Citat:
Ursprungligen postat av
Urbaneears
Skulle verkligen behöva lite hjälp här... Har läst massvis av trådar och massor på internet men eftersom jag vet att knivval är induviduellt så behöver jag lite mer hjälp än så!
Jag utbildar mig till kock och ska önska mig kockknivar när jag fyller. Min familj tycker att bra knivar är viktigt så pris är inte grejen.
Jag har provat några och bestämde mig först för global SAI, de känns ergonomiska och schyssta. Har även de andra globalknivarna hemma och gillar dom skarpt.
Men efter lite påläsning funderar jag på om jag ska ha ett bättre stål? Knivarna ska alltså användas inom restaurang jobb inom flertal år.
Jag har små händer och håller ganska långt fram på kniven, därför gillade jag global SAI, väldigt sköna att hålla i. Är även sugen på japanska knivar, gillar skärpan. Testade en japansk kniv som också var väldigt skön, fick först för mig att skaftet inte alls var skönt men ändrade mig direkt. Vill helst ha handtag av stål då de känns mest praktiskt, hygieniskt och hållbart.
Har lite funderingar på hur hårt stål man ska ha också. Vet att global är ganska mjukt. Men är det bättre med hårdare stål eller blir de för "skört"?
Är det någon som har något bra tips eller tror ni global SAI är en bra idé?
Det viktigaste du kan skaffa för att hålla dig nöjd och glad som kock är kunskap och erfarenhet av att kunna slipa dina egna knivar. Även en medioker kniv kan kännas grymt bra, speciellt jämfört med de ofta dåligt slipade knivarna i många kök, om den är slipad rätt.
Personligen skulle jag i ditt ställe skaffa arbetshästar till knivar, som jag inte är så rädd om på jobbet ifall någon tönt skulle få för sig att göra dumma saker med den. Frosts kockknivar brukar i det avseendet komma på tal. Sånt kan du å andra sidan betala själv för senare! Ska du däremot få en kniv i present och priset inte spelar någon roll? Ja, slå till på forumkniven, Akifusa PM, på en gång! Ta också den längre varianten! Jag som började använda 21 cm knivar har gått och börjat istället uppskatta längre knivar på sistone. Det kan kännas ovant med 24 till en början, men sen kommer du inte vilja gå ned längd.