2014-03-24, 15:58
Medlem
Awards avatar
Ber om ursäkt för att jag inte söker, har sökt på "rus av concerta" men får helt fel svar än önskat.

Jag har fått Concerta på recept, 18 mg tabletter vilket är standard i början. Testade att ta en och väntade 30 - 40 min, kände inget alls och valde då att ta en till 18 mg. Sista tabletten togs runt 13.00 och har inte känt något märkvärdigt, det enda som känns ovanligt är att jag inte blev sömnig när jag la mig i soffan efter lunch, vilket jag vanligtvis blir efter maten och att jag ser lite mer suddigt.

Det står på förpackningen att en ska tas om dagen fram tills läkare och jag ses för att eventuellt höja effekten, jag vill dock "gå rakt till mål" och finna den effekten jag behöver, observera dock att jag ej söker rus för nöje utan för att kunna koncentrera och få energi.

Så vad händer nu? Ska jag ta en till, för att se om inget händer inom 30 - 40 min och ta ytterligare en till? Några tips/rekommendationer? Något annat?

Ska så klart försöka ta mig tid att läsa på lite mer men behöver medicinen för att orka och fokusera bättre, lite moment 22..
Citera
2014-03-24, 16:05
Medlem
MrSvarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Award
Ber om ursäkt för att jag inte söker, har sökt på "rus av concerta" men får helt fel svar än önskat.

Jag har fått Concerta på recept, 18 mg tabletter vilket är standard i början. Testade att ta en och väntade 30 - 40 min, kände inget alls och valde då att ta en till 18 mg. Sista tabletten togs runt 13.00 och har inte känt något märkvärdigt, det enda som känns ovanligt är att jag inte blev sömnig när jag la mig i soffan efter lunch, vilket jag vanligtvis blir efter maten och att jag ser lite mer suddigt.

Det står på förpackningen att en ska tas om dagen fram tills läkare och jag ses för att eventuellt höja effekten, jag vill dock "gå rakt till mål" och finna den effekten jag behöver, observera dock att jag ej söker rus för nöje utan för att kunna koncentrera och få energi.

Så vad händer nu? Ska jag ta en till, för att se om inget händer inom 30 - 40 min och ta ytterligare en till? Några tips/rekommendationer? Något annat?

Ska så klart försöka ta mig tid att läsa på lite mer men behöver medicinen för att orka och fokusera bättre, lite moment 22..

De har depå-effekt med långsamt utsläpp. (=De verkar lite över lång tid)

Så ät inte fler som dom är, kan sluta med att du mår dåligt o de inte ger sig på minst 12 timmar. Men vill du ha ut mer, sug på en till det yttersta är borta, skär sedan av den svarta biten och släng den, tugga det som är kvar.
Citera
2014-03-24, 16:09
Medlem
Awards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvart
De har depå-effekt med långsamt utsläpp. (=De verkar lite över lång tid)

Ursäkta för min bristande kunskap om detta, jag vet vad depå är och hur det fungerar men samtidigt, ska jag inte känna mer? Kanske inte glädjeskutt och somriga ängar men åtminstone känna mig mer fokuserad och få mer energi i kroppen?

Citat:
Så ät inte fler som dom är, kan sluta med att du mår dåligt o de inte ger sig på minst 12 timmar. Men vill du ha ut mer, sug på en till det yttersta är borta, skär sedan av den svarta biten och släng den, tugga det som är kvar.

"Vill ha ut mer" låter lite som om jag söker ett rus, det kanske kallas det men samtidigt, jag vill mest finna den där lyckan andra människor med ADHD har, när man verkligen känner att "nu är jag lugn, fokuserad och har energi!".

Vad är den där svarta biten? Är det någon plastkapsel?

Tack för svar, och än en gång, ursäkta för min bristande koll.
Senast redigerad av Award 2014-03-24 kl. 16:12.
Citera
2014-03-24, 16:14
Medlem
MrSvarts avatar
Citat:
Ursäkta för min bristande kunskap om detta, jag vet vad depå är och hur det fungerar men samtidigt, ska jag inte känna mer? Kanske inte glädjeskutt och somriga ängar men åtminstone känna mig mer fokuserad på vad jag nu än känner för och fokus i kroppen?

Vill ha ut mer låter lite som om jag söker ett rus, det kanske kallas det men samtidigt, jag vill mest finna den där lyckan andra människor med ADHD har, när man verkligen känner att "nu är jag lugn och fokuserad".

Vad är den där svarta biten? Är det någon plastkapsel?

Tack för svar, och än en gång, ursäkta för min bristande koll.

Jag förstår inte vad du söker om du inte vill ha ett rus men vill ha "dendär lyckan andra människor med ADHD har, när man verkligen känner att "nu är jag lugn och fokuserad"...

Det lär inte hända mkt mer än inget, eller att du blir för fjuttad om du äter fler som dom är.
(Alla är olika, vissa blir bra på andra känner inget).

Äter du fler som dom är kanske du sitter om 2-3 timmar o märker att det börjar bli "jävlaranamma", sen stegrar det några timmar, du börjar må dåligt och det är kanske 12 timmar innan du lugnar ner dig.
Inte värt det.

Vill du testa om du kan få ut mer, gör som jag beskrev, skär bort svarta halvan, tugga resten.
Det är över fortare, om de går åt hellvete med ditt mående.
Citera
2014-03-24, 16:20
Medlem
Awards avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du söker om du inte vill ha ett rus men vill ha "dendär lyckan andra människor med ADHD har, när man verkligen känner att "nu är jag lugn och fokuserad"...

Förlåt för min säkert konstiga beskrivning, de flesta söker dock något "amfetaminrus" ( vilket jag aldrig testat ) genom att ta höga doser utav Concerta/Ritalin. Jag vill dock inte uppnå detta starka rus utan ha en långvarig effekt som gör mig lite piggare och fokuserad, för att orka med vad jag nu vill göra.

Citat:
Det lär inte hända mkt mer än inget, eller att du blir för fjuttad om du äter fler som dom är.
(Alla är olika, vissa blir bra på andra känner inget).

Äter du fler som dom är kanske du sitter om 2-3 timmar o märker att det börjar bli "jävlaranamma", sen stegrar det några timmar, du börjar må dåligt och det är kanske 12 timmar innan du lugnar ner dig.
Inte värt det.

Vill du testa om du kan få ut mer, gör som jag beskrev, skär bort svarta halvan, tugga resten.
Det är över fortare, om de går åt hellvete med ditt mående.

Okej, då förstår jag. Får väl helt simpelt vara en försökskanin och testa mig fram.

Tack för din hjälp, jag återkommer nog om det går bra/dåligt om jag kommer ihåg!

EDIT: Jag sög/slickade bort det yttre skalet tills jag såg två "halvor" ihop, en som var svart/brun och en vit. Delade den på mitten och tuggade och svalde den vita. Nu väntar jag och hoppas på att jag gjorde rätt.
Senast redigerad av Award 2014-03-24 kl. 16:28.
Citera
2014-03-24, 16:32
Medlem
MrSvarts avatar
Citat:
Förlåt för min säkert konstiga beskrivning, de flesta söker dock något "amfetaminrus" ( vilket jag aldrig testat ) genom att ta höga doser utav Concerta/Ritalin. Jag vill dock inte uppnå detta starka rus utan ha en långvarig effekt som gör mig lite piggare och fokuserad, för att orka med vad jag nu vill göra.

Okej, då förstår jag. Får väl helt simpelt vara en försökskanin och testa mig fram.

Tack för din hjälp, jag återkommer nog om det går bra/dåligt om jag kommer ihåg!

EDIT: Jag sög/slickade bort det yttre skalet tills jag såg två "halvor" ihop, en som var svart/brun och en vit. Delade den på mitten och tuggade och svalde den vita. Nu väntar jag och hoppas på att jag gjorde rätt.

Låter bra. Vänta mer att ta mer så det inte blir för mkt. Tråkigt att må dåligt.
Ett råd är att inte dricka kaffe, men det är min personliga åsikt att de inte går så bra ihop.
Citera
2014-03-24, 18:10
Medlem
Awards avatar
Citat:
Låter bra. Vänta mer att ta mer så det inte blir för mkt. Tråkigt att må dåligt.
Ett råd är att inte dricka kaffe, men det är min personliga åsikt att de inte går så bra ihop.

Ett helt piller runt ca 12.00, ett till helt piller runt 13.00 och sedan tog jag en halva ( kastade den svarta delen ) för cirka 1,5 timme sedan.

Det blir 18x2 = 36 mg + en halv tablett, vilket är 9 mg (?), så sammanlagt 45 mg utan någon som helst effekt. Jag känner mig som annars, tog dock en promenad men kan inte riktigt påstå att det ändrat mig något, i alla fall inte så som andra förklarar hur man ska känna.

Kanske ska lägga med lite om mig, väger cirka 75 - 80 kg, 1.75 - 1.80 m lång och är en bit över 20.
Citera
2014-03-24, 18:43
Medlem
MrSvarts avatar
Citat:
Ett helt piller runt ca 12.00, ett till helt piller runt 13.00 och sedan tog jag en halva ( kastade den svarta delen ) för cirka 1,5 timme sedan.

Det blir 18x2 = 36 mg + en halv tablett, vilket är 9 mg (?), så sammanlagt 45 mg utan någon som helst effekt. Jag känner mig som annars, tog dock en promenad men kan inte riktigt påstå att det ändrat mig något, i alla fall inte så som andra förklarar hur man ska känna.

Kanske ska lägga med lite om mig, väger cirka 75 - 80 kg, 1.75 - 1.80 m lång och är en bit över 20.

Den svarta/bruna delen innehåller inget metylfenidat. 18x3 blir det.
Du tillhär väl gruppen som inte får något funk alls. Det finns.

Alla är vi individuella och du behöver mer än vissa andra för att bli fokuserad.
Man brukar säga att för att rusa sig är tröskeldos 100mg metylfenidat (direkt, inte depå svalda otuggade). Du kanske skulle testa tex imorgon att tugga 100mg.
Upp till dig.
Citera
2014-03-24, 19:41
Medlem
Awards avatar
Citat:
Den svarta/bruna delen innehåller inget metylfenidat. 18x3 blir det.
Du tillhär väl gruppen som inte får något funk alls. Det finns.

Ska ha det i åtanke, dock har min lillebror Concerta sedan många år tillbaka och funkar bra för honom, dock går han på 200 mg om jag inte minns fel och går skitbra för honom.

Vi är helsyskon och reagera någorlunda likadant på Strattera ( d.v.s värdelöst ), kan det vara något liknande på Metylfenidat?

Citat:
Alla är vi individuella och du behöver mer än vissa andra för att bli fokuserad.
Man brukar säga att för att rusa sig är tröskeldos 100mg metylfenidat (direkt, inte depå svalda otuggade). Du kanske skulle testa tex imorgon att tugga 100mg.
Upp till dig.

Eventuellt OT, skriver det ändå då det tynger mig lite just nu:

Tack för all hjälp hittills i alla fall!

M.v.h
Citera
2014-03-26, 08:58
Medlem
Citat:

M.v.h

Jag tror absolut inte att du ska säga till läkaren att du själv experimenterar med dosering av narkotikaklassad medicin. Hade det handlat om SSRI eller någon annat läkemedel så spelar det ingen roll, men när det kommer till ett preparat som är känt för att kunna missbrukas så kommer läkaren förstå vad det handlar om.

Låt bli medicinen ett tag så att du kompensera för ditt extra intag, annars är nog risken stor om du berättar att du blir listad som missbrukare, vilket i många landsting betyder att man är tvungen att hämta medicinen på sjukhuset varje dag..
Citera
2014-03-26, 11:49
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ska ha det i åtanke, dock har min lillebror Concerta sedan många år tillbaka och funkar bra för honom, dock går han på 200 mg om jag inte minns fel och går skitbra för honom.

Vi är helsyskon och reagera någorlunda likadant på Strattera ( d.v.s värdelöst ), kan det vara något liknande på Metylfenidat?

Eventuellt OT, skriver det ändå då det tynger mig lite just nu:

M.v.h
Nej,bara för ni är syskon har ni inte samma gener och de betyder inte att du har ahdh/add,att du blir pigg,kan konsentrera dig bättre,mår bra av methylfedinat är inget ovanligt
Citera
2014-03-26, 13:23
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Nej,bara för ni är syskon har ni inte samma gener

Det dummaste jag läst på Flashback utöver alla Cannabisdebatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in