2013-11-29, 10:04
Medlem
MaLus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Är det bara jag här som tycker att den är precis odrickbar?

Nä, drack två klunkar sen hällde jag ut den. Smakade överjäst skit! Sen är det säkert pga att jag inte är van med den ölsorten men det var riktigt äckligt iaf
Citera
2013-11-29, 11:04
Medlem
JBugsters avatar
Vill ha en finare öl som ska ligga runt 25-30 kronor för en glasflaska (eller i värsta fall burk). Gärna lättillgänglig på systemet (Punk IPA har jag inte hittat på något av de sex systembolag jag körde runt mellan).

Inte för mörkt öl, jag är mer av carlsbergs hof-typen.
Citera
2013-11-29, 11:09
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Haha, hittade ingen tråd om öl i allmänhet!

Ja du har rätt, slarvigt formulerat av mig. Är snarare så att min mall för ölsmak är en helt vanlig bira, d vs en ljus lager på fat. Har man det som utgångspunkt finns det väldigt många sorter som knappt smakar öl, har sett körsbärsöl, lakritsstout, chokladstout, chili ale och allt möjligt skit. Öl är det godaste som finns men kan även smaka rent åt helvete. USA har många märkliga ölsorter, testat en som var en grön burk med en björn på burken, ölen var svart och smakade soja.

Berlinölen? Var förstås tvungen att testa den när jag var utomlands eftersom det verkade så ofattbart att en halvliter gick för drygt tre kronor. Det fick jag dock bittert ångra när jag fem minuter senare låg i solstolen och hulkade som en kalv pga smaken.
Citera
2013-11-29, 11:16
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Vill ha en finare öl som ska ligga runt 25-30 kronor för en glasflaska (eller i värsta fall burk). Gärna lättillgänglig på systemet (Punk IPA har jag inte hittat på något av de sex systembolag jag körde runt mellan).

Inte för mörkt öl, jag är mer av carlsbergs hof-typen.

Chimay blå. Men den hoppas jag du redan har druckit. Om inte, spring och köp. NU!
Citera
2013-11-29, 11:27
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heureux
Chimay blå. Men den hoppas jag du redan har druckit. Om inte, spring och köp. NU!

Den har jag inte druckit, men jag sitter redan i bilen påväg mot systemet! Tack för tipset!
Citera
2013-11-29, 12:02
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Haha, hittade ingen tråd om öl i allmänhet!

Ja du har rätt, slarvigt formulerat av mig. Är snarare så att min mall för ölsmak är en helt vanlig bira, d vs en ljus lager på fat. Har man det som utgångspunkt finns det väldigt många sorter som knappt smakar öl, har sett körsbärsöl, lakritsstout, chokladstout, chili ale och allt möjligt skit. Öl är det godaste som finns men kan även smaka rent åt helvete. USA har många märkliga ölsorter, testat en som var en grön burk med en björn på burken, ölen var svart och smakade soja.

Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Berlinölen? Var förstås tvungen att testa den när jag var utomlands eftersom det verkade så ofattbart att en halvliter gick för drygt tre kronor. Det fick jag dock bittert ångra när jag fem minuter senare låg i solstolen och hulkade som en kalv pga smaken.
dj0h4nn3s syftar på denna, att den bara smakade soja är väl en överdrift.
http://www.systembolaget.se/1580

du pratar nog om en berliner weisse? lite vagt att prata om "berlinöl".
Citera
2013-11-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaLu
Nä, drack två klunkar sen hällde jag ut den. Smakade överjäst skit! Sen är det säkert pga att jag inte är van med den ölsorten men det var riktigt äckligt iaf

Är ju just vad den är, ofiltrerad och flaskjäst med, kan inte bli bättre
Citera
2013-11-29, 12:47
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

du pratar nog om en berliner weisse? lite vagt att prata om "berlinöl".

När jag hör "en öl med Björn på" tänker jag såklart direkt på harboe bjørne bryg. Satans äcklig den, och billig med.

Edit* berliner weisse är bajsäckligt med. Varför ska tyskar blanda allt hela tiden? Spezi är ju ingen höjdare heller liksom.
Senast redigerad av Heureux 2013-11-29 kl. 12:51.
Citera
2013-11-29, 13:34
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Schneider Tap 6 är den bästa Weizen Bock jag har druckit i alla fall

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
antaligen. jävligt bra öl det där.
Så säger alla

Jag har, precis som med i princip all öl värd namnet, gett den både en och två ordentliga chanser. Det går bara inte. Håller mig nog till mer lättdrucken Hefe och/eller Kristall när det kommer till weissbier.
Citera
2013-11-29, 13:38
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Schneider TAPX Mein Cuvée Barrique, grymt spännande öl från ett av världens bästa veteölsbryggeri. Dock är den väldigt olik en vanlig veteöl, men väldigt god.
Var och handlade på min lokala dryckesaffär idag och såg att de fått in denna på 75-cl-flaska. Ser helt klart intressant ut men rätt dyr tycker jag själv. Är en sådan flaska värd 7,99 € tycker du? (för att jämföra kostar en Schneider TAP 6 1,19 €/50 cl på samma affär).

Köpte för övrigt på mig en flaska Detmolder Glühbier idag, alltså ölens motsvarighet till glögg. Tyckte mig läsa i någon tråd här att den är godare kall än varm men hittar inte det inlägget just nu. Jag tänker åtminstone testa att värma upp den så som det är tänkt att man ska göra. Russin och mandlar hoppar jag dock över.
Citera
2013-11-29, 14:44
Medlem
Squeekys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Köpte för övrigt på mig en flaska Detmolder Glühbier idag, alltså ölens motsvarighet till glögg. Tyckte mig läsa i någon tråd här att den är godare kall än varm men hittar inte det inlägget just nu. Jag tänker åtminstone testa att värma upp den så som det är tänkt att man ska göra. Russin och mandlar hoppar jag dock över.

Den som diskuterats här är Liefmans Glühkriek (http://www.systembolaget.se/11376).
Citera
2013-11-29, 16:00
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Är ju just vad den är, ofiltrerad och flaskjäst med, kan inte bli bättre
Ja precis om man köper överjäst öl förväntar man sig väl inte att det ska smaka spontanjäst direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in