2014-03-21, 11:25
Medlem
MrFolds avatar
Dessutom finns ett till scenario på temat "Allt måste inte vara svart eller vitt". Det kan hända att Berg ljuger: Han mindes mycket väl vad Vatchareeya skrev, men valde att ignorera det därför att han utgick från att hon var uppförde sig som en dramaqueen igen. När han förstår att hon försvunnit blir han rädd (förstås) och raderar SMS han ev. hade kvar. Vid förhör och beslagtagande av telefonen vågar han inte totalljuga om innehållet, utan drar en förklaring som om SMS:en rekonstrueras inte ska verka alltför otrovärdig och inte ställa honom i allt för dålig dager. Han byter ut "han" mot "hon" och nämner att Vatchareeya skrivit om någon som var knäpp och "Svara snälla". Men några andra detaljer som han inser att han borde reagerat på låter han bli att ta upp. T ex "Han säger att han tänker skada mig".

Däremot tror jag inte att något namn nämndes. Hon var ganska dålig på att formulera sig och uttrycka sig begripligt. I stressen är det nog därför inte alls omöjligt att hon verkligen bara skrev om Kristoffer som "han" och på något vis glömde bort att Berg omöjligen kunde veta vem hon pratade om.
Citera
2014-03-21, 11:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men om KJ hindrar henne från att lämna lägenheten och är hotfull, bör han vara i hennes närhet och märka att VB skriver på mobilen. Avslöjar honom för utomstående, som kan ingripa. Konstigt tillvägagångssätt, eller hur? Polisen kan ju vara på väg liksom..

Nu tänker du rationellt, det måste inte nödvändigtvis vara så att Kristoffer gjorde det. Han kanske inte såg sitt eget beteende som hotfullt - han försökte bara göra klart för henne vad han kände och tänkte? Han kanske inte ens såg det som att han blockerade henne från att gå sin väg?
Citera
2014-03-21, 11:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
han kan ha stått vid dörren och blockerat utvägen "Jag låter dig inte gå härifrån - jag älskar dig" medan hon satt i soffan i vardagsrummet och undrade hur hon skulle hantera situationen. Han kan ha lugnat ner sig temporärt.

Det finns många tänkbara förklaringar till ett högst medvetet försök att ringa 112 som senare följs av kontaktförsök med Berg.

Inser du att dina alternativa scenarion hela tiden förutsätter att Berg ljuger?
Jag nämnde inte MB. Jag ifrågasatte "Jag tror att kj tog kommandot över hennes mobil och förhindrade henne att larma igen", men lät henne messa.
Citera
2014-03-21, 11:30
Medlem
purpleForests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vem är KF? Samtalet måste ju ha kopplats fram eftersom det har registrerats. Hennes telefon har ju inte hittats.

Edit: Inte kopplats fram till SOS menar du antagligen. Men två SOS samtal är något nytt. Verkar ju vara någon missuppfattning.

Skrev fel, menar KJ såklart. Har för mig att hon bara ringde en gång till SOS, eller till 112* som alltså inte kunde kopplas rätt.
Citera
2014-03-21, 11:30
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Dessutom finns ett till scenario på temat "Allt måste inte vara svart eller vitt". Det kan hända att Berg ljuger: Han mindes mycket väl vad Vatchareeya skrev, men valde att ignorera det därför att han utgick från att hon var uppförde sig som en dramaqueen igen. När han förstår att hon försvunnit blir han rädd (förstås) och raderar SMS han ev. hade kvar. Vid förhör och beslagtagande av telefonen vågar han inte totalljuga om innehållet, utan drar en förklaring som om SMS:en rekonstrueras inte ska verka alltför otrovärdig och inte ställa honom i allt för dålig dager. Han byter ut "han" mot "hon" och nämner att Vatchareeya skrivit om någon som var knäpp och "Svara snälla". Men några andra detaljer som han inser att han borde reagerat på låter han bli att ta upp. T ex "Han säger att han tänker skada mig".

Däremot tror jag inte att något namn nämndes. Hon var ganska dålig på att formulera sig och uttrycka sig begripligt. I stressen är det nog därför inte alls omöjligt att hon verkligen bara skrev om Kristoffer som "han" och på något vis glömde bort att Berg omöjligen kunde veta vem hon pratade om.

Jo, är inne på det också. Hon skrev saker MB avfärdade som "drama" och sedan när sanningen uppdagades hade dessa "rop på hälp" eller vad det var fått honom att inse att hon var i fara på riktigt. Efterdyningarna av detta skulle då bli "Hon skrev hon var i fara, älskaren ignoerade"
För att dra det i långbänk. Men fullt möjligt, visst. Troligt? Vetefan.
Citera
2014-03-21, 11:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Svarat om MB ringde hade KJ inte gjort, dock svarat på SMS under kvällen. Så skulle jag gjort om jag ville mörka ett mord.
Det gick mer än svar från VB:s mobil, sid 874, efter 112:
Citat:
17:28 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:42 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:43 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:46 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:47 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:07 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:13 Berg skickar SMS till Bangsuan
18:21 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:40 Bangsuan skickar SMS till Berg
19:31 Berg skickar SMS till Bangsuan
Citera
2014-03-21, 11:33
Medlem
purpleForests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skölpen används till träsmide ;-). Smitt trä låter inte riktigt rätt.

Helt ot, men säger man inte att man snider trä, men smider järn? Träsnideri, träsnidare etc.
Senast redigerad av purpleForest 2014-03-21 kl. 11:36.
Citera
2014-03-21, 11:35
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Nu tänker du rationellt, det måste inte nödvändigtvis vara så att Kristoffer gjorde det. Han kanske inte såg sitt eget beteende som hotfullt - han försökte bara göra klart för henne vad han kände och tänkte? Han kanske inte ens såg det som att han blockerade henne från att gå sin väg?

Men nog borde han se att VB sitter/ligger/står och knapprar på mobilen i hans icke-medvetna mentala fasthållning av VB, samt att VB inte längre är tillmötesgående och rättfram. Hon är ju upptagen med att skriva sms till MB och få svar. No attention what so ever.. Nej. KJ är inte så korkad.
Citera
2014-03-21, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag nämnde inte MB. Jag ifrågasatte "Jag tror att kj tog kommandot över hennes mobil och förhindrade henne att larma igen", men lät henne messa.

Okej ta bort ordet igen för all del. Det är möjligt att VB kom åt stjärnaknappen av misstag och när hon sedan behövde larma på allvar kunde hon inte om kj då tagit ifrån henne mobilen.
Citera
2014-03-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det gick mer än svar från VB:s mobil, sid 874, efter 112:

Vad skrev denne Berg till Bangusan kl 19.31 den 4 maj? Jag är övertygad att MB ljuger när han påstår att han inte minns -han vet exakt vad han skrev i de smsen som han sedan p e r m a n e n t raderade!!
Citera
2014-03-21, 11:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Nu avhandlas arbetshandskarna, vars blodbesudlingar mest återfinns på ovansidan, alltså endast besudlade och knappast de som använts vid någon ev. hantering av kvarlevorna, de är dessutom KJ:s efter analys.

Klippt från NSD live:

"Bergström uppehåller sig relativt länge kring just arbetshandskarna, där såväl VB:s blod som KJ:s dna och fingeravtryck kan fastställas av SKL.av Nils Johansson 11:41Kommentera

DNA-spår efter KJ finns i handskarna.av Nils Johansson 11:39Kommentera

Vidare visar SKL:s analys av arbetshandskarna att de har utsatts för väta.av Nils Johansson 11:38Kommentera

Fingeravtryck från KJ konstateras också på både plastkassen och på arbetshandskarna."
Citera
2014-03-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jo, är inne på det också. Hon skrev saker MB avfärdade som "drama" och sedan när sanningen uppdagades hade dessa "rop på hälp" eller vad det var fått honom att inse att hon var i fara på riktigt. Efterdyningarna av detta skulle då bli "Hon skrev hon var i fara, älskaren ignoerade"
För att dra det i långbänk. Men fullt möjligt, visst. Troligt? Vetefan.

.. Om det nu är så som du beskriver skulle det kunna förklara ANs inlägg på facebook.

Hursom har AN och MB ljugit i förhör och det ska man aldrig göra.. oavsett om man e skyldig eller ej!!.... bevisen kan komma fram när man minst anar det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in