2014-03-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Nej, KFM tar inga som helst hänsyn till om man är häktad/sitter inne.

Men som svar till personen innan; Visst kan din advokat hjälpa till med dina räkningar, det beror helt och hållet på om han får betalt för det och/eller har tid/lust. Detta är självklart helt individuellt.

KFM kan gå in precis när som helst och ta pengarna vid en utmätning. Vore jag dig så skulle jag ta ut rubbet.

Tack för svar betr. häktads räkningar! Det är alltså upp till respektive hyresvärd/ bostadsrättsförening etc att ha överseende med uteblivna betalningar orsakade av häktning.
Citera
2014-03-06, 18:18
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Tack för svar betr. häktads räkningar! Det är alltså upp till respektive hyresvärd/ bostadsrättsförening etc att ha överseende med uteblivna betalningar orsakade av häktning.

Absolut, fast det skulle jag inte räkna med om jag vore dig :-) Många har förlorat sina bostäder i liknande situationer.
Citera
2014-03-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Absolut, fast det skulle jag inte räkna med om jag vore dig :-) Många har förlorat sina bostäder i liknande situationer.

Förstår att det ibland kan vara en välkommen orsak att vräka någon!
Citera
2014-03-06, 19:06
Medlem
Fick just veta att inom EU brukar man få ha max 10.000 euro med sig kontant vid in/ut-resa. Låter som att det kan fungera trots allt. Plus att med euron så blir det avsevärt mycket mindre sedlar att gå runt med.

Pengarna är bl.a arvepengar. Tänker inte lägga ett skit av dom pengarna till KFM, utan använder hellre den stundande lönen till det ändamålet.
Citera
2014-03-06, 19:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelito86
Fick just veta att inom EU brukar man få ha max 10.000 euro med sig kontant vid in/ut-resa. Låter som att det kan fungera trots allt. Plus att med euron så blir det avsevärt mycket mindre sedlar att gå runt med.

Pengarna är bl.a arvepengar. Tänker inte lägga ett skit av dom pengarna till KFM, utan använder hellre den stundande lönen till det ändamålet.

Tänk dock på att kfm kan begära återvinning om de ser att du haft pengar efter att du fått ett betalningsföreläggande som sedan försvunnit. Du måste då redogöra för vart de tagit vägen, och "tagit ut dem och bränna dem på krogen" är inte en bra undanflykt.

Om du säger att du skänkt bort dem så har KFM rätt att kräva pengarna i från denna person.
Citera
2014-03-07, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tänk dock på att kfm kan begära återvinning om de ser att du haft pengar efter att du fått ett betalningsföreläggande som sedan försvunnit. Du måste då redogöra för vart de tagit vägen, och "tagit ut dem och bränna dem på krogen" är inte en bra undanflykt.

Om du säger att du skänkt bort dem så har KFM rätt att kräva pengarna i från denna person.

Det här var något nytt.. Med vilket lagstöd gör KFM det? Jag känner bara till återvinningsregler i 4kap konkurslagen, men det förutsätter att man sätts i konkurs först.. Var i UB finns det sådana bestämmelser?
Citera
2014-03-07, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelito86
Om jag har besparingar på nästan 50K och en KFM-skuld på ca 28K, hur stor är risken att dom drar pengar direkt från kontot, och när brukar sådant ske? Är det bara vid utmätning, eller har dom konstant stenkoll på kontot? Har haft pengarna ett tag nu utan att något hänt...

Den risken är överhängande, det sker i så fall när dom gör utredningen på dig, vilket normalt sker en gång per år, om man inte valt något annat intervall. Dom har inte koll på kontot utan skickar frågor till bankerna när dom gör utredningen, får dom "träff" kan du räkna med att det går undan, man faxar över förbudsmeddelande och eller utmätningsbeslut till banken som brukar verkställa tämligen omgående, inom någon timma. Utmätningsbeslutet skickas till dig också, eftersom du kan överklaga osv, men eftersom det postas så är pengarna som regel lyft eller spärrade på kontot redan när du får beslutsbrevet.
Citera
2014-03-07, 08:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det här var något nytt.. Med vilket lagstöd gör KFM det? Jag känner bara till återvinningsregler i 4kap konkurslagen, men det förutsätter att man sätts i konkurs först.. Var i UB finns det sådana bestämmelser?

Jag tror faktiskt att du har helt rätt i det du säger. Jag beklagar.
Citera
2014-03-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag tror faktiskt att du har helt rätt i det du säger. Jag beklagar.

Dock kan ju den som är sugen på pengar och får nys om att gäldenären skänkt bort bilar hus och pengar eller vad det nu är ansöka om att sätta personen i konkurs.. Antar att kfm är med på något hörn när konkursförvaltaren ska återvinna det man skänkt bort..
Citera
2014-03-26, 20:50
Medlem
Denna fråga kan ha kommit upp ett dussintals gånger men ändå.

Hur drar jag ut på tiden så länge som möjligt innan utmätning?

Jag har bara fått inkasso-krav, men de kommer troligen dra det till KFM.

Där vill jag bestrida till Tingsrätten. Vill ha tips på hur jag så länge som möjligt kan kriga med detta.

Vill hinna flytta runt tillgångar osv. Är rätt fucked men alla tips mottages.
Citera
2014-03-26, 21:23
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derullo87
Denna fråga kan ha kommit upp ett dussintals gånger men ändå.

Hur drar jag ut på tiden så länge som möjligt innan utmätning?

Jag har bara fått inkasso-krav, men de kommer troligen dra det till KFM.

Där vill jag bestrida till Tingsrätten. Vill ha tips på hur jag så länge som möjligt kan kriga med detta.

Vill hinna flytta runt tillgångar osv. Är rätt fucked men alla tips mottages.

Från 2:a eller 3:e påminnelsen från inkasso (beror på, det finns fall som på över 7 år aldrig gått till KF över huvud taget) så brukar det ta några månader. Är det myndigheter (skatteverket, försäkringskassan m.fl.) går det nästan omedelbart, inte via inkasso alls. Så allt från några veckor från 2:a eller 3:e påminnelsen till något halvår. Det beror på inkassofirman.
Citera
2014-03-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Från 2:a eller 3:e påminnelsen från inkasso (beror på, det finns fall som på över 7 år aldrig gått till KF över huvud taget) så brukar det ta några månader. Är det myndigheter (skatteverket, försäkringskassan m.fl.) går det nästan omedelbart, inte via inkasso alls. Så allt från några veckor från 2:a eller 3:e påminnelsen till något halvår. Det beror på inkassofirman.

Tack för svar!

Fråga nummer två: måste inkassofirman skicka påminnelse? Eller kan de skicka direkt till kronofogden?

Bonusfråga: Vi säger att delgivningsmannen lyckas delge en. Har man då 10 dagar på sig att bestrida till kronofogden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in