2014-03-30, 22:42
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Har klarat mig fint utan och brukar nämna att kollektivt fungerat bra tidigare vid intervjuer.

Det är ändå alltid en merit att man har körkort oavsett vilket jobb man än söker. Kan vara så enkelt att man kan, om så krävs, hoppa in i en bil för att hämta nåt eller vad som helst. Bara vetskapen att någon på arbetsplatsen inte kan göra detta (även om det aldrig behöver hända) är en begränsning.
Citera
2014-03-30, 22:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det är ändå alltid en merit att man har körkort oavsett vilket jobb man än söker. Kan vara så enkelt att man kan, om så krävs, hoppa in i en bil för att hämta nåt eller vad som helst. Bara vetskapen att någon på arbetsplatsen inte kan göra detta (även om det aldrig behöver hända) är en begränsning.
Nu beror det på vilket arbete som åsyftas, men ett körkort torde ändå vara en marginell merit som alltid är bra att ha med. Vi kan väl säga att det inte är dåligt att ha ett körkort.
Citera
2014-03-30, 22:55
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nu beror det på vilket arbete som åsyftas, men ett körkort torde ändå vara en marginell merit som alltid är bra att ha med. Vi kan väl säga att det inte är dåligt att ha ett körkort. :)

Lite så jag tänker. Försöker dock tänka ut olika jobb där man aldrig någonsin kan tänkas behöva köra bil under arbetstid men kan inte komma på många. Bara ett vanligt butiksjobb kräver ju att någon ska iväg och banka kontanter med jämna mellanrum. Man tar inte veckokassan på spårvagnen eller tunnelbanan direkt.
Citera
2014-03-31, 00:08
Medlem
Om en arbetsgivare vill ha bild med i ansökan (men det är inget krav), hur skulle ni göra då? Jag har redan skickat in cv och personligt brev. Arbetsgivaren hörde av sig, ställde några frågor och skrev att jag väldigt gärna får skicka med en bild också.

Jag blir aldrig särskilt bra på bild, och jag gillar inte att le då det ofta ser så fejkat ut på bilder (bara på bilder, inte i det verkliga livet). Om jag ändå ska skicka med en bild, duger en ansiktsbild som är tagen utomhus? Man ser dock att jag har jacka på mig, jag ler inte och tittar inte rakt in i kameran. Men man får ändå en bra uppfattning om hur jag ser ut. Eller ska jag skippa bild eller ta en ny bild senare?

Jag tolkade det som om det bara är ett önskemål, inget krav. Så hur skulle ni göra i min situation? Skicka bild eller låta bli?
Citera
2014-03-31, 00:57
Medlem
knibens avatar
Citat:
hemma i ett personligt brev och inte på ett cv.

Det var både personligt brev och CV, läs längst upp
måste vara öppen för mer out-of-the-box tänkande
Citera
2014-03-31, 01:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kniben
Det var både personligt brev och CV, läs längst upp
måste vara öppen för mer out-of-the-box tänkande
Fakta kvarstår; det var vedervärdigt fult och typsnittet var inte särskilt trevligt. Dessutom var ditt CV & personligt brev-recept kryddat med alldeles för många stavfel. Koiho gav många goda råd.
Citera
2014-03-31, 01:09
Medlem
knibens avatar
Citat:
Alltså... Skickar du in sådan skit? Det var banne mig det fulaste CV jag någonsin sett, sitter du i Paint eller?

En första förändring skulle vara om du skriver som folk.

hur fan är de inte som folk?
Citera
2014-03-31, 01:26
Medlem
knibens avatar
folk får säga att det är fult, alla får ha sin åsikt men det är inte min åsikt
Citera
2014-03-31, 09:11
Medlem
knibens avatar
spenderade typ en timme på att välja font...
Citera
2014-03-31, 09:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
hur fan är de inte som folk?
Då det ser ut som att en sexåring skapat CV:t i Paint. Därför har du inte skrivit som folk. Dessutom är texten full av stavfel, särskrivningar och innehåller sådant som bör placeras i det personliga brevet. Sedan har du slängt in ett cirkeldiagram, förmodligen för att vara "rolig". Det passar inte in. Inte heller att du har ett fult typsnitt, använder gråtoner som kan vara svåra att läsa när man skriver ut det samt skriver allt i ett enda stycke, vilket gör det svårt att läsa.

Vill du spexa till med med färger och skit får du väl i alla fall göra det diskret, typ som detta. Annars förstår jag inte vad felet är med att skriva som folk, som här.

Har googlat runt en stund och alla träffar är fan finare än ditt. "Har lagt timmar på att hitta rätt font"... Bullshit.

Citat:
Vad du inte fattar är att alla försöker hjälpa dig, men visst, skicka in din "skapelse" och se hur många arbetsgivare som delar din åsikt.
Citera
2014-03-31, 09:32
Medlem
Citat:

Just nu struntar jag totalt i att det är fult. Det absolut viktigaste är språket. Som jag skrev tidigare så ska det inte finnas stavfel och grammatiska fel, dumma formuleringar, otydligt språk etc. Har du otur så slänger arbetsgivaren/rekryteraren ditt cv bara för att språket är helt åt helvete. Det förekommer faktiskt. Då kvittar det vilka fantastiska meriter du har eller vilket unikt cv du har i övrigt. Det visar också att du struntar totalt i att lägga tid och energi på ditt cv och personliga brev. Det är till exempel ingen hit att skriva att man är "nogrann", arbetsgivaren kommer knappast att tro att du är noggrann om du inte ens kan stava rätt.

En annan sak angående språket är att du bör undvika att endast skriva i versaler.

Sedan ska man aldrig ljuga, men man bör säga saker positivt. Det låter till exempel bättre att skriva "Grundläggande kunskaper i spanska", och gradera dina övriga språkkunskaper. Det är bättre än att skriva att du är trespråkig (de flesta tänker direkt att en tvåspråkig eller trespråkig person kan tala dessa språk flytande eller mycket bra). Finns en del andra dumma formuleringar som du bör ändra på.

Har dessutom sagt flera gånger att du bör ta bort dina intressen från cv:t. Du kanske undrar varför. Det beror på att man endast bör ta med sådant som är relevant. Intressen är sällan relevant för jobbet som du söker. Om du absolut vill ta med intressen, skriv det i det personliga brevet. Men tänk på hur du formulerar dig. Att till exempel ha som intresse att vara aktiv, då är det bättre att skriva att du är med i någon idrottsklubb eller liknande än att du lade till ett extra idrottsämne i skolan.

Sedan har jag sagt det femtioelva tusen gånger (det känns i alla fall så). Om du till exempel har arbetat med trädgårdsarbete och snickeriarbete så måste du ange arbetsgivare och år/månad som du började arbeta. Det är till exempel bättre att skriva "Trädgård AB". Mars 2011 - pågående, än att skriva så som du har gjort. Alla arbetsuppgifter på samtliga företag ska anges (eller åtminstone en sammanfattning), men var tydlig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är "administrativa och icke administrativa arbetsuppgifter" på förskolan totalt intetsägande. Det är bättre att du inte bakar in alla arbetslivserfarenheter i ett stycke utan försöker ta det i punktform eller liknande (kolla på cv-mallar som finns på nätet, eller se mitt tidigare inlägg).
Senast redigerad av Koiho 2014-03-31 kl. 09:37.
Citera
2014-03-31, 12:08
Medlem
knibens avatar
Citat:
Då det ser ut som att en sexåring skapat CV:t i Paint. Därför har du inte skrivit som folk. Dessutom är texten full av stavfel, särskrivningar och innehåller sådant som bör placeras i det personliga brevet. Sedan har du slängt in ett cirkeldiagram, förmodligen för att vara "rolig". Det passar inte in. Inte heller att du har ett fult typsnitt, använder gråtoner som kan vara svåra att läsa när man skriver ut det samt skriver allt i ett enda stycke, vilket gör det svårt att läsa.

Vill du spexa till med med färger och skit får du väl i alla fall göra det diskret, typ som detta. Annars förstår jag inte vad felet är med att skriva som folk, som här.

Har googlat runt en stund och alla träffar är fan finare än ditt. "Har lagt timmar på att hitta rätt font"... Bullshit.

Vad du inte fattar är att alla försöker hjälpa dig, men visst, skicka in din "skapelse" och se hur många arbetsgivare som delar din åsikt.

Allting är subjektivt, vem är du att säga att jag inte skriver som folk, ok i den upplagan jag la upp senast var det ca.2-4 stavfel totalt men de är fixade nu..

dessutom, är du blind jag använde inte färger av den anledningen att det skulle bli för o-diskret, jag försökte köra en minimalistisk approach... Valde en font som är enkel att läsa och det går snabbt att läsa hela texten, att det ser ut som att hela pappret är full av text är bara en illusion då fonten är stor och lättläst och då det finns distinkt styckes indelning (se också hur jag utformade det med beskrivning allra längst upp över texten, hur det hänger ihop med personligt brev och CV, jag har ju faktiskt skilt på personligt brev och CV)

Du måste öppna dina stängda gränser i sinnet, det existerar inte bara ett sätt att skriva professionellt
..ock nej cirkeldiagramet var inte där för att det skulle vara "kul"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in