Citat:
Fast jag hatar inte Globaler. Däremot är jag likgiltig inför dem. Nej har verkligen inte "vetat" vad de ska bli, är fortfarande osäker då jag tycker det är ett så pass viktigt val.
Men känns osäkert att beställa en kniv som man aldrig sett/rört, har ingen aning om hur den då känns eller om jag gillar den.
Paul, vet att du hatar global. Då jag råkat kika in i minst 3 forum då du verkligen hatar global, i fleera inlägg. Men, många kockar jag känner använder de. Även kocklandslaget.
Har även skrivit att jag är sugen på andra japanska knivar, speciellt Akifusan men även de Chutotoro rekommenderade. Men det är stora pengar och utan att veta hur de känns och plus tull så känner jag mig för osäker.
Men känns osäkert att beställa en kniv som man aldrig sett/rört, har ingen aning om hur den då känns eller om jag gillar den.
Paul, vet att du hatar global. Då jag råkat kika in i minst 3 forum då du verkligen hatar global, i fleera inlägg. Men, många kockar jag känner använder de. Även kocklandslaget.
Har även skrivit att jag är sugen på andra japanska knivar, speciellt Akifusan men även de Chutotoro rekommenderade. Men det är stora pengar och utan att veta hur de känns och plus tull så känner jag mig för osäker.
Globals framgångar bygger i mångt och mycket på den mördande direktreklam/sponsorship som de körde med på 90- och början på 20-hundratalet. De formligen spred sina knivar bland yrkesfolk. Bland annat i TV. Alla kändisar som använde deras knivar fick sin beskärda del av kakan. Så där har du svaret till Globalers popularitet.
Att amatörkocken köper en Global är därför inte så konstigt? Det är ju känt att de oinvigda köper samma produkter som deras "hjältar". Det kan sedan handla om gymnastikskor, liksom tennisracketar eller för den delen klädesplagg.
Du säger att det handlar om stora pengar. Faktum är att en Global inte kostar så mycket mindre än en Akifusa i samma storlek. Så varför slösa pengar på en Global i ett sämre stål, sämre ergonomi, sämre balans och sämre pris/kvalitetförhållande?
~Paul~
. Frågan är dock vilken kniv som funkar optimalt i samband med de arbeten den kan tänkas att bli utsatt för.