2014-03-29, 12:37
  #25
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Sverigedemokrat är han nog knappast. Med tanke på att han demonstrerar med SvP, förringar förintelsen och klottrar hakkors på diverse byggnader så tror jag knappast någon Sverigedemokrat skulle vilja ha något med han att göra och jag tror knappast han är särskilt intresserad av SD heller.

Bildbevis på Dan Park i nassedemo:
http://antifascisten.org/2014/01/28/malmo-krossade-rutor-aven-pa-syndikalisternas-lokal/

Samtidigt om du vill häckla kulturmedia idag på bästa möjliga sätt var ska du då placera dig för att få maximal uppmärksamhet?
Citera
2014-03-29, 16:36
  #26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Gatukonstnären Dan Park, 45, åtalades i dag vid Malmö tingsrätt, och åklagaren kräver bland annat en liten rättspsykiatrisk undersökning av konstnären.
https://www.realisten.se/2014/03/28/aklagaren-vill-sinnesundersoka-dan-park/

Det finns nog ingen konspiration om att tysta en obekväm röst där faktiskt. Har du pratat med Dan? Det dröjer inte så länge innan man fattar att han är knäpp. Menar inte det som något negativt.
Citera
2014-03-29, 20:04
  #27
Medlem
grenyans avatar
Vad Dan Park har för åsikt i sin konst är inte en fråga för rättsväsendet. Att han är en nagel i ögat för vänstermänniskor är föga förvånande, men absolut inte en anledning nog att sätta någon bakom lås och bom. Jag kan verkligen inte begripa hur detta skulle vara hets mot folkgrupp, vi har ju yttrandefrihet. Och tycker man inte om hans konst så kan man ju välja att inte se på den.

Har själv träffat Dan Park vid något tillfälle och tycker att han är ganska intressant. Det finns många störiga personer på Möllan i Malmö men han är verkligen inte en av dem.
Citera
2014-03-29, 21:10
  #28
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Det finns nog ingen konspiration om att tysta en obekväm röst där faktiskt. Har du pratat med Dan? Det dröjer inte så länge innan man fattar att han är knäpp. Menar inte det som något negativt.
Knäpp och knäpp. Han är lite annorlunda, men det ska knappast vara skäl till rättspsykiatrisk vård. Han är en dissident och samhället vet inte hur de ska hantera honom. Min minimala tilltro till rättsväsendet säger att de kommer låsa in honom och kasta bort nyckeln.
Citera
2014-03-29, 23:22
  #29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Knäpp och knäpp. Han är lite annorlunda, men det ska knappast vara skäl till rättspsykiatrisk vård. Han är en dissident och samhället vet inte hur de ska hantera honom. Min minimala tilltro till rättsväsendet säger att de kommer låsa in honom och kasta bort nyckeln.

Krävs väl ganska grova brott för att man ska bli dömd till rättspsyk? Tror inte vi behöver oroa oss för Dan.
Det här kommer han att kunna leva ett tag på, hoppas faktiskt att han blir dömd till fängelse och får se en annan värld än den han är van vid. Nu hamnar han väl knappast bland dom som brukar figurera på hans affischer. Men det kan säkert bli en nytändning för honom och öka på energin för att jävlas tillbaks med samhället. Tvingas han vara utan alkoholen ett tag ökar förmodligen skaparkraften med och han får lite nykter tid att fundera ut nya grejor på.
Citera
2014-03-29, 23:26
  #30
Medlem
"Regimkritisk" BA! skitsnack, vi pratar om en nazist som hetsar mot folkgrupp, jag hoppas de stänger in fanskapet och slänger iväg nyckeln! alla människor ska väl ändå ha rätten att leva utan att hetsas och hatas mot konstant?
Citera
2014-03-29, 23:30
  #31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AThingThatsWild
"Regimkritisk" BA! skitsnack, vi pratar om en nazist som hetsar mot folkgrupp, jag hoppas de stänger in fanskapet och slänger iväg nyckeln! alla människor ska väl ändå ha rätten att leva utan att hetsas och hatas mot konstant?
Hur menar du att han är nazistisk? Har träffat mannen ett flertal gånger och han är i det närmaste apolitisk. Dessutom hetsar han inte mot någon specifik grupp, utan mot allt och alla. Det han vänder sig emot är framför allt den enorma skitnödigheten i dagens lättkränkta samhälle. Det gör han på ett effektivt och bra sätt.

Jag tycker alla ska ha rätt att uttrycka sig hur de vill. Du vill låsa in folk som använder sig av sin yttrandefrihet, för att du inte gillar vad de säger.
Citera
2014-03-29, 23:31
  #32
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Krävs väl ganska grova brott för att man ska bli dömd till rättspsyk? Tror inte vi behöver oroa oss för Dan.
Det här kommer han att kunna leva ett tag på, hoppas faktiskt att han blir dömd till fängelse och får se en annan värld än den han är van vid. Nu hamnar han väl knappast bland dom som brukar figurera på hans affischer. Men det kan säkert bli en nytändning för honom och öka på energin för att jävlas tillbaks med samhället. Tvingas han vara utan alkoholen ett tag ökar förmodligen skaparkraften med och han får lite nykter tid att fundera ut nya grejor på.

Dan Parks alkoholintag verkar vara ganska milt om man får tro hans blogg. Rör sig om ett par pilsner om dagen.

Man kan dömas till rättspsyk oavsett vilket brott man begått. Det krävs bara att man bedöms vara psykiskt sjuk.
Citera
2014-03-30, 00:04
  #33
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Det finns nog ingen konspiration om att tysta en obekväm röst där faktiskt. Har du pratat med Dan? Det dröjer inte så länge innan man fattar att han är knäpp. Menar inte det som något negativt.
han verkar energisk,och är med andra ord annorlunda.
men knappast mer än vänsterorienterade konstnärer som går rödvin och kulturstipendier.
Han provocerar makten,och det är skrämmande när SD växer enormt och hotar att ändra hets mot folkgrupplagstiftningen,vilke tinnebär att man få honom ur vägeneftersom hans agerande tolkas som pro sd.(vilket ju är likvärdigt eller värre än nazism för maktens kreatur,då SD faktiskt är ett reellt hot)

Citat:
Ursprungligen postat av AThingThatsWild
"Regimkritisk" BA! skitsnack, vi pratar om en nazist som hetsar mot folkgrupp, jag hoppas de stänger in fanskapet och slänger iväg nyckeln! alla människor ska väl ändå ha rätten att leva utan att hetsas och hatas mot konstant?
Nazist?
har du följt Dan Parks konstprojekt? ,eller läst i Aftonbladet?
Gäller Det sverigedemokrater och SVP anhängare också när det gäller att slippa hets mot sig?
__________________
Senast redigerad av Erk Swede 2014-03-30 kl. 00:08.
Citera
2014-03-30, 01:03
  #34
Medlem
Brodiniums avatar
Pfff, konst är ju subjektivt så i princip vad som helst kan ju kallas för konst. Detta passar ju radikala knäppgökar som Dan Park perfekt. Jag tycker det är löjligt med folk som sprider radikal propaganda och smutskastar folkgrupper och sedan kallar det för konst.

Däremot så tycker jag kanske inte att han ska hamna i fängelse för det. Laget om hets emot folkgrupp tycker jag går lite för långt ibland.
Citera
2014-03-30, 01:22
  #35
Bannlyst
Folk som tror att Dan Park är "nazist" eller något liknande har nog inte överhuvudtaget förstått vad hans provokativa konst går ut på.
Citera
2014-03-30, 03:07
  #36
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Martin Aagård har skrivit en krönika om Dan Park.

http://www.aftonbladet.se/kultur/aagard/article18609513.ab



Helt fantastiskt omdöme. Man skulle kunna tro att Aagård är sarkastisk. Det är han inte och det säger egentligen ganska mycket om svenska kulturskribenter.
Spännande artikel av Aagård. Det här med att fri konst är ett problem är ett nytt steg för den svenska vänstern. Hittills har man alltid försökt tilltala bohemer och fria konstnärsandar, som historiskt har tenderar att luta åt vänster, för att det är därifrån de får hurrarop och egokickar. Nu vill Aagård lägga om och göra "Den nyttiga konsten" allenarådande - bort med flummet och in med socialistisk realism, som först och främst ska ha vänsterextrem samhällsnytta. Är Sverige redo för detta? Kommer vänstern lyckas utan Kulturen på sin sida redan idag, eller förhastar den sig och kommer förlora på ett sådant steg? Är tiden mogen för en fullfjädrad kulturrevolution av maoistiskt snitt, eller bör man fortfarande vänta ett litet tag och låtsas ha medmänsklighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in