2014-03-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, det menar jag inte. Men jag tror att även Thomas Olsson inser att det inte går att snacka ner KJ:s straff genom att peka på en svag indiciekedja och låta som ett eko av Bo Forssberg, även om ekot hörs tydligare med uppskruvad volym. Jag tror vidare att även TO begriper att straffet tidsmässigt (14 år) inte motsvarar gärningen KJ dömdes för i tingsrätten, marginellt högre än maxstraffet för dråp, och att utgången i hovrätten därför ganska troligt blir en straffskärpning. Har Thomas Olsson inte mer att komma med än vad Bo Forssberg bjöd tingsrätten på är TO:s resa till Umeå egentligen inte mycket värd vare sig för Olsson eller hans klient. Gissar att Thomas Olsson får användning av all pedagogisk kunskap han besitter för att få KJ klar över behovet av en ny spelplan med nya förutsättningar.
Det finns visst nåt som heter lön så visst är det värt något för TO att ta sig till Umeå. Kan TO på nåt sätt påverka KJ till erkännande så vore det ju fantastiskt men det är nog svårt då han knappt träffar sin klient innan rättegången.
Citera
2014-03-14, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
det är en mycket god idé, att kontakta advokaten!! vi vet ju vad som kan hända om man droppar för mycket här i tråden............................
Ja ta kontakt med advokaten, han kommer bli helt WOW. Vad kan hända om man droppar för mycket i tråden?
Citera
2014-03-14, 00:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Det finns visst nåt som heter lön så visst är det värt något för TO att ta sig till Umeå. Kan TO på nåt sätt påverka KJ till erkännande så vore det ju fantastiskt men det är nog svårt då han knappt träffar sin klient innan rättegången.

Minns jag läste att Olsson skulle träffa klienten några gånger innan hovrättsförhandlingarna. Var det inte så ?
Citera
2014-03-14, 00:31
Medlem
niczs avatar
Till er som tror att KJ är den skyldige.
Om vi ponerar (vilket jag faktiskt tror att 99,9% av alla som läser tråden är överens om att tro) att hon mördats kvällen den 4:e Maj. Då borde hon rimligtvis redan varit död när han dök upp i föräldrahemmet, eller hur?

Vars befann sig hennes kropp medans han var där/vars var första stället han tog kroppen till och varför åkte han förbi föräldrahemmet efter att just mördat en människa?

1. För alibi?
2. Hämta något han behövde för att göra sig av med kroppen?
3. Komma ifrån/få tankarna på annat håll än det hemska han just varit med om?
4. ...
Citera
2014-03-14, 00:40
Medlem
Citat:
Minns jag läste att Olsson skulle träffa klienten några gånger innan hovrättsförhandlingarna. Var det inte så ?
Jo ett par gånger ses de nog men räcker det till att motivera KJ? Vad ska till för att få KJ att prata?
Citera
2014-03-14, 00:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Min spekulation är att VB blev kidnappad på Lejonbacksvägen och det användes en skåpbil där mordet och styckningen också skedde. Det är sannolikt orsaken att ingen brottsplats för mordet har hittats, därför det skedde i en skåpbil.

[...]

Sedan kan konstateras att de skulle sannolikt inte tagit den risken att använda bil som lämnar spår efter sig.

Sannerligen revolutionerande tankegångar .. Ingen brottsplats påträffad betyder skåpbil med inmonterat badkar (enligt ett av dina senare inlägg) - dessutom en skåpbil som inte lämnar några spår efter sig. Tankar om märke och årsmodell ?
Citera
2014-03-14, 00:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jo ett par gånger ses de nog men räcker det till att motivera KJ? Vad ska till för att få KJ att prata?

Vad som ska till är att Thomas Olsson sänker sig till KJ:s nivå och använder några 'pupp' och 'pjott' i beskrivningen av vad utfallet i hovrätten kan förväntas bli om det inte framkommer något nytt av betydelse för målet. Sagt under förutsättning att det finns något av betydelse som kan förändra bilden och som KJ hittills envist har hållit käften om. Finns inget nytt som talar till KJ:s fördel eller späder ut KJ:s insats är en straffskärpning i hovrätten praktiskt taget garanterad.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-14 kl. 00:56.
Citera
2014-03-14, 01:10
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du minns rätt där. VB ville ha hans fina kniv på sin födelsedag, sedan skulle han få den tillbaka när han senare fyllde år. EDIT. Tidigt på vårkanten.

Jag har för mig att jag läst i FUP att MB fick "knivleveransen" till karateklubben och visade upp dom där.

Däremot fick inte VB någon kniv av MB.

3 April VB vill ha en Taktisk kniv av AH FUP sida 1078

4 April skriver i sin Skype profil "jag vill ha kniv""jag vill ha kniv när jag fyller år" FUP sida 1078
AH frågar vad hon skulle ha knivarna till. VB svarar bara att de coola och fina, att de var någon kompis på träningen som visat sina knivar och det var coolt.

Under samtalet på skype säger hon vilka knivar hon vill ha och skickar länkar på blocket med 2 olika taktiska knivar, att de var begagnade och kostade inte så mycket.
(Undra om det är samma knivar man hittat i KJs dator? Har VB skickat länkarna även till han?)

VB att hon pratat med sina föräldrar om knivar innan samtalet med AH.

16 Apri
l VB smsar KJ att hon vill ha en kniv när hon fyller år.
FUP sida 633 Jag vill ha samlings kniv när jag fyller år alltså inte matlagnings kniv:-) FUP sida 681

28 April VB skriver på Skype till CS. VBskrev att hon ville låna småpengar för hon skulle köpa fiske-knivar FUP sida 1017

FUP 995
MB delgs att det har framkommit att han är knivintresserad. Han uppger att detta stämmer men han har sålt av de flesta knivarna. Han har knivar kvar och även svärd som man använder inom karaten. Knivarna är handgjorda och ses mest som samlingsknivar.

FUP 1073.
På fråga om FC kommer på något annat gällande VB eller MB så uppger FC MB samlar på knivar. MB visade en som precis hämtat ut på posten vid en träning och det var precis i början. Den var "9 inches" och såg militäraktig ut. På fråga var den inte antik utan modern till utseendet. FC har i övrigt inget som hon kommer på.

Helt serriöst!
Är det verkligen någon som kan tro på att AN inte känt till att relationen fortsatt efter 2012?
Enligt JES så skulle AN ha dötshotat VB 1-1 1/2 månad innan VB försvann.

FC har vid några tillfällen masserat tränaren MB då han hade problem med en skuldra efter karateträningen. Vid ett av tillfällena så kom de in på VB och FC berättade om att hon fått lite smällar av henne i träningen. MB berättade då att det var ett problem mellan honom och VB. MB sa att hon påstått att de hade en relation vilket de inte hade enligt honom, FC tror att det var på facebook men är inte säker. MB sa att hon därför fick börja träna i Luleå istället. FC uppger att VB inte kom på de 2 veckor som var kvar till FC åkte till Grekland, detta var i slutet på april i början på maj som MB berättade detta. MB sa att hans fru var väldigt arg på grund av detta. På fråga vet FC inga fler detaljer än så.
Citera
2014-03-14, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
3 April VB vill ha en Taktisk kniv av AH FUP sida 1078

4 April skriver i sin Skype profil "jag vill ha kniv""jag vill ha kniv när jag fyller år" FUP sida 1078
AH frågar vad hon skulle ha knivarna till. VB svarar bara att de coola och fina, att de var någon kompis på träningen som visat sina knivar och det var coolt.

Under samtalet på skype säger hon vilka knivar hon vill ha och skickar länkar på blocket med 2 olika taktiska knivar, att de var begagnade och kostade inte så mycket.
(Undra om det är samma knivar man hittat i KJs dator? Har VB skickat länkarna även till han?)

VB att hon pratat med sina föräldrar om knivar innan samtalet med AH.

16 Apri
l VB smsar KJ att hon vill ha en kniv när hon fyller år.
FUP sida 633 Jag vill ha samlings kniv när jag fyller år alltså inte matlagnings kniv:-) FUP sida 681

28 April VB skriver på Skype till CS. VBskrev att hon ville låna småpengar för hon skulle köpa fiske-knivar FUP sida 1017

FUP 995
MB delgs att det har framkommit att han är knivintresserad. Han uppger att detta stämmer men han har sålt av de flesta knivarna. Han har knivar kvar och även svärd som man använder inom karaten. Knivarna är handgjorda och ses mest som samlingsknivar.

FUP 1073.
På fråga om FC kommer på något annat gällande VB eller MB så uppger FC MB samlar på knivar. MB visade en som precis hämtat ut på posten vid en träning och det var precis i början. Den var "9 inches" och såg militäraktig ut. På fråga var den inte antik utan modern till utseendet. FC har i övrigt inget som hon kommer på.

Helt serriöst!
Är det verkligen någon som kan tro på att AN inte känt till att relationen fortsatt efter 2012?
Enligt JES så skulle AN ha dötshotat VB 1-1 1/2 månad innan VB försvann.

FC har vid några tillfällen masserat tränaren MB då han hade problem med en skuldra efter karateträningen. Vid ett av tillfällena så kom de in på VB och FC berättade om att hon fått lite smällar av henne i träningen. MB berättade då att det var ett problem mellan honom och VB. MB sa att hon påstått att de hade en relation vilket de inte hade enligt honom, FC tror att det var på facebook men är inte säker. MB sa att hon därför fick börja träna i Luleå istället. FC uppger att VB inte kom på de 2 veckor som var kvar till FC åkte till Grekland, detta var i slutet på april i början på maj som MB berättade detta. MB sa att hans fru var väldigt arg på grund av detta. På fråga vet FC inga fler detaljer än så.

TACK! Tror det var på karateklubbens hemsida som VB antydde förhållandet med MB som ledde till att MB "stängde" av VB från den sidan.
Citera
2014-03-14, 02:41
Medlem
Citat:
Sannerligen revolutionerande tankegångar .. Ingen brottsplats påträffad betyder skåpbil med inmonterat badkar (enligt ett av dina senare inlägg) - dessutom en skåpbil som inte lämnar några spår efter sig. Tankar om märke och årsmodell ?
Jag anser att det var ett planerat mord på VB och det är väl ingen omöjlighet att sätta in ett badkar i en skåpbil där mordet och styckningen skett. Med ett sådant arrangemang blir skåpbilen ren efter uträttat dåd.
"Sedan kan konstateras att de sannolikt inte tagit den risken att använda bil som lämnar spår efter sig"
Där torson var placerad var 160 meter från vägen, det gick en traktorväg 35 meter från torson, men den var inte använd av någon bil och kanske inte framkomlig med bil, men om bil skulle ha använts hade det blivit spår efter den. Därför har de burit torson 160 meter och har sannolikt varit två personer för det, eftersom den vägde 33 kg. Jag anser torson kom från värnet där den varit förvarat och placerades ut långt efter mordet.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-14 kl. 03:06.
Citera
2014-03-14, 02:50
Medlem
Citat:
Vad som ska till är att Thomas Olsson sänker sig till KJ:s nivå och använder några 'pupp' och 'pjott' i beskrivningen av vad utfallet i hovrätten kan förväntas bli om det inte framkommer något nytt av betydelse för målet. Sagt under förutsättning att det finns något av betydelse som kan förändra bilden och som KJ hittills envist har hållit käften om. Finns inget nytt som talar till KJ:s fördel eller späder ut KJ:s insats är en straffskärpning i hovrätten praktiskt taget garanterad.
Enligt uttalande som gjorts av Tomas Olsson kommer hans strategi vara att få tingsrättsdomen ogiltigförklarad och det kan han göra med domen och förundersökningen, han behöver inga nya vittnen för det.
Citera
2014-03-14, 03:00
Medlem
Citat:
Kan TO på nåt sätt påverka KJ till erkännande så vore det ju fantastiskt men det är nog svårt då han knappt träffar sin klient innan rättegången.
Han skulle inte kunna erkänna något brott som han inte gjort, det måste undersökas om han verkligen har kunnat göra brottet och där skulle det köra fast.
Det är ett enkelt sätt att påstå "KJ är mördaren" men man måste kunna komma med ett scenarium som stämmer in också att han kan vara gärningsmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in