2010-09-03, 20:41
  #1849
Medlem
loomiss avatar
Black October var helt fantastisk förra året och bryggmästare Hammenlind har åstadkommit en lika fin bryggd i år. Svarta lageröl kan jag inte få nog av, så är det bara. Det är synd att utbudet är alldeles för fattigt. Vad gör man? Jo, köper upp ett rejält lager med Black October så det räcker hela vintern.
Den här svarta drycken kommer bäst till sin rätt om den inte dricks för kall.
Citera
2010-09-06, 19:02
  #1850
Medlem
mankers avatar
Förutom 8 stycken De Molen (vilka ja inte orkar kommentera här, utan står om dem på bloggen i signaturen) så har jag på sistone provat igenom lite av vad bolaget kan erbjuda. Averys båda nyheter och just nu dricks Traquairs barley wine. Averys Maharaja var fortfarande rätt ok, men har man druckit den färsk på fat så känns den ändå lite blek, Seventeen'en var desto roligare, godare och lite som en snällare Juxtaposition fast åt lagerhållet än pilsnerditon. Klart bättre än Maharajan.

Traquair'en var jag imponerad av och priset till trots så kanske jag köper på mig någon till för att ha på lagring, redan nu är den mumsig och lär vinna mer på att stå ett tag. Kan dock inte bestämma mig vad jag ska avsluta kvällen med. darn.
Citera
2010-09-06, 20:15
  #1851
Medlem
loomiss avatar
XS Imperial Indian Pale Ale
Ja... så var den öppnad och urdrucken. Äntligen. Okej, jag vet att den här typen av öl helst ska drickas så färska som möjligt. Inte efter ett år, som jag har väntat. Jag har förmodligen gått miste om en väldig massa beska - men samtidigt kanske den har blivit lite rundare i smaken, vem vet. Jag kan inte jämföra eftersom jag bara hade en flaska. Ibland undrar jag varför jag egentligen köper sådana här megabuteljer...
Hur som helst, drycken i flaskan var - trots ett år i förrådet - bland det godaste jag har druckit. Det var fortfarande kvar beska tillräckligt för att bräcka de flesta IPA. Jag njöt väldigt länge av de sista grumliga centilitrarna. Och flaskan i tjockt porslin (eller vad det är)... ja vad säger man?
Full pott Rogue!
Citera
2010-09-06, 20:54
  #1852
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Black October var helt fantastisk förra året och bryggmästare Hammenlind har åstadkommit en lika fin bryggd i år. Svarta lageröl kan jag inte få nog av, så är det bara. Det är synd att utbudet är alldeles för fattigt. Vad gör man? Jo, köper upp ett rejält lager med Black October så det räcker hela vintern.
Den här svarta drycken kommer bäst till sin rätt om den inte dricks för kall.
Komplettera med en låda Seventeen så (är du fattig sedan) har du suverän öl så det räcker och blir över.

Tror jag blir tvungen att handla en Seventeen till så jag kan låta den och black october köra paralellslalom i min mun. Världens bästa svarta lager borde kunna koras då.
Citera
2010-09-07, 11:05
  #1853
Medlem
Averys Maharaja var jag inte särskilt imponerad av, däremot var Sierra Nevadas Southern hemisphere harvest fantastisk
Citera
2010-09-11, 09:18
  #1854
Medlem
Ett par flaskor som tros innehålla världens äldsta öl har hittats i champagnevraket i Ålands skärgård.
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/9/2/d51443.php

”Ölet i den spruckna flaskan är mörkt och smakade gott enligt dem som fick några droppar på fingrarna.”

Vad tror ni att det är för öltyp? Jag hoppas på Imperial Baltic Porter.
Citera
2010-09-12, 18:02
  #1855
Medlem
CochonSordides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Ett par flaskor som tros innehålla världens äldsta öl har hittats i champagnevraket i Ålands skärgård.
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/9/2/d51443.php

”Ölet i den spruckna flaskan är mörkt och smakade gott enligt dem som fick några droppar på fingrarna.”

Vad tror ni att det är för öltyp? Jag hoppas på Imperial Baltic Porter.

Mjo, men var det inte rätt så vanligt att den mesta ölen var grumlig o så förr, vilket kan ha gjort att den ser mörkare ut, ven om det skulle vara en ljus öl..? Jag har itne så stor koll på gammal öl, så jag undrar bara :P
Citera
2010-09-12, 22:55
  #1856
Medlem
mankers avatar
Det lär vara något ihopkok som knappast lär vara gott idag. Öl behöver alkohol och socker för att utvecklas väl - lågalkoholhaltiga lagers t.ex. vinner ju inte över tid. Visst är detta exceptionell tid men likförbaskat. dessutom var inte öl då vad öl är idag. Ta t.ex. de öl Dogfish Head gör där recepten är framtagna av olika arkeologer de samarbetar med och som sysslar med att hacka ram urnor och gamla dryckeskrus och sedan analyserar innehållet och vilka ingredienser m.m som kan ha varit i varpå Sam på DH väcker liv i dem. Kan säga att av de traditional ales jag druckit så är det få som är raka motsvarigheter mot vad många skulle kalla ales eller annan "öl"
Citera
2010-09-16, 21:38
  #1857
Medlem
Quorthons avatar
Drack I Hardcore You ikväll. En riktigt underbar IIPA som jag gillade bättre än Maharajan som jag också gillade väldigt mycket. Så var den här också betydligt färskare. Såklart en väldigt besk men samtidigt underbart fruktig ale. Alkoholen gör sig påmind i smaken, men på ett mycket behagligt sätt.
Citera
2010-09-17, 16:33
  #1858
Medlem
mankers avatar
Kör Alvinne-special på bloggen nu över helgen. Någon som har något bra tipps från dem som jag bör dricka? Har väl en 6 flaskor på samvetet och 8 kvar men har inte varit alltför positivt överraskad såhär långt
Citera
2010-09-21, 13:30
  #1859
Medlem
mankers avatar
Drack Struises Tsjeeses häromdan. Satan vad god. En abbey triple, fast julölsstuk så är liknande en quadrupel med massa andra smaker, dofter och intryck. kan rekomenderas!
Citera
2010-09-22, 17:04
  #1860
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Är det någon som har en god koll på vilka nya öl som kommer till systemet snart? Letar efter smakrika ale och vill gärna prova nya saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in