2017-10-09, 07:47
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contentfarmer
Har du tips på ett bra personligt brev?
Inte direkt, jag skrev inget personligt brev för det här jobbet.

Men annars skulle jag skriva något sammanfattande om min bakgrund, mina kunskaper, och hur de passar in på kravprofilen på jobbet ifråga. Jag skulle förmodligen ta min presentation på Stack Overflow och använda den som grund, skära ner lite på vissa delar och lägga till lite som inte finns där.

Om jag skulle ha skrivit ett personligt brev för mitt nuvarande jobb skulle det förmodligen ha sett ut nåt i den här stilen:

I am a software developer based in Dallas, TX, and have been working with Lotus (now IBM) Notes/Domino since 1996, full-time since the end of 1997. I have been honored by IBM by being selected as one the IBM Champions for Collaboration Solutions 2014-2017. I have presented at the MWLUG conference in 2015 and 2016 as well as IBM Connect 2016 and 2017.

I have been working with HTML and web technologies since early 1994. For the last 5-6 years I have been working mainly with jQuery and Bootstrap, but other Javascript frameworks as well. My experience with Javascript itself streches back for 15+ years.

My main work is currently done using Javascript as well as Lotusscript (a VB-based language used in IBM Notes/Domino). A couple of years ago I also did some work using C# and .NET, but I don't use it on a regular basis.

Past work experience includes working at Microsoft AB in Sweden, and developing IVR (Interactive Voice Response) for Voice Equipment AB. In addition I also worked as a journalist for five years covering the IT industry.

Most recently I worked at Xxxxxx as a Sr Application Developer, focusing mainly on Notes and Domino. I wrote the in-house claim system, as well as several other business critical applications.

The applications I create are modern looking and easy-to-use, and they will empower the users and make them more efficient.

I feel my skills and experience make me an ideal candiate for the position at Zzzzzzzzzz. I am a great problem solver, work well under stress and thrive in an environment where I interact with other developers, exchanging ideas and working together on projects.

Nåt i den stilen. Jag skulle givetvis köra rättstavning och låta min fru och några andra titta på den, men det här är ett första utkast..
Citera
2017-10-09, 10:14
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede

Men annars skulle jag skriva något sammanfattande om min bakgrund, mina kunskaper, och hur de passar in på kravprofilen på jobbet ifråga. Jag skulle förmodligen ta min presentation på Stack Overflow och använda den som grund, skära ner lite på vissa delar och lägga till lite som inte finns där.

Om jag skulle ha skrivit ett personligt brev för mitt nuvarande jobb skulle det förmodligen ha sett ut nåt i den här stilen:

I am a software developer based in Dallas, TX, and have been working with Lotus (now IBM) Notes/Domino since 1996, full-time since the end of 1997. I have been honored by IBM by being selected as one the IBM Champions for Collaboration Solutions 2014-2017. I have presented at the MWLUG conference in 2015 and 2016 as well as IBM Connect 2016 and 2017.

I have been working with HTML and web technologies since early 1994. For the last 5-6 years I have been working mainly with jQuery and Bootstrap, but other Javascript frameworks as well. My experience with Javascript itself streches back for 15+ years.

My main work is currently done using Javascript as well as Lotusscript (a VB-based language used in IBM Notes/Domino). A couple of years ago I also did some work using C# and .NET, but I don't use it on a regular basis.

Past work experience includes working at Microsoft AB in Sweden, and developing IVR (Interactive Voice Response) for Voice Equipment AB. In addition I also worked as a journalist for five years covering the IT industry.

Most recently I worked at Xxxxxx as a Sr Application Developer, focusing mainly on Notes and Domino. I wrote the in-house claim system, as well as several other business critical applications.

The applications I create are modern looking and easy-to-use, and they will empower the users and make them more efficient.

I feel my skills and experience make me an ideal candiate for the position at Zzzzzzzzzz. I am a great problem solver, work well under stress and thrive in an environment where I interact with other developers, exchanging ideas and working together on projects.

Nåt i den stilen. Jag skulle givetvis köra rättstavning och låta min fru och några andra titta på den, men det här är ett första utkast..

Om du skickar både ett CV och ett personligt brev så är en tumregel att brevet inte ska upprepa vad du redan kan läsa i CV't utan mer fokusera på vad just du kan tillföra den här tjänsten, gärna med specifica exempel.
Citera
2017-10-10, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede

Där jag sökt jobb (i Sverige) har jag applicerat samma strategi/taktik som du men det sågs som provocerande att man nämner sina prestationer. Vet du om man behöver tala om för t.ex. amerikanerna eller kanadensarna att man kan jobba där, eller om man måste ha några speciella papper iordning för att man ska anses vara en jobbkandidat?
Citera
2017-10-10, 14:15
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contentfarmer
Där jag sökt jobb (i Sverige) har jag applicerat samma strategi/taktik som du men det sågs som provocerande att man nämner sina prestationer. Vet du om man behöver tala om för t.ex. amerikanerna eller kanadensarna att man kan jobba där, eller om man måste ha några speciella papper iordning för att man ska anses vara en jobbkandidat?

Om det jobb du söker är det första i USA så kan det vara bra att nämna, men har du redan ett eller ett par USA-baserade jobb i din CV så förutsätter de att du har arbetstillstånd. Jag nämnde aldrig det i samband med att jag sökte mina två senaste jobb.
Citera
2017-10-18, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Ta mina åsikter med en nypa salt då jag är en lite små bitter person men ditt PB ser exakt likadant ut som alla andras. Jag har en tjänst ute och av 180 ansökningar ser 175 ut som ditt PB...

Sluta krydda upp de få erfarenhet ni har och använda ord ni sällan använder i vardagen. Som stycket nedan.

"Detta har lärt mig utveckla mina serviceegenskaper...." "de har varit otroligt givande..."

Skriv typ istället "2087 jobbade jag som receptionist på ett gym och fick ta emot kunderna. Jag lärde mig efter ett tag hur man skulle bemöta även stressade/bittra kunder för att få dom att lämna med ett bra intryck av gymmet. Tex hur viktigt det var att lyssna på kunden"

Skriv konkreta saker du lärt dig istället för trycka ut massa ord. Samma sak med stycket om fotbollsdomare. Det behöver du inte utveckla, folk vet vad en fotbollsdomare gör. Skriv det som erfarenhet men så fort du börjar försköna det blir det mer negativt.

Skriv i dina egna ord istället som du gjorde här uppe

"Jag vill jobba hos er för att jag tycker det är kul att hjälpa folk klä sig bra. Tycker också det är trevligt att jobba i grupp, att hjälpas åt för lösa problem"

Är bättre än

"jag tycker det är enormt drivande att vara behjälplig inför kunders allt ökande kravbild. Vidare vill jag utveckla min förståelse för hur gruppdynamiken fungerar på ett djupare plan bla bla bla"

För att ingen skriver "jag kommer nog ge 85-90% och resterande tid chitchata med kollegor och spela mobilspel. Alltså blir det bara en väldigt stor klyscha och inget som tillför nåt.

Har du något tips på hur ett bra personligt brev ska se ut?
Citera
2017-11-09, 16:02
Medlem
Hejsan,

nyss klar civilingenjör här och tänkte se hur ni skriver era titlar i cv:t. På mitt engelska cv har jag skrivit:

1)Master of science in ... och sedan förklarande text vad masterprogrammet fokuserar på.
2)Bachelor of science in ...förklarande text om kandidatprogrammet

Men hur skall man egentligen lägga upp det på svenska där man har 3 examen. Bachelor, Master och civilingenjör. Bara skriva civilingenjör kort och gott och förklara vilken masterinriktning man läst under den rubriken. Känns bara rörigt med en enskild rubrik för varje enskild examen när två av dem ihop utgör civilingenjörsexamen.

Hur gör ni?

Tack!
Citera
2017-11-14, 02:53
Medlem
Sterges avatar
Sitter och tittar på mitt CV och det ser väldigt standard ut. Vit bakgrund och arbetslivserfarenheter och sånt krafs i listform. Har då använt CV-online till detta och de som har tittat på det säger att det ser bra ut. Är dock sugen att modda om det lite.

Vad tror ni om att göra ett CV som exemplet visar på denna sida:

https://energijobb.nu/for-jobbsokande/cv/

Ser ju estetiskt trevligt ut i alla fall men blir arbetsgivare imponerade av detta tro?
Citera
2017-12-05, 09:31
Bannlyst
Hallå.

Hade tänkt bygga en hemsida som CV (inte enbart använda det, men behöver ett projekt) men skulle ha lite tips om hur ni som rekryterar eller har rekryterat ser på bakgrundsfärger och liknande.

Diverse vad ser ni som mer seriöst, i webform, och inget ni bara stänger ner direkt.
Citera
2017-12-06, 15:35
Medlem
Finns det någon rekryterings sida där arbetsgivare kollar? funderar på att börja agna efter ett annat jobb.

(edit) för vara mer specifik, sida där du laddar upp eller skriver ditt CV och självfallet arbetsgivare kan söka efter personal.
Senast redigerad av KalleKofot 2017-12-06 kl. 15:44.
Citera
2017-12-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Finns det någon rekryterings sida där arbetsgivare kollar? funderar på att börja agna efter ett annat jobb.

(edit) för vara mer specifik, sida där du laddar upp eller skriver ditt CV och självfallet arbetsgivare kan söka efter personal.

Typ något i stil med Linkedin som borde passa dig? Har du en intressant profil där så kan du bli kontaktad av rekryterare/arbetsgivare, även om du inte söker jobb aktivt. Du kan ladda upp CV där också.
Citera
2017-12-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Jag skulle rekommendera linked in. Jag själv har blivit kontaktad genomgå detta forum från ett antal arbetsgivare utan att direkt söka jobb. Samt när jag skrev in att jag sökte nya utmaningar blev jag direkt uppringd av några firmor direkt och några mer headhunting bolag. Om du dessutom säkerställer att du skriver korrekt engelska kan även utländska bolag höra av sig
Citera
2017-12-06, 20:55
Medlem
Jag visste det fanns ett som jag tänkte på för något år sen, var Linkedin kommer ihåg nu när jag såg namnet.

Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in