2014-03-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Award
Ska ha det i åtanke, dock har min lillebror Concerta sedan många år tillbaka och funkar bra för honom, dock går han på 200 mg om jag inte minns fel och går skitbra för honom.

Vi är helsyskon och reagera någorlunda likadant på Strattera ( d.v.s värdelöst ), kan det vara något liknande på Metylfenidat?

Eventuellt OT, skriver det ändå då det tynger mig lite just nu:

Tack för all hjälp hittills i alla fall!

M.v.h

Kan han verkligen gå på 200 mg, någon som vet om det är möjligt för det låter mycket?
Citera
2014-03-26, 13:45
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Kan han verkligen gå på 200 mg, någon som vet om det är möjligt för det låter mycket?
Min läkare sa att max dosering för ritalin va 50 mg per dag men vet tjackisar som får 200mg om dagen men dom kanske är undantag?
Citera
2014-03-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Min läkare sa att max dosering för ritalin va 50 mg per dag men vet tjackisar som får 200mg om dagen men dom kanske är undantag?

200mg concerta verkar ändå på tok för mycket om man inte är ute efter att bli pundig!
Citera
2014-03-26, 16:40
Medlem
Awards avatar
Kort update på hur det gick i måndags tills min avtändning på Concerta just nu, reserverar för konstiga meningar eller missat eller vad som nu kan ha hänt i mitt sinnestillstånd, har suttit i 3 timmar och börjar ta mig fan om hela tiden men orkar inte mer. Allt inom spoiler har blivit ett klotterplank och är säkert massa strunt men läs inte om ni inte vill. Jag ska nu ta mig till en släkting, försöka äta och komma bort från mitt betongfängelse till lägenhet.

Har ni frågor så PM'a eller ta det i tråden om det är om Concerta eller Ritalin.

Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
...

Tack för ditt svar, jag har sån tur att när "allt kom" ( känslorna ) så fanns min "kontaktperson" där och kämpande i över 1,5 timme med att lugna ner mig men mår mycket bättre nu. Jag har en plan och allting kommer återgå till det vanliga.

Citat:
..

Planerade att göra så.

Tack för ditt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
..

Vänligen lugna ner dig, jag lyssnar mer än gärna på dina åsikter, rekommendationer och ord men att kasta dem mot mig i en otrevlig ton kommer inte få mig att lyssna mer på dig.

För övrigt, undvik att spela hobbypsykolog när du läst ett par av mina inlägg - jag svarar gärna på dina/andras frågor om ni undrar något om mig och mina problem men ha gärna överseende att alla inte vet allt och att jag således valde att korta ner mitt inlägg till möjliga mån, för att hoppas på att någon orkar läsa och svara.

Citat:

Jag är osäker, tror det var 200 mg men har inte sett min bror på några år och tog nyss kontakt med honom och ska se honom för första gången på fredag på en väldigt lång tid, kan alltid fråga honom och återkomma. Vill dock markera att jag kan ha fel.

Citat:
200mg concerta verkar ändå på tok för mycket om man inte är ute efter att bli pundig!

Han har kraftig ADHD, vi snackar den typ där allt blir kolsvart för honom och han tar till tillhyggen som dammsugare, kniv, hammare, nävar, allt som kommer i hans väg och haft mycket med psykiatrin samt polis att göra. Nu för tiden mår han finemang tack vare Concerta och kan leva normalt.

Det jag menar är att han tänder till frän 0 till 100 och tillbaka och är som "varför är ni rädda för?" När han för mindre än någon timme sedan hotade en med kniv. Han är en go och snäll kille men han hade otur att få denna besvärliga diagnos som gjort han yngre liv till ett helvete. Nu för tiden är han nyvuxen och pluggar och gör bra ifrån sig och slipper alla problem han hade förr.

Och nej, han har aldrig skadat någon fysiskt mer än mig och det är jag glad för. Och nej, han har inte skadat mig värst mycket då jag är starkare. När han blev arg förr så rymde/sprang ham iväg för timmar, uppemot 10 15 timmar. Innan han kom till den åldern att han var stark nog att nyttja våld mot någon så fick han medicin och det är jag glad för.

Han har också bipolära drag, vilket inte precis är ett plus på hans ADHD.
Senast redigerad av Award 2014-03-26 kl. 17:09. Anledning: La till via telefon i slutet, ser säkert förjävligt ut men ha överseende.
Citera
2014-03-27, 06:54
Medlem
hrovsals avatar
Citat:

Hade en bekant som gick på 54+54+54 ordinerat av läkare, tyckte jag lät rätt mycket men det funkade för honom.
Citera
2014-03-27, 07:15
Medlem
hrovsals avatar
Jag ska byta medicin från equasym till amfetamin 5mg pga av sjuka biverkningar i form av ångest och dåligt humör. Till saken så har jag cirkus 7 askar equasym kvar, vill ju inte slänga skiten men vad fan skall jag göra med dem? Är typ rädd för att ta dem eftersom jag vet vilken sjuuuuuk ångest jag får, även tvångstankar/handlingar blir värre än vanligt. Funderar på att prova ta tillsammans med lyrica och se hur det känns? Tips?
Citera
2014-03-27, 09:26
Medlem
Hej ska precis få börja om med medicin efter ett återfallsrace, dock blir det Medikinet istället för Ritalin, låg tidigare på 150mg per dag, bör väl vara samma sak med dosering på Medikinet?
Citera
2014-03-27, 09:29
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
Jag ska byta medicin från equasym till amfetamin 5mg pga av sjuka biverkningar i form av ångest och dåligt humör. Till saken så har jag cirkus 7 askar equasym kvar, vill ju inte slänga skiten men vad fan skall jag göra med dem? Är typ rädd för att ta dem eftersom jag vet vilken sjuuuuuk ångest jag får, även tvångstankar/handlingar blir värre än vanligt. Funderar på att prova ta tillsammans med lyrica och se hur det känns? Tips?

Jadu, är väl lika bra att behålla dem så kanske du kan byta dem mot ngt annat kul knark =) Känns inte som nån större ide att ta dem om du mår dåligt av de.
Citera
2014-03-27, 13:20
Medlem
spygirls avatar
hej jag har precis fått en utskrift på 18mg concerta, tog första pillret för 3 timmar sen, har inte känt någonting öht... är det normalt?
Citera
2014-03-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spygirl
hej jag har precis fått en utskrift på 18mg concerta, tog första pillret för 3 timmar sen, har inte känt någonting öht... är det normalt?
Dosen är nog i minsta laget enligt mig...
Citera
2014-03-27, 13:51
Medlem
Awards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spygirl

Ja, tog officiellt min första idag med och har inte känt ett piss. 18 mg är en start, för att din kropp ska vänja sig. Om en vecka ska du nog förmodligen in igen för blodtryck, puls och något till och samtidigt öka till 36.

För övrigt, undvik att testa dig fram, det är inte så roligt och har biverkningar än idag.. Följ bara läkarna och med tiden kan du leka lite, då är den kropp van.
Citera
2014-03-27, 17:57
Medlem
Använder man samma medicin mot ADHD som med ADD? Om inte vad används mot ADD?

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in