Citat:
Ursprungligen postat av
derullo87
Denna fråga kan ha kommit upp ett dussintals gånger men ändå.
Hur drar jag ut på tiden så länge som möjligt innan utmätning?
Jag har bara fått inkasso-krav, men de kommer troligen dra det till KFM.
Där vill jag bestrida till Tingsrätten. Vill ha tips på hur jag så länge som möjligt kan kriga med detta.
Vill hinna flytta runt tillgångar osv. Är rätt fucked men alla tips mottages.
Vill du dra på det längst möjligt så kan du börja med att inte skriva på och skicka in delgivningskvittona som KFM skickar, vänta till dom jagat i kapp dig med en delgivningsman, det brukar som regel ta 1-2 månader innan en sådan får uppdraget att delge, innan dess har man försökt med olika brev att förmå dig att skriva på delgivningen om föreläggandet. Än så länge har ingen "anmärkning" dykt upp, (utslag är det mer korrekta ordet..)
Efter du på ett eller annat sätt blivit delgiven har du 10 dagar på dig att antingen betala, komma överens med inkassobolaget om en avbetalningsplan (varför inte göra det redan nu kan man fråga sig, det strösslas på avgifter när det går till kfm. 800 pix till att börja med, sen 600 i grundavgift efter utslaget meddelats) , eller bestrida föreläggandet.
Du nämnde att du ska bestrida, då gör du det, då tar det ytterligare någon vecka eller 2 innan inkassobolaget bestämt sig om det ska hänskjutas till tinget eller ej, tinget ska sedan utfärda stämning (jag gissar att den ska delges också, men det är jag inte säker på alls, rätta mig gärna om jag har fel) och du föreläggs sedan att inkomma med grunden för din talan, alltså varför du bestrider det hela.. om du inte gör det så kommer tingsrätten sannolikt meddela tredskodom, du kan då begära återvinning och inhibition av den domen, du får då lite mer tid, och tinget ska ta ärendet ytterligare en gång. KFM kan inte göra någon utmätning, eller i alla fall inte fördela medlen som flutit in om inhibition meddelas.
Du kan säkert köpa dig 2 månader genom att strula med delgivningen och bli jagad av delgivningsman
Hos tingsrätten är det svårt att säga hur lång tid det kan ta. 2-5 månader skulle jag påstå inte är något konstigt.
Skulle du sätta det i system är det inte omöjligt att någon domare till slut surnar till och dömer dig för rättegångsförseelse, då du bara för att köpa dig tid bestrider en korrekt fordran, inte så jättevanligt förekommande men brukar landa i en bot på 2-3000 kr.
LG