite mindre bajsnödigt då.

Nej du har fel. Inlägget jag kritiserade är illa skrivet ordbajseri. Svårtytt men förmodligen helt innehållslöst om man lyckas förstå det. Vi kan kräva bättre om vi ska kunna diskutera någonting alls.
Citera
2014-03-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Här får du ett citat: "Bamse älskar dunderhånung"

Ha ha flög nog lite för långt ovanför ditt huvud. Var bara ett litet sätt för att försöka få dig att vidga vyerna en del. Men vad är det man säger: Försvara din begränsning och du får behålla den.
Citera
2014-03-31, 20:30
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Evolutionsteorin motsäger väl inte att det finns en skapare bakom universum som hela tiden upprätthåller det?

Nej, det gör den inte. Den visar dock att Bibelns skapelseberättelse inte är sann. Ingenting kan helt motbevisa Guds existens, eftersom att det inte är möjligt att kontrollera om Gud finns.
Citera
2014-03-31, 20:52
Medlem
Citat:
Ha ha flög nog lite för långt ovanför ditt huvud. Var bara ett litet sätt för att försöka få dig att vidga vyerna en del. Men vad är det man säger: Försvara din begränsning och du får behålla den.

Men snälla rara, det är ju jag som påstår att det inte finns några begränsningar (tills dess att vi stöter på några faktiska begränsningar).

Kan du försöka belägga ett endaste av alla dessa påståenden du gjort hitintills? Kan du ta och ge en förklaring som sträcker sig aningens längre än "det bara är så"? Kan du använda dig av egna ord och tankar, inte citera andra? Du har berättat om vad som enligt dig är omöjligt, det är totalt ointressant tills dess att du tar dig i kragen och berättar VARFÖR det är omöjligt.
Citera
2014-03-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Nej, det gör den inte. Den visar dock att Bibelns skapelseberättelse inte är sann. Ingenting kan helt motbevisa Guds existens, eftersom att det inte är möjligt att kontrollera om Gud finns.

Visst är det så. Man är inte så lite spånig om man tror på den.
Och exakt: Går inte att kontrollera om gud finns.

Den "andra" skapelseberättelsen kan dock äga nån form av sanning, om man är en troende typ vill säga:

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud,
och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud.

Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting
till av allt som finns till.
Citera
2014-03-31, 21:10
Bannlyst
Gud finns inte. Men asagudarna finns. Tor fixar biffen med åskan och blixtar, Oden är en korp och såvitt jag vet existerar korpar och vad resten av asagudarna gör vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in