2014-03-25, 17:28
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag drack för övrigt en New Belgium Trippel i helgen.
Jag tyckte att den var äcklig. Andra tripplar är betydligt godare även om det finns fler sorter jag inte gillar. Chimay och Maredsous tycker jag är goda t.ex.
Citera
2014-03-25, 19:13
Medlem
Takoras avatar
Ja, jävlar! Maredsous 10 är riktigt god och kostar bara 23 spänn. Kanske den mest prisvärda ölen på systemet.
Citera
2014-03-25, 19:19
Medlem
GeMigMers avatar
Ni som känner mig vet att jag är sjukligt förtjust i ofiltrerad lager öl. Falcon raw, sigtuna unfiltered lager och självklart staropramen unfiltered! Lager öl har stor potential som hantverks öl men tyvärr så tar vi inte vara på det tillfället eftersom vi filtrerar ölen. Ofiltrerad lager är bra mycket mer smakfull, filtreringen filtrerar ut alla dom där smakerna och ölen förlorar stor del av sin karaktär.

Ikväll skall jag testa en öl av denna sort som jag inte har testat förut, groundbreaker unfiltered lager från det svenska bryggeriet train station (visst är det tufft med engelskt namn på en svensk öl).

Aja hur som helst, hoppas att detta inte är ett öl där humlekaraktären är allt för överdriven. Lagom med humle och massvis med malt, det är så jag gillar det.

Köpte dessutom en massa öl som jag redan prövat förut, bland annat Weihenstephaner och Zlatopramen Half n' Half.
Citera
2014-03-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takora
Ja, jävlar! Maredsous 10 är riktigt god och kostar bara 23 spänn. Kanske den mest prisvärda ölen på systemet.
Tyvärr säljs den ju endast i kollin... =/
Citera
2014-03-26, 00:00
Medlem
Punklivs avatar
Vilket släpp vi har framför oss... Hade tänkt att inte köpa så många men det kommer garanterat bli dyrt.

Hur hårt lär Systembolagets hemsida krascha tro?
Citera
2014-03-26, 03:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Ni som känner mig vet att jag är sjukligt förtjust i ofiltrerad lager öl ...
groundbreaker unfiltered lager från det svenska bryggeriet train station ...

Aja hur som helst, hoppas att detta inte är ett öl där humlekaraktären är allt för överdriven. Lagom med humle och massvis med malt, det är så jag gillar det.

Vet inte med säkerhet då jag ej testat den aktuella ölen, men jag tror inte att Train Stations brygder är rätt för dig. Mitt intryck är att de är mer eller mindre humlefokuserade. Provade deras India Pale Folk Ale kallad The Hoppy One för ett tag sedan. Tungt humlad med amerikansk humle, dock utan vare sig maltbas eller alkoholhalt (3.5%) att backa upp det hela med. Så resultatet blev ofokuserat. Men lämna gärna ett omdöme på Groundbreaker när du provat!
Senast redigerad av JP1 2014-03-26 kl. 03:12. Anledning: Stavningsedit
Citera
2014-03-26, 03:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Tyvärr säljs den ju endast i kollin... =/

Tyvärr, men har man råd att lägga upp en dryg femhundring så får man 24 stycken väldigt goda öl för pengarna. Fin lagringspotential också i och med alkoholhalten, så man slipper stressen att dricka upp allt färskt. Planerar själv en beställning när min privatekonomi blir något stabilare.

Jens Skrubbe, som säkerligen druckit mer belgisk öl än någon i denna tråd, kallar prissättningen av Maredsous 10 @ SB för "... en bugg i matrisen, en spricka i fasaden. Skynda fynda innan vi blir upptäckta!"

http://skrubbe.com/tag/st-bernardus-abt/
Citera
2014-03-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag drack för övrigt en New Belgium Trippel i helgen. Jag misstänker att det egentligen inte var något fel på flaskan rent hantverksmässigt, men det var endå inte helt min grej. Visst fick den en fin gyllengrumlig färg i glaset, men skummet var i stort sett obefintligt och den känndes snabbt relativt snålt kolsyrad. När den fortfarande var relativt kyld var den frisk och läskande med små kryddtoner men relativt svag i smaken, mer rumstempererad blev den snarare sötaktig och koriandern framträdde betydligt tydligare. Kyld upplevde jag den som sagt som frisk och läskande om än inte helt värd sitt pris (vill jag bara ha en svalkande öl finns det alternativ jag föredrar för en lägre peng) medans den rumstempererad blev för sötaktig för min smak och även om koriandern trädde fram på ett trevligt sett blev alkoholen påtaglig på ett inte helt njutbart vis (jag ogillar långt ifrån alltid alkoholsmaker i ölen, men jag upplevde det som att den här trippeln saknade kroppen att bära upp alkoholen med). Är det här representativt för en trippel eller är det lönt att testa fler från andra bryggerier?

EDIT: Insåg precis att Chimay Vit är en tripple och den gillade jag även om jag tycker de andra är vassare. Det kan nog vara så att det här inte riktigt är min stil, men jag skulle trots det uppskatta tips på andra trippels att testa
Tycker inte att New Belgium Trippel är särskilt representativ för stilen. Westmalle Tripel är representanten för stilen. New Belgium trippel var personligen en besvikelse för mig, NB Abbey var bättre men fortfarande inget speciellt.
Senast redigerad av mika123 2014-03-26 kl. 12:11.
Citera
2014-03-26, 13:11
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Jag tyckte att den var äcklig. Andra tripplar är betydligt godare även om det finns fler sorter jag inte gillar. Chimay och Maredsous tycker jag är goda t.ex.

Är nog faktiskt beredd att hålla med, kändes sunkig och ganska smaklös. Tror nästan att det var något fel på den!
Citera
2014-03-26, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Tycker inte att New Belgium Trippel är särskilt representativ för stilen. Westmalle Tripel är representanten för stilen. New Belgium trippel var personligen en besvikelse för mig, NB Abbey var bättre men fortfarande inget speciellt.

Var bara nån sida bak i tråden som någon skrev att New Belgium Trippel var väldigt stilenlig. Jag orkade inte bry mig då, men nu när diskussionen fortsätter kan jag bara hålla med om att det är ett dåligt exempel på en trippel och inte alls särskilt representativt för stilen även om jag tyckte det var en helt ok öl.

Och nej vad som är stilenligt och ej är inte en smaksak om nu någon skulle få för sig det....
Citera
2014-03-26, 21:13
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Vet inte med säkerhet då jag ej testat den aktuella ölen, men jag tror inte att Train Stations brygder är rätt för dig. Mitt intryck är att de är mer eller mindre humlefokuserade. Provade deras India Pale Folk Ale kallad The Hoppy One för ett tag sedan. Tungt humlad med amerikansk humle, dock utan vare sig maltbas eller alkoholhalt (3.5%) att backa upp det hela med. Så resultatet blev ofokuserat. Men lämna gärna ett omdöme på Groundbreaker när du provat!
Vart grymt besviken! Smakade inte alls som dom tidigare nämnda ofiltrerade lager ölen. En enda smak plockade jag upp och det var humle. Är trött på alla dessa humlade öl. De smakar ingenting annat än humle och det är ingen skillnad på dom, i alla fall ingen märkvärdig skillnad. Har prövat så många humlade öl av hög kvalité som också är dyra och dom smakar likadant allihopa. Det finns många namn och påstådda olika stilar men skillnaden är oftast minimal. Den ena är lite sötare än den andra, vissa är syrliga andra är beska och somliga är lite bittra. Skillnaden mellan alla dessa IPA's och vad det nu kan ha för stilnamn är lika stor som skillnaden emellan massproducerade lager öl, dom smakar helt enkelt likadant allihopa. I ärlighetens namn så känner jag ingen skillnad emellan flat tired och dom dyrare sorterna.

Visst klagar jag men någon måtta får det vara! Tycker att man ska ta det lite lugnt med humlen faktiskt. Humle är en viktig ingrediens i öl men man behöver inte överdriva, tyvärr så är det många som överdriver. Lagom är alltid bäst!

När det kommer till mörk öl såsom stouts och porters så kan man däremot använda sig av lite mer humle, men när det kommer till ljus öl, pale ales och dylikt så ska man vara försiktigare.

Öl ska inte smaka tallbarrste!

Tacka gudarna för europeisk öl, vad jänkarna håller på med på andra sidan Atlanten är ingenting märkvärdigt.
Citera
2014-03-26, 21:26
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
I ärlighetens namn så känner jag ingen skillnad emellan flat tired och dom dyrare sorterna.

Visst klagar jag men någon måtta får det vara! Tycker att man ska ta det lite lugnt med humlen faktiskt. Humle är en viktig ingrediens i öl men man behöver inte överdriva, tyvärr så är det många som överdriver. Lagom är alltid bäst!

Fan vad skönt för dig att inte känna någon skillnad på FT och en bra IPA, lite avis är jag måste jag säga. Men när du säger att det inte är någon skillnad på humlebaserade öl blir jag faktiskt sned, idiotiskt påstående. Nästan lika dumt och irriterande som öl ska smaka öl-attityden...

Det hade ju för övrigt varit rätt tråkigt med en lagom humlad DIPA... Så nej, lagom är inte alltid bäst. Även om det är trevligt ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in