2014-03-31, 13:59
Medlem
Skriver i den här tråden också. Skulle någon kunna lite kritik på detta personliga brev? Jobbet är IT-tekiner.

Har lite problem att få ned vad just jag kan bidra med till företaget och hur företaget kommer ha nytta av mig. Vill få ner mer konkreta detaljer men det är svårt att komma på.
Citera
2014-03-31, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kniben
Allting är subjektivt, vem är du att säga att jag inte skriver som folk, ok i den upplagan jag la upp senast var det ca.2-4 stavfel totalt men de är fixade nu..

dessutom, är du blind jag använde inte färger av den anledningen att det skulle bli för o-diskret, jag försökte köra en minimalistisk approach... Valde en font som är enkel att läsa och det går snabbt att läsa hela texten, att det ser ut som att hela pappret är full av text är bara en illusion då fonten är stor och lättläst och då det finns distinkt styckes indelning (se också hur jag utformade det med beskrivning allra längst upp över texten, hur det hänger ihop med personligt brev och CV, jag har ju faktiskt skilt på personligt brev och CV)

Du måste öppna dina stängda gränser i sinnet, det existerar inte bara ett sätt att skriva professionellt
..ock nej cirkeldiagramet var inte där för att det skulle vara "kul"
Du kan fortsätta försvara ditt personliga brev/CV i all evighet - du kommer ändå aldrig att bli anställd om du bifogar det i en jobbansökan.
Citera
2014-03-31, 15:20
Medlem
knibens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Du kan fortsätta försvara ditt personliga brev/CV i all evighet - du kommer ändå aldrig att bli anställd om du bifogar det i en jobbansökan.

vi får se..
Citera
2014-03-31, 15:38
Medlem
Citat:
Allting är subjektivt, vem är du att säga att jag inte skriver som folk, ok i den upplagan jag la upp senast var det ca.2-4 stavfel totalt men de är fixade nu..

dessutom, är du blind jag använde inte färger av den anledningen att det skulle bli för o-diskret, jag försökte köra en minimalistisk approach... Valde en font som är enkel att läsa och det går snabbt att läsa hela texten, att det ser ut som att hela pappret är full av text är bara en illusion då fonten är stor och lättläst och då det finns distinkt styckes indelning (se också hur jag utformade det med beskrivning allra längst upp över texten, hur det hänger ihop med personligt brev och CV, jag har ju faktiskt skilt på personligt brev och CV)

Du måste öppna dina stängda gränser i sinnet, det existerar inte bara ett sätt att skriva professionellt
..ock nej cirkeldiagramet var inte där för att det skulle vara "kul"

Det finns olika sätt att skriva ett cv ja. Söker du till exempel på cv-mallar på Google så kommer du upptäcka flera olika sätt att skriva ett cv. Men i grund och botten har samtliga dessa cv:n vissa saker gemensamt. Ett cv ska presentera vad du kan och vad du har gjort tidigare. Man bör kunna skriva ner utbildningar, arbetslivserfarenhet och övriga meriter (inkl. körkort, språk, it-kunskaper, ledarerfarenhet etc). Men det bör skrivas på ett speciellt sätt, även om det går att variera hur man skriver det.

Men nej, du har inte alls skilt på cv och personligt brev. Direkt efter arbetslivserfarenheten så beskriver du gymnasiet, språkkunskaper och annat som om det vore arbetslivserfarenhet. Det övergår sedan till ett personligt brev. Ett cv ska ha sitt eget dokument, och innehålla 1-2 A4sidor. Sedan ska det personliga brevet ha sitt eget dokument, men det ska inte vara för långt. Så max en A4-sida. Nu har du allt i ett och samma dokument och under punkten "arbetslivserfarenhet". Det är i alla fall det intrycket man får när man läser ditt cv.
Citera
2014-03-31, 16:38
Medlem
knibens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det finns olika sätt att skriva ett cv ja. Söker du till exempel på cv-mallar på Google så kommer du upptäcka flera olika sätt att skriva ett cv. Men i grund och botten har samtliga dessa cv:n vissa saker gemensamt. Ett cv ska presentera vad du kan och vad du har gjort tidigare. Man bör kunna skriva ner utbildningar, arbetslivserfarenhet och övriga meriter (inkl. körkort, språk, it-kunskaper, ledarerfarenhet etc). Men det bör skrivas på ett speciellt sätt, även om det går att variera hur man skriver det.

Men nej, du har inte alls skilt på cv och personligt brev. Direkt efter arbetslivserfarenheten så beskriver du gymnasiet, språkkunskaper och annat som om det vore arbetslivserfarenhet. Det övergår sedan till ett personligt brev. Ett cv ska ha sitt eget dokument, och innehålla 1-2 A4sidor. Sedan ska det personliga brevet ha sitt eget dokument, men det ska inte vara för långt. Så max en A4-sida. Nu har du allt i ett och samma dokument och under punkten "arbetslivserfarenhet". Det är i alla fall det intrycket man får när man läser ditt cv.

Detta var vad jag menade i mitt förra inlägg

hela cv:t (nu färdig för sökande)
Citera
2014-03-31, 16:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Det spelar ingen roll om du så hade varit VD på Volvo med det där CVt. Finns inte en människa som skulle ägna en sekund åt att läsa det där. Som rekryterare hade jag blivit förolämpat av att få in sånt där som uppenbart är trams.
Citera
2014-03-31, 17:02
Avslutad
Det ser gräsligt ut kniben! Det var därför jag frågade om du verkligen gjort det i Adobe PS för det ser ut som om det är gjort i Paint! Skärp dig!
Citera
2014-03-31, 17:25
Medlem
Citat:

Jag hävdar fortfarande att du har ett kombinerat cv och personligt brev. Vilket man inte ska ha. Har du för övrigt läst något av mina många tips? Du verkar ju inte by dig för fem öre.
Citera
2014-03-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det spelar ingen roll om du så hade varit VD på Volvo med det där CVt. Finns inte en människa som skulle ägna en sekund åt att läsa det där. Som rekryterare hade jag blivit förolämpat av att få in sånt där som uppenbart är trams.
Sekunderar tyvärr detta inlägg.
Citera
2014-03-31, 18:59
Medlem
Woooqes avatar
här är mitt cv samt personliga brev som jag hoppas ni kan ta en titt på jag har efter era synpunkter från mitt första brev jag länkade försökt göra om det och hoppas att det är bättre nu!

cv

personligt brev
Citera
2014-03-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
här är mitt cv samt personliga brev som jag hoppas ni kan ta en titt på jag har efter era synpunkter från mitt första brev jag länkade försökt göra om det och hoppas att det är bättre nu!

cv

personligt brev

Ska jag vara ärlig så är ditt personliga brev ganska dåligt. Stycket om hög närvaro och att passa tider, det är så självklart att man inte ska ta med det alls i ett personligt brev. Ingen kommer ändå att rakt ut säga något i stil med: "Jag kommer och går som det behagar mig. Att vara punktlig och tillbringa mycket tid på jobbet är inte alls viktigt, om ni frågar mig". Arbetsgivare tar ofta för givet att alla är punktliga och sköter sitt jobb utan att ha hög frånvaro.

Du borde skriva något om varför du vill arbeta på just den arbetsplatsen och varför företaget ska anställa just dig. Vad kan du bidra med? Brevet är så allmänt och riktar sig inte mot någon särskild, och det står egentligen inget om vad du kan erbjuda/bidra med och varför man ska anställa dig. Eller vad du kan.
Senast redigerad av Koiho 2014-03-31 kl. 20:42.
Citera
2014-03-31, 20:20
Medlem
knibens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

Trams, ha, spenderat 10 timmar på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in