Citat:
Ursprungligen postat av
kniben
folk får säga att det är fult, alla får ha sin åsikt men det är inte min åsikt
Just nu struntar jag totalt i att det är fult. Det absolut viktigaste är språket. Som jag skrev tidigare så ska det inte finnas stavfel och grammatiska fel, dumma formuleringar, otydligt språk etc. Har du otur så slänger arbetsgivaren/rekryteraren ditt cv bara för att språket är helt åt helvete. Det förekommer faktiskt. Då kvittar det vilka fantastiska meriter du har eller vilket unikt cv du har i övrigt. Det visar också att du struntar totalt i att lägga tid och energi på ditt cv och personliga brev. Det är till exempel ingen hit att skriva att man är "nogrann", arbetsgivaren kommer knappast att tro att du är noggrann om du inte ens kan stava rätt.
En annan sak angående språket är att du bör undvika att endast skriva i versaler.
Sedan ska man aldrig ljuga, men man bör säga saker positivt. Det låter till exempel bättre att skriva "Grundläggande kunskaper i spanska", och gradera dina övriga språkkunskaper. Det är bättre än att skriva att du är trespråkig (de flesta tänker direkt att en tvåspråkig eller trespråkig person kan tala dessa språk flytande eller mycket bra). Finns en del andra dumma formuleringar som du bör ändra på.
Har dessutom sagt flera gånger att du bör ta bort dina intressen från cv:t. Du kanske undrar varför. Det beror på att man endast bör ta med sådant som är relevant. Intressen är sällan relevant för jobbet som du söker. Om du absolut vill ta med intressen, skriv det i det personliga brevet. Men tänk på hur du formulerar dig. Att till exempel ha som intresse att vara aktiv, då är det bättre att skriva att du är med i någon idrottsklubb eller liknande än att du lade till ett extra idrottsämne i skolan.
Sedan har jag sagt det femtioelva tusen gånger (det känns i alla fall så). Om du till exempel har arbetat med trädgårdsarbete och snickeriarbete så måste du ange arbetsgivare och år/månad som du började arbeta. Det är till exempel bättre att skriva "Trädgård AB". Mars 2011 - pågående, än att skriva så som du har gjort. Alla arbetsuppgifter på samtliga företag ska anges (eller åtminstone en sammanfattning), men var tydlig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är "administrativa och icke administrativa arbetsuppgifter" på förskolan totalt intetsägande. Det är bättre att du inte bakar in alla arbetslivserfarenheter i ett stycke utan försöker ta det i punktform eller liknande (kolla på cv-mallar som finns på nätet, eller se mitt tidigare inlägg).