2014-03-30, 20:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbaneears
Nej har verkligen inte "vetat" vad de ska bli, är fortfarande osäker då jag tycker det är ett så pass viktigt val.
Men känns osäkert att beställa en kniv som man aldrig sett/rört, har ingen aning om hur den då känns eller om jag gillar den.
Paul, vet att du hatar global. Då jag råkat kika in i minst 3 forum då du verkligen hatar global, i fleera inlägg. Men, många kockar jag känner använder de. Även kocklandslaget.

Har även skrivit att jag är sugen på andra japanska knivar, speciellt Akifusan men även de Chutotoro rekommenderade. Men det är stora pengar och utan att veta hur de känns och plus tull så känner jag mig för osäker.
Fast jag hatar inte Globaler. Däremot är jag likgiltig inför dem.

Globals framgångar bygger i mångt och mycket på den mördande direktreklam/sponsorship som de körde med på 90- och början på 20-hundratalet. De formligen spred sina knivar bland yrkesfolk. Bland annat i TV. Alla kändisar som använde deras knivar fick sin beskärda del av kakan. Så där har du svaret till Globalers popularitet.

Att amatörkocken köper en Global är därför inte så konstigt? Det är ju känt att de oinvigda köper samma produkter som deras "hjältar". Det kan sedan handla om gymnastikskor, liksom tennisracketar eller för den delen klädesplagg.

Du säger att det handlar om stora pengar. Faktum är att en Global inte kostar så mycket mindre än en Akifusa i samma storlek. Så varför slösa pengar på en Global i ett sämre stål, sämre ergonomi, sämre balans och sämre pris/kvalitetförhållande?

~Paul~
Citera
2014-03-30, 20:36
Medlem
Okej, det var den uppfattningen jag fått av dina hundratals inlägg. Men jag förstår och jag vet att global funkar så. Men det behöver inte vara fel, en utmärkt affärsidé skulle jag säga. Känner ett flertal som är sponsrade av global, men det är så man säljer. Sen är det upp till kockarna att använda sig av sponsorn eller inte så isåfall kan du lika gärna klaga på kockarna som hackar lök med gratisknivar? Eller? För företaget vill sälja, i alla lägen.

Jag tycker att global SAI har en bra ergonomi, otroligt sköna. Väldigt olika tidigare global, men jag vet om stålet och dess kvalité. Men idag har vi globalknivar här hemma och med slipning så håller de sig vassa, precis som de flesta andra knivar.

Igen, jag skulle mer än gärna testa en Akifusa. Problemet är väl mer att jag faktiskt inte har gjort det. Sköra och Svårslipade har jag också hört, pga de hårda stålet. Men hur är det med de?

Har som jag sagt inte bestämt mig och velar mellan flera olika.
Citera
2014-03-30, 21:39
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Massor med text i olika inlägg...

Ryggen kommer att vara vass på i princip alla knivar utom rena customs. Men det är enkelt att fixa till. Ta lite våtslippapper (typ 180 och 400) och dra fram och tillbaka.

Jag har fått hem en Akifusa-syster (Artisan) 240 och jag tycker spontant att den är tyngre än vad jag behöver och gillar. Den är tyngre än min Catcheside 260 och den är en rejäl pjäs.

Hursom, försök få testa vilken vikt du vill ha på kniven, är du en mindre tjej så kanske Chutoturos ide är en bättre lösning. Den kommer iaf vara betydligt lättare.

Finns du i GBG så skicka ett PM.
Citera
2014-03-30, 22:01
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Supertack för alla svar!
Men jag tror jag vill gå på en kniv jag kan prova, inte lägga 300dollar och sen se hur den känns liksom.. Alla polare jag snacka med sa att jag skulle köra på global Sai. Så nu står det väl mellan de och Miyabi 7000D, eftersom jag provat de båda och gillar dom.

Men såfort jag fått provat en Akifusa PM, eller någon annan jag fick rekomenderat, och jag gillar de, skulle jag inte tveka att beställa en.

Om du bor nära Stockholm är det lag på att först åka till Clearcuts lagershop och prova lite. Ta med dig pappa också, han kommer garanterat gilla det om han tycker knivar är kul... p.s. de har Global också, men tror inte du kommer hem med en sådan om du åker dit
Citera
2014-03-30, 22:11
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Okej, det var den uppfattningen jag fått av dina hundratals inlägg. Men jag förstår och jag vet att global funkar så. Men det behöver inte vara fel, en utmärkt affärsidé skulle jag säga. Känner ett flertal som är sponsrade av global, men det är så man säljer. Sen är det upp till kockarna att använda sig av sponsorn eller inte så isåfall kan du lika gärna klaga på kockarna som hackar lök med gratisknivar? Eller? För företaget vill sälja, i alla lägen.

Jag tycker att global SAI har en bra ergonomi, otroligt sköna. Väldigt olika tidigare global, men jag vet om stålet och dess kvalité. Men idag har vi globalknivar här hemma och med slipning så håller de sig vassa, precis som de flesta andra knivar.

Igen, jag skulle mer än gärna testa en Akifusa. Problemet är väl mer att jag faktiskt inte har gjort det. Sköra och Svårslipade har jag också hört, pga de hårda stålet. Men hur är det med de?

Har som jag sagt inte bestämt mig och velar mellan flera olika.

Fabrikseggen är lite skör, min höll i två veckor innan det var dags för en slipning (den är nog bra snäv), men för mig som glad amatör var det lätt att få tillbaka skärpan, med klosstricket på sharpmakern blir den tokvass igen... och igen..

Nu något helt annat: Jag har haft svårt att få bra egg på Shiro Kaman och därför blev det fler timmar med Sharpmakern än vad som var planerat. Hursomhelst, idag fick jag till en kalasegg genom att lyssna (!) på hur eggen lät mot stenarna och även känna såklart. Jag hade lyckats få en vikt eggbit och det lät betydligt kraftigare på den sidan, vilket gjorde det hela rätt lätt: slipa till samma ljud på bägge sidor, kolla bettet och sedan finish med diamantstavarna. Rakar hår från armen och det gjorde den knappt som ny...

Fråga: Jag undrar dock om jag är för hård mot den, kör uppklossad sharpmaker på 30 graders hålen. Tål stålet det eller borde jag öka vinkeln?
Citera
2014-03-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Ryggen kommer att vara vass på i princip alla knivar utom rena customs. Men det är enkelt att fixa till. Ta lite våtslippapper (typ 180 och 400) och dra fram och tillbaka.

Jag har fått hem en Akifusa-syster (Artisan) 240 och jag tycker spontant att den är tyngre än vad jag behöver och gillar. Den är tyngre än min Catcheside 260 och den är en rejäl pjäs.

Hursom, försök få testa vilken vikt du vill ha på kniven, är du en mindre tjej så kanske Chutoturos ide är en bättre lösning. Den kommer iaf vara betydligt lättare.

Finns du i GBG så skicka ett PM.

Bor tyvärr inte i närheten av GBG! Men tack!
Funderar bara vad tullen blir på cirka 2500sek? eller går inte tullen på priset?
Citera
2014-03-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Om du bor nära Stockholm är det lag på att först åka till Clearcuts lagershop och prova lite. Ta med dig pappa också, han kommer garanterat gilla det om han tycker knivar är kul... p.s. de har Global också, men tror inte du kommer hem med en sådan om du åker dit

Det är en bit dit men det ska jag absolut försöka göra.

Förresten, vad har ni för knivar själva? Och vad använder ni dom till?
Citera
2014-03-30, 22:21
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Funderar bara vad tullen blir på cirka 2500sek? eller går inte tullen på priset?

Paul har skrivit det ett gäng gånger i tråden (med tull, avgifter etc) men jag minns inte...
Citera
2014-03-30, 22:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Men jag förstår och jag vet att global funkar så.

2. Men det behöver inte vara fel, en utmärkt affärsidé skulle jag säga. Känner ett flertal som är sponsrade av global, men det är så man säljer. Sen är det upp till kockarna att använda sig av sponsorn eller inte så isåfall kan du lika gärna klaga på kockarna som hackar lök med gratisknivar? Eller? För företaget vill sälja, i alla lägen.

3. Jag tycker att global SAI har en bra ergonomi, otroligt sköna.

4. men jag vet om stålet och dess kvalité. Men idag har vi globalknivar här hemma och med slipning så håller de sig vassa, precis som de flesta andra knivar.

5. Igen, jag skulle mer än gärna testa en Akifusa. Problemet är väl mer att jag faktiskt inte har gjort det.

6. Sköra och Svårslipade har jag också hört, pga de hårda stålet. Men hur är det med de?
1. Visst funkar Global. Det gör en flintakniv också . Frågan är dock vilken kniv som funkar optimalt i samband med de arbeten den kan tänkas att bli utsatt för.

2. Det är en utmärkt affärsidé. Har inte påstått annat. Men de höga försäljningsvolymerna har inget med kvaliteten att göra. De är precis som du antyder en produkt av en lyckad affärsidé. Att vanligt folk går på den här finten är därför inte förvånande.

3. Men köp en sådan då. Det är precis det jag menade i mitt tidigare inlägg. Nämligen att du i princip redan bestämt dig för en sådan kniv och därför inte borde startat den här diskussionen över huvud taget.

4. Precis som andra knivar skriver du . Jag kan försäkra dig om att en kniv med ett blad tillverkat i ett bra stål inte håller skärpa som "alla andra". Skillnaden mellan en kniv i ett erkänt PM-stål och en i samma stål som Globalknivar (Cromova 18) är monumental.

5. Det är tyvärr inget att göra åt. Därför säger jag att detta är en onödig diskussion eftersom du aldrig kommer att kunna känna på ens en tiotusendel av de knivar som finns på marknaden. Det enda man kan gå efter är de människor som har kunskap i ämnet som sådant, dvs de som kan bedöma hur en kniv beter sig utan att de facto behöva testa den i praktiskt arbete. Du är dock inte beredd att ta till dig av deras argument.

6. Antingen kan man slipa/bryna eller så kan man det inte. Det gäller alla typer av stål. Det finns alltid medel/metoder att ta till för att få en kniv vass. Det som eventuellt fattas när man misslyckas är just kunskap i ämnet. Det har således inte med stålets beskaffenhet att göra.

Ett hårt härdat stål är visserligen skörare jämfört med ett mjukare stål men bara om det handlar om samma ståltyp. Ett hårt kolstål är exempelvis avsevärt mer elastiskt vid samma HRC-grad än ett rostfritt stål.

~Paul~
Citera
2014-03-30, 22:32
Medlem
SaftMajas avatar
dePaul, vad tror du min. praktisk eggvinkel är på en Shiro Kama i Aogami S?
Citera
2014-03-30, 22:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Fabrikseggen är lite skör, min höll i två veckor innan det var dags för en slipning (den är nog bra snäv), men för mig som glad amatör var det lätt att få tillbaka skärpan, med klosstricket på sharpmakern blir den tokvass igen... och igen..

Nu något helt annat: Jag har haft svårt att få bra egg på Shiro Kaman och därför blev det fler timmar med Sharpmakern än vad som var planerat. Hursomhelst, idag fick jag till en kalasegg genom att lyssna (!) på hur eggen lät mot stenarna och även känna såklart. Jag hade lyckats få en vikt eggbit och det lät betydligt kraftigare på den sidan, vilket gjorde det hela rätt lätt: slipa till samma ljud på bägge sidor, kolla bettet och sedan finish med diamantstavarna. Rakar hår från armen och det gjorde den knappt som ny...

Fråga: Jag undrar dock om jag är för hård mot den, kör uppklossad sharpmaker på 30 graders hålen. Tål stålet det eller borde jag öka vinkeln?
Vilken vinkel landar du på när du säger "klosstricket"? Eller är det locket till basplattan du menar?

~Paul~
Citera
2014-03-30, 22:35
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vilken vinkel landar du på när du säger "klosstricket"? Eller är det locket till basplattan du menar?

~Paul~

Yes, locket till basplattan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in