2013-12-06, 08:12
Medlem
Gummigubben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
3år sitter det kvar, något du hade vetat direkt om du sökt.

Anmärkningen gör så att du inte kan ta vissa jobb tex bevakning, polis, bank, mm.
Du får inte köpa något på avbetalning. Du får inte ta lån. Du får inte stå på ett telefon abonnemang. Du får inte hyra en bil.
Kort och gott är du snudd på omyndigförklarad under tiden du har anmärkningen.

Du får hyra bil!Om det nu gör dig gladare:-)
Citera
2013-12-06, 09:06
Medlem
Du har inte möjlighet att ta ett "hopbakslån" (som jag tror Lyxfällan kallar det) för att slå ihop dyra krediter och obetalda räkningar till ett billigare (och förvisso större) lån?
Snart kommer du inte att ha möjlighet att ta lån öht på tre år...
Citera
2013-12-06, 12:06
Medlem
frank_pes avatar
En sak som inte nämnts är att pricken hos Kronofogden sitter kvar i 3 år efter det att du har betalat skulden så det gäller att du kan lösa det inom snar framtid för att inte dra ut på skiten.
Citera
2013-12-06, 13:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
En sak som inte nämnts är att pricken hos Kronofogden sitter kvar i 3 år efter det att du har betalat skulden så det gäller att du kan lösa det inom snar framtid för att inte dra ut på skiten.

Vad betyder "pricken"?
Om du menar betalningsanmärkningen, så sitter den kvar tre år efter registreringen, för privatpersoner.

Citat från Datainspektionens hemsida:

"Betalningsanmärkningar som gäller en person ska tas bort ur kreditupplysningsregistren senast tre år efter den registrerade händelsen (till exempel datum för kronofogdemyndighetens utslag eller utmätningsförsök). För företag gäller normalt en femårsregel."

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/betalningsanmarkningar/
Senast redigerad av trottwell 2013-12-06 kl. 13:24.
Citera
2013-12-06, 15:37
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummigubben1
Du får hyra bil!Om det nu gör dig gladare:-)
Inte på Statoil och liknande iaf.
Citera
2013-12-06, 15:53
Medlem
UrkelOnAcids avatar
Det beror på väl på vem man är skyldig pengar med va?

Jag fick dagsböter en gång och kunde inte betala. Skulden hamnade hos fogden men jag fick ingen anmärkning ändå. Om det inte har ändrats vill säga. Var väl ca 10 år sedan.
Citera
2013-12-06, 16:01
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrkelOnAcid
Det beror på väl på vem man är skyldig pengar med va?

Jag fick dagsböter en gång och kunde inte betala. Skulden hamnade hos fogden men jag fick ingen anmärkning ändå. Om det inte har ändrats vill säga. Var väl ca 10 år sedan.

De har någon regel, vet inte riktigt hur den fungerar, eb gör ett försök.
Första anmärkningen man får blir dold om den betalas av direkt.
Kommer det in ett till krav så blir dock 'ven den första anmärkningen synlig oavsett om även denna skuld kvitteras direkt.
Citera
2013-12-06, 16:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad betyder "pricken"?
Om du menar betalningsanmärkningen, så sitter den kvar tre år efter registreringen, för privatpersoner.

Citat från Datainspektionens hemsida:

"Betalningsanmärkningar som gäller en person ska tas bort ur kreditupplysningsregistren senast tre år efter den registrerade händelsen (till exempel datum för kronofogdemyndighetens utslag eller utmätningsförsök). För företag gäller normalt en femårsregel."

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/betalningsanmarkningar/
Jo jag menade betalningsanmärkningen men dom kanske har ändrat regeln då för har hört från folk som haft skulder att dom först måste betala skulden och sedan är det 3 år efter det.
Citera
2013-12-06, 16:07
Medlem
UrkelOnAcids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
De har någon regel, vet inte riktigt hur den fungerar, eb gör ett försök.
Första anmärkningen man får blir dold om den betalas av direkt.
Kommer det in ett till krav så blir dock 'ven den första anmärkningen synlig oavsett om även denna skuld kvitteras direkt.

Som jag förstod det så ser inte kreditupplysningsbolag om man har en skuld till en myndighet.
Jag betalade inte min skuld och efter en tid så blev det utmätning (eller vad det kallas) av min lön. Dvs pappa staten tog allt som överskred ca 8000 riksdaler eller något i den stilen. Ändå ingen anmärkning. Men som sagt det är 10 år sedan.
Citera
2013-12-06, 20:14
Medlem
Crossmacks avatar
Sammanfogade trådar //mod
Citera
2013-12-07, 23:11
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenGnarly
Hej, jag sitter lite i kärret och kommer troligtvis åka på kronokallen snart. Första gången för mig och jag undrar hur länge betalningsanmärkningar från KF sitter kvar i registret? Kommer man vara körd livet ut eller har det en period? Känns ju som en riktigt pungspark om man åker på nåt rätt litet nu och inte kan ta lån senare i livet. Kan någon ge mig lite information på ämnet? Vilka nackdelar kommer med snedsteget?

Låter som att du inte är där ännu? Vad får dig att tro att du snart har en anmärkning?
Citera
2013-12-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenGnarly
Hej, jag sitter lite i kärret och kommer troligtvis åka på kronokallen snart. Första gången för mig och jag undrar hur länge betalningsanmärkningar från KF sitter kvar i registret? Kommer man vara körd livet ut eller har det en period? Känns ju som en riktigt pungspark om man åker på nåt rätt litet nu och inte kan ta lån senare i livet. Kan någon ge mig lite information på ämnet? Vilka nackdelar kommer med snedsteget?

3 år efter eventuellt ut slag eller restföring, eller 2 år sedan skuldsaldot reglerats, vilken av dom som har längst tid kvar gäller..

dvs.. lyckas du betala efter 1.5 år så kommer det synas i totalt 3.5 år. lyckas du betala efter 2 månader så kommer det synas i 3 år.. betalar du efter 7 år kommer det synas totalt i 9, dvs 2 år efter skuldsaldot reglerats.

vem är fordringsägaren ? är det nåt inkassobolag kan du ju försöka deala avbetalningsplan, dom brukar inte var så himla omöjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in