2014-03-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Visst är det trevligt när man får ha sina favoritsaker ifred Frugan har en sän där liten Victorinox med kycklinggult plasthandtag och en gammal Sabatier på 21 cm som hon får (och klarar av) att leka med.

Skärpan sitter iofs i slipningen, inte märket.
Citera
2014-03-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Det tog bara 24 timmar innan frugan försökte använda Artifexen o skar sig ordentligt. Blödde rejält.
När jag försökte förklara att detta visade vilken vass kvalitetskniv detta var så sa hon att jag var en idiot och att jag inte får förvara kniven på magnetlisten med dom andra knivarna, hon är rädd att hon ska skära sig igen.

Du kanske skulle ägna din frus Sabatier litet regelbunden uppmärksamhet så hon vänjer sig vid att knivar är vassa. Även en aldrig så vass och bra kniv som används blir slö om den inte underhålls, även en Artifax.
Citera
2014-03-29, 14:26
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Du kanske skulle ägna din frus Sabatier litet regelbunden uppmärksamhet så hon vänjer sig vid att knivar är vassa. Även en aldrig så vass och bra kniv som används blir slö om den inte underhålls, även en Artifax.

Min fru har ingen Sabatier, du blandar ihop mig med Glappkontakt men du har rätt i det du säger. Förutom en gammal Henckel kockkniv som min fru tycker är för stor/tung så har vi en liten globalkniv oxå, gs-3, som hon gillar. Även den är rätt vass men hon har lyckats undvika att skära sig med den. Tror att problemet var mera att hon inte är van vid normalstora kockknivar men ville prova den nya och då gick det som det gick. Jag lär få ha den ifred nu iallafall.

Angående att hålla knivarna vassa så har jag just köpt en sharpmaker och funderar nu på hur man ska bäst använda den på både Artifexen o Globalen.
Citera
2014-03-29, 14:49
Medlem
Lätt att blanda ihop olika inlägg .
Står i valet och kvalet inför köp av "knivslipare".
Alla här verkar ju peka med hela handen mot Sharpmaker, så av någon märklig anledning vill jag gå i någon annan riktning. Funderar på en Tormek T3. För tillfället kör jag på ett vanligt skaftbryne från Gotlandsbrynet kompletterat med ett par mindre men finkornigare. Håller iofs knivarna brukbara men känner mig osäker på vinklar och annat. Får väl se vad det blir till slut.
Citera
2014-03-29, 18:19
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Lätt att blanda ihop olika inlägg .
Står i valet och kvalet inför köp av "knivslipare".
Alla här verkar ju peka med hela handen mot Sharpmaker, så av någon märklig anledning vill jag gå i någon annan riktning. Funderar på en Tormek T3. För tillfället kör jag på ett vanligt skaftbryne från Gotlandsbrynet kompletterat med ett par mindre men finkornigare. Håller iofs knivarna brukbara men känner mig osäker på vinklar och annat. Får väl se vad det blir till slut.

Tormek är det ju grymt att ha en hemma Men de flesta tycker nog det är lite stort/dyrt/overkill ;D
Citera
2014-03-29, 18:45
Medlem
Jo, känns lite som "den som har mest prylar när han dör vinner".
Känner dock stor tillfredsställelse när jag lyckats få till eggen och skurit ner en bit högrev till i princip köttfärs, när det känns som att kniven gör vad jag TÄNKT att den skall göra utan att behöva anstränga mig. Så kanske ändå, men skall man köpa nytt blir det ju bortemot 3.500:- med knivjigg, yxjigg, stenjusterare och vad mer som kan tänkas komma till bruk. Man skulle kanske knäcka extra med att slipa knivar åt vänner och grannar
Citera
2014-03-29, 19:46
Medlem
Citat:
Jo, känns lite som "den som har mest prylar när han dör vinner".
Känner dock stor tillfredsställelse när jag lyckats få till eggen och skurit ner en bit högrev till i princip köttfärs, när det känns som att kniven gör vad jag TÄNKT att den skall göra utan att behöva anstränga mig. Så kanske ändå, men skall man köpa nytt blir det ju bortemot 3.500:- med knivjigg, yxjigg, stenjusterare och vad mer som kan tänkas komma till bruk. Man skulle kanske knäcka extra med att slipa knivar åt vänner och grannar
Varför inte lära dig slipa på stenar istället. Ger en helt annan tillfredställelse och flexibilitet.
Citera
2014-03-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Tormek är det ju grymt att ha en hemma Men de flesta tycker nog det är lite stort/dyrt/overkill ;D

Det finns en Tormek (antagligen T3) i min familj.
Dessvärre är stenen nästan slut och att plana stenen har ägaren aldrig ens tänkt på.

Så en ny sten skulle jag behöva köpa. Däremot är Tormeks stenar, om än riktigt bra, så är de riktigt dyra också. Finns det billigare stenar till Tormek som jag skulle kunna montera på den och sen använda till att kunna slipa fram en slipfas eller åtminstone grundfixa chippade blad innan sharpmakern kommer fram?
Citera
2014-03-29, 21:19
Medlem
Skulle verkligen behöva lite hjälp här... Har läst massvis av trådar och massor på internet men eftersom jag vet att knivval är induviduellt så behöver jag lite mer hjälp än så!

Jag utbildar mig till kock och ska önska mig kockknivar när jag fyller. Min familj tycker att bra knivar är viktigt så pris är inte grejen.
Jag har provat några och bestämde mig först för global SAI, de känns ergonomiska och schyssta. Har även de andra globalknivarna hemma och gillar dom skarpt.
Men efter lite påläsning funderar jag på om jag ska ha ett bättre stål? Knivarna ska alltså användas inom restaurang jobb inom flertal år.

Jag har små händer och håller ganska långt fram på kniven, därför gillade jag global SAI, väldigt sköna att hålla i. Är även sugen på japanska knivar, gillar skärpan. Testade en japansk kniv som också var väldigt skön, fick först för mig att skaftet inte alls var skönt men ändrade mig direkt. Vill helst ha handtag av stål då de känns mest praktiskt, hygieniskt och hållbart.

Har lite funderingar på hur hårt stål man ska ha också. Vet att global är ganska mjukt. Men är det bättre med hårdare stål eller blir de för "skört"?

Är det någon som har något bra tips eller tror ni global SAI är en bra idé?
Citera
2014-03-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbaneears
Skulle verkligen behöva lite hjälp här... Har läst massvis av trådar och massor på internet men eftersom jag vet att knivval är induviduellt så behöver jag lite mer hjälp än så!

Jag utbildar mig till kock och ska önska mig kockknivar när jag fyller. Min familj tycker att bra knivar är viktigt så pris är inte grejen.
Jag har provat några och bestämde mig först för global SAI, de känns ergonomiska och schyssta. Har även de andra globalknivarna hemma och gillar dom skarpt.
Men efter lite påläsning funderar jag på om jag ska ha ett bättre stål? Knivarna ska alltså användas inom restaurang jobb inom flertal år.

Jag har små händer och håller ganska långt fram på kniven, därför gillade jag global SAI, väldigt sköna att hålla i. Är även sugen på japanska knivar, gillar skärpan. Testade en japansk kniv som också var väldigt skön, fick först för mig att skaftet inte alls var skönt men ändrade mig direkt. Vill helst ha handtag av stål då de känns mest praktiskt, hygieniskt och hållbart.

Har lite funderingar på hur hårt stål man ska ha också. Vet att global är ganska mjukt. Men är det bättre med hårdare stål eller blir de för "skört"?

Är det någon som har något bra tips eller tror ni global SAI är en bra idé?

Det viktigaste du kan skaffa för att hålla dig nöjd och glad som kock är kunskap och erfarenhet av att kunna slipa dina egna knivar. Även en medioker kniv kan kännas grymt bra, speciellt jämfört med de ofta dåligt slipade knivarna i många kök, om den är slipad rätt.

Personligen skulle jag i ditt ställe skaffa arbetshästar till knivar, som jag inte är så rädd om på jobbet ifall någon tönt skulle få för sig att göra dumma saker med den. Frosts kockknivar brukar i det avseendet komma på tal. Sånt kan du å andra sidan betala själv för senare! Ska du däremot få en kniv i present och priset inte spelar någon roll? Ja, slå till på forumkniven, Akifusa PM, på en gång! Ta också den längre varianten! Jag som började använda 21 cm knivar har gått och börjat istället uppskatta längre knivar på sistone. Det kan kännas ovant med 24 till en början, men sen kommer du inte vilja gå ned längd.
Citera
2014-03-29, 22:20
Medlem
Kan se mig själv hålla i en Akifusa PM, och vet att jag kommer hålla längst fram på handtaget och därmed få fingret uppe på själva bladet. Eftersom jag inte har möjlighet att provhålla om jag nu skulle köpa en sån, så är frågan, är de "vassa" eller kantiga på ovansidan? För isåfall kommer jag inte klara av att använda den i timmar.

Enligt min pappa så är dyrare alltid bättre, och han skulle aldrig ge mig en anders petter. Men du menar på att de billigare visst kan va värda att satsa på?

I min utbildning kommer vi lära oss att slipa, men annars har jag folk som kan göra det.
Citera
2014-03-29, 22:22
Medlem
Är också en väldigt liten tjej, och gillar inte stora knivar. Men ska man satsa på en 24cm och sedan vänja sig vid den?
Alla säger ju att de vägrar släppa sina större knivar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in