2013-03-19, 18:34
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Självklart, i bristen på bevis kan hot vara en sorts nödlösning.

Men du har ju inte heller några bevis för dina hots legitimitet, så du är tillbaka på zero.

Citat:
Och vilken av DOM i så fall? Det finns flera versioner.

Fast jag ser det inte som ett hot, det är vad Bibeln säger och det är således det jag tror på.

Jag tror bara på en Gud, sedan vilka fler du vill att jag ska tolka in är ditt problem. Men du får gärna utveckla.
Citera
2013-03-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Den kristna Guden it is.
Kan du hänvisa till inlägget/inläggen där det bevisas att den kristna guden finns då?
Citera
2013-03-19, 18:44
Medlem
Citat:
Fegis. Varför fortsatte du inte ta de via PM? Behövde du uppbackning eller?
För att undvika att få en massa frågor om detta så besvarar jag detta EN gång, och jag ger samma svar som jag gav till Detvardåsjälva:

"Då det inte direkt är någon personlig diskussion, och eftersom diskussionen trots allt började i en tråd och fortsatte i PM enbart pga att tråden slängdes ser jag gärna att den fortsätter i en tråd. Dessutom är det mycket drygare att redigera inläggen i PM plus att min inbox blir full, så jag ser gärna att du svarar i tråden istället."

Ett tillägg till ovanstående är att jag helt enkelt tycker att det är mycket trevligare att diskutera på så sätt att fler kan vara med, och nej jag har absolut inget behov av uppbackning. Jag litar på min egen argumentationsförmåga.

Citat:
Jesus kommer en dag komma tillbaka till oss. Han kommer fördöma de människor som inte tror till evigt lidande och till oss som tror kommer han låta gå fria. Om du inte, på din dödsbädd, vill ha Gud i ditt liv så kommer du fördömas till evigt lidande, även efter döden. Vi som tror, vi går fria. Capische?
Fegis. Nästan det enda du bemötte var att jag inte ville ta det i PM, och struntade fullständigt i allt annat jag skrev. Var det för svårt att argumentera emot?

Vad har du för bevis för det du påstår förresten?

Citat:
Har någon lyckats bevisa att han inte finns?
Naturligtvis inte. Det är omöjligt.
Senast redigerad av patwotrik 2013-03-19 kl. 18:52.
Citera
2013-03-19, 18:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Självklart, i bristen på bevis kan hot vara en sorts nödlösning. Men du har ju inte heller några bevis för dina hots legitimitet, så du är tillbaka på zero.

Citat:
Fast jag ser det inte som ett hot, det är vad Bibeln säger och det är således det jag tror på.

Men du riktade kommentaren om: " Om du inte, på din dödsbädd, vill ha Gud i ditt liv så kommer du fördömas till evigt lidande, även efter döden. Vi som tror, vi går fria." till oss andra. Försökar du nu slingra dig ifrån att det var ett hot?

Citat:
Och vilken av DOM i så fall? Det finns flera versioner.

Citat:
Jag tror bara på en Gud, sedan vilka fler du vill att jag ska tolka in är ditt problem. Men du får gärna utveckla.

Varför är det mitt ansvar att reda ut vilken 'kristen gud' nån tror på. Det är väl kristendomens problem att det finns så många varianter, att det är nödvändigt att fråga om vilken som är den som refereras till.
Citera
2013-03-19, 19:50
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
För att undvika att få en massa frågor om detta så besvarar jag detta EN gång, och jag ger samma svar som jag gav till Detvardåsjälva:

"Då det inte direkt är någon personlig diskussion, och eftersom diskussionen trots allt började i en tråd och fortsatte i PM enbart pga att tråden slängdes ser jag gärna att den fortsätter i en tråd. Dessutom är det mycket drygare att redigera inläggen i PM plus att min inbox blir full, så jag ser gärna att du svarar i tråden istället."

Ett tillägg till ovanstående är att jag helt enkelt tycker att det är mycket trevligare att diskutera på så sätt att fler kan vara med, och nej jag har absolut inget behov av uppbackning. Jag litar på min egen argumentationsförmåga.

Fegis. Nästan det enda du bemötte var att jag inte ville ta det i PM, och struntade fullständigt i allt annat jag skrev. Var det för svårt att argumentera emot?

Vad har du för bevis för det du påstår förresten?
Naturligtvis inte. Det är omöjligt.

Då förstår jag, missade att de kom från en annan tråd Tyckte inte det andra du skrev var värt att besvara, för de var rörigt och lät mest bara som nonsens. Skriv en sammanfattning så ska jag besvara om jag tycker annorlunda.

Citat:
Men du riktade kommentaren om: " Om du inte, på din dödsbädd, vill ha Gud i ditt liv så kommer du fördömas till evigt lidande, även efter döden. Vi som tror, vi går fria." till oss andra. Försökar du nu slingra dig ifrån att det var ett hot?

Varför är det mitt ansvar att reda ut vilken 'kristen gud' nån tror på. Det är väl kristendomens problem att det finns så många varianter, att det är nödvändigt att fråga om vilken som är den som refereras till.

Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Kan du hänvisa till inlägget/inläggen där det bevisas att den kristna guden finns då?

De kom fram fel då, för jag menade det inte som ett hot. Detta var en upprepning av vad jag hörde under en Gudstjänst. En Gudstjänst som gav mig en hel del uppenbarelser. Uppfattar du de som hot så är de fel. Det är mer en uppmaning och ett vägskäl.

Fast jag förstår inte vad du menar. Vadå många varianter? Jag har endast hört om en Gud. (Har inte följt denna tråd, så kan ha missat något).

Kan man verkligen bevisa något om de inte går att bevisa att det inte finns? Kan man inte bevisa att de inte finns så kan man heller inte bevisa att de finns. Känns de ju som iallafall...
Citera
2013-03-19, 20:09
Medlem
Citat:

Jesus kommer en dag komma tillbaka till oss. Han kommer fördöma de människor som inte tror till evigt lidande och till oss som tror kommer han låta gå fria. Om du inte, på din dödsbädd, vill ha Gud i ditt liv så kommer du fördömas till evigt lidande, även efter döden. Vi som tror, vi går fria. Capische?

Evigt lidande? Fattar du hur sinnessjukt, sadistiskt, perverst, ondskefullt och avsmakligt det du säger är?

Vem tycker du har hunnit göra tillräckligt med ont under en livstid för att förtjäna att torteras i en evighet, kanske Hitler? Även om jag fick möjligheten att dömma den massmördande psykopaten Hitler till evig pina så skulle jag avstå, då jag anser att tortyr ALLTID är fel och det gör alla människor med en gnutta empati, du hör dock inte till den kategorin.

Vi människor har insett att vi måste ha olika grader på straffskalan och vi har även insett att dödsstraff är ett omoraliskt straff, som dessutom är permanent. Din Gud har dock inte kommit så långt i sin mentala utveckling utan där är det allt eller inget som gäller, och man straffas för de mest banala saker.

Man straffas med EVIG JÄVLA TORTYR för att man inte dyrkar denna bekräftelsekåta varelse enligt dig, men då blir min fråga följande: Varför skapade din sadistiska Gud mig för? Han vet ju att jag inte kommer att tro och därför torteras i evighet. Varför skapade han inte bara er troende? För nu när vi förnekare existerar, ja då måste han ju fylla sin enorma BDSM-källare med vilsna själar och låta dessa pinas.

Och till sist, jag mår dåligt när jag ser barn som svälter, jag mår dåligt när andra lider så kommer du kunna njuta uppe i himmlen när du vet att en trappa ner så torterar din "gode" Gud miljarder och åter miljarder människor? Jag hade då inte kunnat göra det, men jag har ju å andra sidan en empatiska sida.
Citera
2013-03-19, 20:10
Avslutad
Citat:

Det finns ca 41 000 olika varianter på kristendom. Ni kan ju börja med att enas om vilken variant som är den rätta innan ni försöker påtala hur fel vi icke troende har....

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations
Citera
2013-03-19, 20:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De kom fram fel då, för jag menade det inte som ett hot. Detta var en upprepning av vad jag hörde under en Gudstjänst. En Gudstjänst som gav mig en hel del uppenbarelser. Uppfattar du de som hot så är de fel. Det är mer en uppmaning och ett vägskäl.

OK.

Citat:
Fast jag förstår inte vad du menar. Vadå många varianter? Jag har endast hört om en Gud. (Har inte följt denna tråd, så kan ha missat något).

Lagens 'gud', trons 'gud', den hämnande 'gud', den förlåtande 'gud', den virriga 'gud' (~nya fördrag), maverick-Jesus 'gud', unitarismens 'gud', trinitarismens 'gud'.

Citat:
Kan man verkligen bevisa något om de inte går att bevisa att det inte finns? Kan man inte bevisa att de inte finns så kan man heller inte bevisa att de finns. Känns de ju som iallafall...

Personligen skulle jag inte ställa mig kategorisk avvisande till 'sunda' argument med en 'sund' metodologi om det icke-logiska/icke-empiriska. Jag har bara inte sett några.
Senast redigerad av Bogomil 2013-03-19 kl. 20:13.
Citera
2013-03-19, 20:16
Medlem
Citat:
Jag missuppfattade ditt inlägg. Eftersom du svarade på ett inlägg där någon frågade ungefär "Har någon under dessa X tusen inläggen ännu kunnat bevisa något" och sedan pratade om den kristna guden så fick jag på något vänster för mig att du påstod att den kristna guden hade bevisats.

Men nej, det går inte att motbevisa gud just nu, nej. Det går att motbevisa delar av bibeln (som dock ofta påstås vara "metaforer"), men det kanske inte är det vi talar om här.
Citera
2013-03-19, 20:22
Medlem
BlackJewels avatar

///

Det här är irrlära av grad, fördöma människor som inte tror : hot
Evigt lidande : hot
Att inte vilja ha gud via människan : hot
Lidande efter döden : hot

Billigt.

Vilken ynklig människa att tolka en bok så här otroligt lågt och därpå avslöja sin egen feghet, men l'mpa över på annan... det kan inte vara annat än någon helt obildad, som avskyr kunskaper, då tro för det första tolkas helt annat än så här, det är fejk och urkundsförfalskning.

Det torterades rätt ordentligt för flera tusen år sedan, att en bok skrevs för att skildra lidanden och vanmakt kan man minsann inte använda så här illvilligt, måste vara vilsen tonåring eller någon som är avundsjuk som utnyttjar en gammal bok så, det är en berättelse ett collage. Att vissa dyrkar, kan aldrig beskyllas dem vilka enbart inte läser. Trodde inte det fanns så mycket fanatism.
Citera
2013-03-19, 20:38
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Evigt lidande? Fattar du hur sinnessjukt, sadistiskt, perverst, ondskefullt och avsmakligt det du säger är?

Jag säger ingenting, detta står i bibeln...
Citat:
Vem tycker du har hunnit göra tillräckligt med ont under en livstid för att förtjäna att torteras i en evighet, kanske Hitler? Även om jag fick möjligheten att dömma den massmördande psykopaten Hitler till evig pina så skulle jag avstå, då jag anser att tortyr ALLTID är fel och det gör alla människor med en gnutta empati, du hör dock inte till den kategorin.

I Bibeln och kyrkan pratar man mycket om förlåtelsen. Ber man om förlåtelse så blir man förlåten. Jag tror mycket ligger i det. Det handlar nog också en del om vilket val man gör. När Adam och Eva blev förvisade ur paradiset så gjorde de ett val, de valde att förråda Gud. Jag är inte så inne i Bibeln, jag har nämligen inte läst den så noggrant ännu, så vill inte uttala mig om den alltför mycket. Du gör ett val nu, du väljer att inte tro på Gud vilket gör att du inte kan få förlåtelsen och gå fri. Detta är då inte min åsikt, vilket jag kanske bör understryka, eftersom ni verkar otroligt trångsynta i denna tråden.

Citat:
Man straffas med EVIG JÄVLA TORTYR för att man inte dyrkar denna bekräftelsekåta varelse enligt dig, men då blir min fråga följande: Varför skapade din sadistiska Gud mig för? Han vet ju att jag inte kommer att tro och därför torteras i evighet. Varför skapade han inte bara er troende? För nu när vi förnekare existerar, ja då måste han ju fylla sin enorma BDSM-källare med vilsna själar och låta dessa pinas.

Och till sist, jag mår dåligt när jag ser barn som svälter, jag mår dåligt när andra lider så kommer du kunna njuta uppe i himmlen när du vet att en trappa ner så torterar din "gode" Gud miljarder och åter miljarder människor? Jag hade då inte kunnat göra det, men jag har ju å andra sidan en empatiska sida.

Tortyr? De har jag väl inte skrivit någonstans? Evigt lidande skrev jag, inget annat. Sedan är de väl tolkningsfritt hur man tolkar evigt lidande antar jag. Varför Gud skapade dig för... Ja, kanske för det där valet jag skrev om innan. Du får ett val när du skapas. Antingen väljer du rätt eller så väljer du fel liksom. Det är vad jag tror iallafall. Eva och Adam svek Gud där i fruktträdgården, därför straffade Gud människorna genom att ge dem valet och därför skapas de inte bara troende.

Jag har empati, tro de eller ej. Nu hör inte den diskussionen hemma här riktigt, men att du dömer mig efter några inlägg i denna tråden gör DIG till en dålig människa, inte mig. Jag dömer inte dig för någonting nämligen.
Som sagt, om jag skulle gå "fri" när Jesus kommer åter så kommer jag inte sitta uppe i himlen och njuta, då det inte är vad som gör mig lycklig. Men, ni som har valt att förneka Guds existens har gjort ert val och då är de väl erat problem. Man kan inte hjälpa och tycka synd om alla i världen, serru.

Rätt talande bild förresten: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Das_J%C3%BCngste_Gericht_%28Memling%29.jpg
Senast redigerad av Esset45 2013-03-19 kl. 21:07.
Citera
2013-03-19, 21:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eva och Adam svek Gud där i fruktträdgården, därför straffade Gud människorna genom att ge dem valet och därför skapas de inte bara troende.

Hurså "svek"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in