2014-03-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbaneears
Kan se mig själv hålla i en Akifusa PM, och vet att jag kommer hålla längst fram på handtaget och därmed få fingret uppe på själva bladet. Eftersom jag inte har möjlighet att provhålla om jag nu skulle köpa en sån, så är frågan, är de "vassa" eller kantiga på ovansidan? För isåfall kommer jag inte klara av att använda den i timmar.

Enligt min pappa så är dyrare alltid bättre, och han skulle aldrig ge mig en anders petter. Men du menar på att de billigare visst kan va värda att satsa på?

I min utbildning kommer vi lära oss att slipa, men annars har jag folk som kan göra det.

Problemet är att i ett professionellt kök kommer knivarna att utsättas för hårda påfrestningar. Man hinner inte alltid vårda knivarna som man borde och då kan det vara bra att inte ha allt för dyra knivar.
Citera
2014-03-29, 23:38
Medlem
Jo precis..
Men samtidigt lånar jag inte ut mina knivar till något troll som tror att man kan köra knivarna ett varm i diskmaskinen. Bra knivar behöver jag ju, och självklart ska jag ta hand om de. Troligtvis mer om jag vet att de är dyra
Citera
2014-03-30, 00:03
Medlem
Citat:
Jo precis..
Men samtidigt lånar jag inte ut mina knivar till något troll som tror att man kan köra knivarna ett varm i diskmaskinen. Bra knivar behöver jag ju, och självklart ska jag ta hand om de. Troligtvis mer om jag vet att de är dyra

Man ska absolut ha bra knivar men inte knivar som är såpass dyra att man blir för rädd om dem. Sen handlar mycket om hur stor plånbok man har. Köp knivar som ligger i en prisklass där det inte hugger i bröstet om du skulle tappa dem på ett klinkergolv.
Citera
2014-03-30, 00:16
Medlem
Jag förstår hur du menar, men tänker inte direkt gå på fiskars för det...
Vill somsagt ha hjälp med knivmären, vilket stål osv osv. Gärna med stålhandtag, men även trä då de flesta japanska har just det. Lagom prisklass. Inte för dyrt men heller inte för billigt.
Citera
2014-03-30, 06:56
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Vill somsagt ha hjälp med knivmären, vilket stål osv osv. Gärna med stålhandtag, men även trä då de flesta japanska har just det. Lagom prisklass. Inte för dyrt men heller inte för billigt.

När jag tänker japanska knivar med stålhandtag så tänker jag direkt på "Echizen Japan". De är slanka och fina och med rätt bra material. De verkar omtyckta på diverse knivforum, men jag har inte provat själv. Ser intressanta ut i vilket fall! Kostar en slant dock... Leta upp dem i mitten på den här långa sidan ungefär: http://japanesechefsknife.com/SPECIALS.html#Specials (JCK är lätta att beställa av. bara 7 dollar i frakt och ungefär 3 dagar från japan till sverige. men glöm inte att det tillkommer moms och tull.)

På JCK säljer de även de mycket fina Mr. Itou-knivarna... Jag skulle inte ha något emot att få en sån i present om man säger så ;D Mycket bra stål, bra profiler och finish och härligt utseende. Dock svåra att få tag på och dyra, och du får leta på sidan efter de som fortfarande finns till salu. Jag skulle ha köpt en av hans 230 eller 240mm gyutos (narrow). http://japanesechefsknife.com/Page3.html#Mr.Itou

Eller om du vill ha en kniv liknande Akifusan, tillgänglig i Sverige och med lyxigare finish (och mycket billigare än Mr Itou och Echizen), så kolla in Takamura Blazen och Ryusen SG2 på Cleancut.

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/takamura-4-serier/blazen/kockkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-651-detail

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/ryusen-3-serier/super-gold-ii/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18_964-detail

Lycka till!

----------

ps. När allt kommer till kritan så är knivar personliga, och man ska inte stirra sig blind på material och sånt hela tiden. Om jag skulle ge ett råd från hjärtat skulle jag skippa alla dom knivarna och köpa en smidig och lätthanterlig japansk kniv med wa-handtag på 210-240mm istället. wa-handtag är toppen att köra pinch-grepp på, även om vanliga västerländska funkar också i nödfall. Suisin Inox är en kanon-serie knivar som är lätta och smidiga. Perfekt för en tjej med små händer! De kan du tex köpa från USA här: http://www.chefknivestogo.com/suinhowa21.html (Samma här som från Japan... tull och moms tillkommer. Högre frakt-pris och längre frakt-tid från USA.) De är också rätt dyra, men jag tror inte du skulle ångra dig!
Senast redigerad av Chutotoro 2014-03-30 kl. 07:20.
Citera
2014-03-30, 12:27
Medlem
Jag köpte precis en Nilsjohan skalkniv med 6,7 cm blad och brun plastskaft för en femma. Det fick mig att fundera på användningen utav skalkniven. Vad använder ni era till?

Min kommer fram i de allra flesta fall då jag vill få bort det yttersta skalet från mina lökar. Så det fick mig också fundera på hur vassa sådana knivar egentligen bör vara, om alls överhuvudtaget. Man vill inte riktigt skära sig om tummen kommer åt eggen, så en slö skalkniv är något jag skulle föredra.

Men ni kanske har andra tankar som kan få mig att slipa till kniven?
Citera
2014-03-30, 14:42
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:

Jag säger också Akifusa 21cm, har inte så mycket erfarenhet av bättre knivar tidigare men den är jag jäkligt nöjd med! Jag tycker inte knivryggen är vass, däremot är kniveggen jävelvass, håller skärpan länge och den är inte alltför dyr heller. Ska slipas snävt, jag har gått från 40 grader, till 30 och sedan till runt 20 graders sammanlagd eggvinkel. Då är den en riktig skärmaskin som ändå håller eggen länge om den inte går för hårt på brädan.
Citera
2014-03-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Problemet är att i ett professionellt kök kommer knivarna att utsättas för hårda påfrestningar. Man hinner inte alltid vårda knivarna som man borde och då kan det vara bra att inte ha allt för dyra knivar.

Sant så sant så, hade hellre satsat på Fujiwara FKM Gyuto 240mm, en 150mm petty och en 1000/6000 dubbelsten till jobbet. Finns på cleancut eller http://japanesechefsknife.com för en billigare peng om man har tur med tullen.
Citera
2014-03-30, 16:05
Medlem
Är det någon som har en Tanaka Ginsanko? Tänkte beställa en 190mm gyuto till flickvännen så att hon kan lära sig jobba med lite större knivar. Idag använder hon min lilla 120mm petty till ALLT, så vi ska beställa en Fujiwara 150mm petty och Tanaka'n. Men som jag har förstått det så är F&F kanske inte den bästa på Tanaka'n och jag vill ta av handtaget för att komma åt ordentligt och fixa till handtaget, ryggen, 'machi'n' osv - någon som vet om det är epoxy i Tanakan eller bara traditionellt inbränt? Jag sabbar ju handtaget om det är mycket limm, vill inte behöva köpa ett nytt handtag till en 450 kronors extrakniv.
Citera
2014-03-30, 19:30
Medlem
Supertack för alla svar!
Men jag tror jag vill gå på en kniv jag kan prova, inte lägga 300dollar och sen se hur den känns liksom.. Alla polare jag snacka med sa att jag skulle köra på global Sai. Så nu står det väl mellan de och Miyabi 7000D, eftersom jag provat de båda och gillar dom.

Men såfort jag fått provat en Akifusa PM, eller någon annan jag fick rekomenderat, och jag gillar de, skulle jag inte tveka att beställa en.
Citera
2014-03-30, 19:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Supertack för alla svar!
Men jag tror jag vill gå på en kniv jag kan prova, inte lägga 300dollar och sen se hur den känns liksom.. Alla polare jag snacka med sa att jag skulle köra på global Sai. Så nu står det väl mellan de och Miyabi 7000D, eftersom jag provat de båda och gillar dom.

Men såfort jag fått provat en Akifusa PM, eller någon annan jag fick rekomenderat, och jag gillar de, skulle jag inte tveka att beställa en.
Om du redan från början visste att du ville ha en Global eller eventuellt en Miyabi, varför gick du in i den här tråden och bad om råd över huvud taget?

De knivmärken/modeller du får testa i fysiska butiker är extremt få till antal. Så någon gång måste man helt enkelt lita på de som kan förväntas att ge bra tips och svar och därefter agera efter dem.

I ditt fall har du som sagt redan från början vetat att det ändå blir en Global eftersom dina "polare" och din pappa sagt att det är den vägen att vandra .

Lite synd om alla de som slösat bort sin tid på att förse dig med så bra råd och tips som möjligt .

~Paul~
Citera
2014-03-30, 20:00
Medlem
Nej har verkligen inte "vetat" vad de ska bli, är fortfarande osäker då jag tycker det är ett så pass viktigt val.
Men känns osäkert att beställa en kniv som man aldrig sett/rört, har ingen aning om hur den då känns eller om jag gillar den.
Paul, vet att du hatar global. Då jag råkat kika in i minst 3 forum då du verkligen hatar global, i fleera inlägg. Men, många kockar jag känner använder de. Även kocklandslaget.

Har även skrivit att jag är sugen på andra japanska knivar, speciellt Akifusan men även de Chutotoro rekommenderade. Men det är stora pengar och utan att veta hur de känns och plus tull så känner jag mig för osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in