2014-03-26, 22:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derullo87
Tack för svar!

Fråga nummer två: måste inkassofirman skicka påminnelse? Eller kan de skicka direkt till kronofogden?

Bonusfråga: Vi säger att delgivningsmannen lyckas delge en. Har man då 10 dagar på sig att bestrida till kronofogden?

Förutom för parkeringsböter så behöver man enligt lag aldrig skicka en betalningspåminnelse. Det är helt okej att gå direkt till inkasso.
Citera
2014-03-26, 22:10
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Tack för svar!

Fråga nummer två: måste inkassofirman skicka påminnelse? Eller kan de skicka direkt till kronofogden?

Bonusfråga: Vi säger att delgivningsmannen lyckas delge en. Har man då 10 dagar på sig att bestrida till kronofogden?

Nope. En fodringsägare får skicka direkt till inkasso eller fogden utan att skicka någon påminnelse. Det finns ett undantag och det är p-bot, av någon anledning. Dessa måste skickas någon form av påminnelse.
Citera
2014-03-26, 22:10
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Förutom för parkeringsböter så behöver man enligt lag aldrig skicka en betalningspåminnelse. Det är helt okej att gå direkt till inkasso.

...eller direkt till fogden.
Citera
2014-03-26, 22:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
...eller direkt till fogden.

Nej. Ett inkassokrav måste enligt lag skickas innan man får ta till inkassoåtgärder.
Citera
2014-03-26, 22:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det finns ett undantag och det är p-bot, av någon anledning. Dessa måste skickas någon form av påminnelse.

Anledningen är att det blir problematiskt eftersom avin som fästes på bilen kan falla bort eller enkelt plockas bort av utomstående kombinerat med att det kan vara så att personen är omedveten om att vederbörande felparkerat och därför inte kan antas ha anledning att veta att en fodran skall vara aktuell. Alltså beslutade man att påminnelse skall utgå.
Citera
2014-03-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Ett inkassokrav måste enligt lag skickas innan man får ta till inkassoåtgärder.

Nu blir jag lite nyfiken på vilket lagrum det framgår i..

LG
Citera
2014-03-26, 22:47
Medlem
Citat:
Denna fråga kan ha kommit upp ett dussintals gånger men ändå.

Hur drar jag ut på tiden så länge som möjligt innan utmätning?

Jag har bara fått inkasso-krav, men de kommer troligen dra det till KFM.

Där vill jag bestrida till Tingsrätten. Vill ha tips på hur jag så länge som möjligt kan kriga med detta.

Vill hinna flytta runt tillgångar osv. Är rätt fucked men alla tips mottages.

Vill du dra på det längst möjligt så kan du börja med att inte skriva på och skicka in delgivningskvittona som KFM skickar, vänta till dom jagat i kapp dig med en delgivningsman, det brukar som regel ta 1-2 månader innan en sådan får uppdraget att delge, innan dess har man försökt med olika brev att förmå dig att skriva på delgivningen om föreläggandet. Än så länge har ingen "anmärkning" dykt upp, (utslag är det mer korrekta ordet..)
Efter du på ett eller annat sätt blivit delgiven har du 10 dagar på dig att antingen betala, komma överens med inkassobolaget om en avbetalningsplan (varför inte göra det redan nu kan man fråga sig, det strösslas på avgifter när det går till kfm. 800 pix till att börja med, sen 600 i grundavgift efter utslaget meddelats) , eller bestrida föreläggandet.

Du nämnde att du ska bestrida, då gör du det, då tar det ytterligare någon vecka eller 2 innan inkassobolaget bestämt sig om det ska hänskjutas till tinget eller ej, tinget ska sedan utfärda stämning (jag gissar att den ska delges också, men det är jag inte säker på alls, rätta mig gärna om jag har fel) och du föreläggs sedan att inkomma med grunden för din talan, alltså varför du bestrider det hela.. om du inte gör det så kommer tingsrätten sannolikt meddela tredskodom, du kan då begära återvinning och inhibition av den domen, du får då lite mer tid, och tinget ska ta ärendet ytterligare en gång. KFM kan inte göra någon utmätning, eller i alla fall inte fördela medlen som flutit in om inhibition meddelas.

Du kan säkert köpa dig 2 månader genom att strula med delgivningen och bli jagad av delgivningsman
Hos tingsrätten är det svårt att säga hur lång tid det kan ta. 2-5 månader skulle jag påstå inte är något konstigt.
Skulle du sätta det i system är det inte omöjligt att någon domare till slut surnar till och dömer dig för rättegångsförseelse, då du bara för att köpa dig tid bestrider en korrekt fordran, inte så jättevanligt förekommande men brukar landa i en bot på 2-3000 kr.

LG
Citera
2014-03-26, 22:49
Medlem
Citat:
Denna fråga kan ha kommit upp ett dussintals gånger men ändå.

Hur drar jag ut på tiden så länge som möjligt innan utmätning?

Jag har bara fått inkasso-krav, men de kommer troligen dra det till KFM.

Där vill jag bestrida till Tingsrätten. Vill ha tips på hur jag så länge som möjligt kan kriga med detta.

Vill hinna flytta runt tillgångar osv. Är rätt fucked men alla tips mottages.

Läs det jag skrev precis innan din fråga också, om återvinning.. Skulle en fordringsägare märka på något vis att du börjar göra dig av med tillgångar på ett eller annat sätt så kan dom skippa KFM och gå raka spåret till tingsrätten och försöka få dig i personlig konkurs, i syfte att nyttja återvinningsreglerna. Gåvor du gett bort blir då under vissa förutsättningar helt enkelt ogiltigförklarade..
Värt att ha i åtanke
LG
Citera
2014-03-26, 22:55
Medlem
Rebelxs avatar
Kan fogden kräva in pengar om man skulle bosätta sig i t.ex. Finland ?
Citera
2014-03-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Vill du dra på det längst möjligt så kan du börja med att inte skriva på och skicka in delgivningskvittona som KFM skickar, vänta till dom jagat i kapp dig med en delgivningsman, det brukar som regel ta 1-2 månader innan en sådan får uppdraget att delge, innan dess har man försökt med olika brev att förmå dig att skriva på delgivningen om föreläggandet. Än så länge har ingen "anmärkning" dykt upp, (utslag är det mer korrekta ordet..)
Efter du på ett eller annat sätt blivit delgiven har du 10 dagar på dig att antingen betala, komma överens med inkassobolaget om en avbetalningsplan (varför inte göra det redan nu kan man fråga sig, det strösslas på avgifter när det går till kfm. 800 pix till att börja med, sen 600 i grundavgift efter utslaget meddelats) , eller bestrida föreläggandet.

Du nämnde att du ska bestrida, då gör du det, då tar det ytterligare någon vecka eller 2 innan inkassobolaget bestämt sig om det ska hänskjutas till tinget eller ej, tinget ska sedan utfärda stämning (jag gissar att den ska delges också, men det är jag inte säker på alls, rätta mig gärna om jag har fel) och du föreläggs sedan att inkomma med grunden för din talan, alltså varför du bestrider det hela.. om du inte gör det så kommer tingsrätten sannolikt meddela tredskodom, du kan då begära återvinning och inhibition av den domen, du får då lite mer tid, och tinget ska ta ärendet ytterligare en gång. KFM kan inte göra någon utmätning, eller i alla fall inte fördela medlen som flutit in om inhibition meddelas.

Du kan säkert köpa dig 2 månader genom att strula med delgivningen och bli jagad av delgivningsman
Hos tingsrätten är det svårt att säga hur lång tid det kan ta. 2-5 månader skulle jag påstå inte är något konstigt.
Skulle du sätta det i system är det inte omöjligt att någon domare till slut surnar till och dömer dig för rättegångsförseelse, då du bara för att köpa dig tid bestrider en korrekt fordran, inte så jättevanligt förekommande men brukar landa i en bot på 2-3000 kr.

LG

Tack för svar LG! Uppskattas.

Om jag kommer överens med företaget idag om en avbetalningsplan men sedan vägrar fullfölja den, hur blir det? D.v.s. att innan det dras till Tingsrätten så avtalar vi om en betalningsplan, men sen skiter jag i den efter 2-3 månader. Då kan de ju återigen välja att skicka det till KFM.

Det enda jag är ute efter är att få min lägenhet såld ( inte ge bort bort som gåva) närmsta 30 dagarna. Det är min enda och största tillgång just nu där jag inte vill förlora min vinst.

OBS: Det handlar om 3-4 milj, så avgifter hit o dit spelar ej så stor roll.
Citera
2014-03-27, 00:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Kan fogden kräva in pengar om man skulle bosätta sig i t.ex. Finland ?

Javisst, inom EU (och norge) är det inga som helst problem, de lämnar bara över ärendet till sin motsvarande myndighet. I tredje land blir det knepigare.
Citera
2014-03-27, 08:09
Medlem
Citat:
Tack för svar LG! Uppskattas.

Om jag kommer överens med företaget idag om en avbetalningsplan men sedan vägrar fullfölja den, hur blir det? D.v.s. att innan det dras till Tingsrätten så avtalar vi om en betalningsplan, men sen skiter jag i den efter 2-3 månader. Då kan de ju återigen välja att skicka det till KFM.

Det enda jag är ute efter är att få min lägenhet såld ( inte ge bort bort som gåva) närmsta 30 dagarna. Det är min enda och största tillgång just nu där jag inte vill förlora min vinst.

OBS: Det handlar om 3-4 milj, så avgifter hit o dit spelar ej så stor roll.

Följden blir med en icke fullföld plan blir som du sägee, du köper någon månad eller två. Du måste dock ha en jäkla tur om du får igenom en plan på sånt stort belopp, dom kan anse att det är mer affärsmässigt att dra det till kfm Ändå, eller för den delen, direkt till tinget om dom så vill.
Nu vill jag påpeka att jag inte har järnkoll på det här, men om dom misstänker att du ska göra dig av med tillgångarna så kan dom begära kvarstad hos tingsrätten, vilket i praktiken utgör en spärr för försäljning. Jag är lite osäker på om det går att göra med en lägenhet dock.

Något jag har mer järnkoll på är att det är svårt att mäta ut en bostadsrätt. Om skulden det gäller avser annat än de lån du har på lägenheten så har su bestämmelser i UB (har för mig att det är i 5kap, kan inte kolla det nu) som gör klart att för att en bostadsrätt ska mätas ut ska antingen det vara banken du belånat den hos som söker, eller att du köpt den i syfte att undanskaffa pengarna du borde betalat den här tremiljonskulden med. Annars får den intre mätas ut.
Skulle kfm Ändå besluta om utmätning, överklaga beslutet och begär inhibition. Du drar då ut på eländet önnu längre.

Lg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in