2014-03-26, 14:15
Medlem
Inget nytt under direktrapporteringen?
Citera
2014-03-26, 14:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Hon var nog van att vänta på VB. Hade inte VB varit borta några dagar vid tidigare tillfällen? Sen var VB ofta sen från karateträningen eftersom hon och MB brukade bli kvar i omklädningsrummet ett tag innan han skjutsade hem VB under våren 2013(Fup 1071-72).

Jo, det är riktigt att det hade hänt, men denna dag så hade VB inte ätit annat än småsmulor. Hon hade nog gått hem före klockan 19, om hon bara hade kunnat.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
VB kan ha haft en annan efterätt i tankarna.

Man brukar äta först innan man tänker på efterrätten, hennes magsäck hade endast några ml vätska.

Dessutom var MB hemma med sin fru AN och det passade nog väldigt dåligt att MB, på fyllan, stack iväg för at mörda och stycka VB helt apropå.
Citera
2014-03-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
VB kan ha haft en annan efterätt i tankarna.

Ja!

...ang blodet....:

sid 652 i FUP längs ner....

sms från VB till KJ ang at VB tvättade sin blodiga tröja...
Citera
2014-03-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då bör KJ vara vår man, f.d. hemvärnsungdom, var han inte också inom hemvärnssjukvården ett tag? Isf, då är han högst troligt utbildad i kamrathjälp/första hjälpen, samt lyft och transport av skadad kamrat.

Har nämnt det mycket tidigt i tråden har jag för mig, Lagro, du ligger efter med läxläsningen.
I det militära användes bår av sjukvårdarna och det är stor skillnad att bära en person med bår.
Citera
2014-03-26, 14:35
Medlem
Theforeigners avatar
PLEASE!!!

Finns det någon som vill vara så jätte snäll att kopiera ALT som rapporteras på NSD direkt rapportering från det kommande förhör kl ca 15 :

15:00 Omförhör sakkunnige Anders Lindström, rättsentomolog, angående undersökning av larver på den avlidnes kropp

Och om det inte får postas i sin helhet här på Flashback, var snäll at PMa mig det.

På förhand tusind tack
Citera
2014-03-26, 14:37
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
I det militära användes bår av sjukvårdarna och det är stor skillnad att bära en person med bår.

Då vet vi att Lagro inte heller har gjort lumpen.
Citera
2014-03-26, 14:42
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Olsson kräver syn vid ödehuset
Citat:
Thomas Olsson menade dock att det var omöjligt att vittnet kan ha missat benen. Därför måste de ha placerats där efter vittnets besök.

För att styrka den tesen har nu Olsson begärt en så kallad syn, vilket innebär att hovrättens ledamöter ska bege sig till Boden för att själva få se det vittnet såg.

– Har man haft tid att lägga ner en massa tid på en stackars hund så borde man också gå med på en rekonstruktion, säger Olsson.

Detta motsätter sig åklagarna med motiveringen att det redan har hållits ett förhör med vittnet – i tingsrätten.
Citera
2014-03-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Då vet vi att Lagro inte heller har gjort lumpen.

Användes inte bår menar du? Jag var inte sjukvårdare men tror nog att dom hade till och med två i sina bilar. Jag vet ej säkert, men det kan man ju kolla upp. Eller berätta för oss bår-oupplysta.
Citera
2014-03-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Olsson kräver ny syn av Ödehuset!

US vägrar.

TO vill påvisa att vittnet som kikat in via fönstret omöjligt kunnat missa om benen befunnits där.

EDIT. http://www.nsd.se/nyheter/lulea/olsson-kraver-syn-vid-odehuset-8378209.aspx
Citera
2014-03-26, 14:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
1 Kan väl någon kolla. Jag tog för givet att de kör reklam samtidigt som 4:an
2 Det är 447 meter från KJs bostad ner till där Svedjevägen slutar och övergår till gångväg. Från den punkten är det max 150-200 meter där täckningsskuggan börjar. 647 meter klarar hon ledigt på den behövda tiden.
3 Jag är ingen expert på master och celler så jag ger mig inte in i den diskussionen. Finns väl inget som säger att hon måste gått genom skogen? Vad jag förstår uppstår samma fenomen om du befinner dig på vägen som går mellan Åberget och älven. Den sk Grubbanvägen. Q får väl tycka till som varit där och gått och mätt.

Såg att det var någon i tråden som funderade på om VB kunde ha gått, men sedan återvänt till KJ för att hämta något hon glömt. Ja varför inte?

Det är ett mycket säkert tecken att man är ute på hal is när man måste börja uppfinna alltfler hjälphypoteser för att få ihop sin teori. Och här kommer det igen: Plötsligt ska nu alltså Vatchareeya ha gett sig iväg men sen återvänt till Kristoffer UTAN ATT HAN KOMMER IHÅG DET OCH UPPGER DET I FÖRHÖR!!!! Plus då att han ska minnas tiden för när hon gick sin väg fel.

Dessutom tycker jag inte att dina mätningar stämmer:

- Avstånd KJ:s bostad till Svedjevägens övergång till gångväg är 450 m ca, så långt är allt rätt

- Att gena genom skogen ner till Sävastvägen, ja ca 150-200 meter

- Men därifrån har du ytterligare 350 meter till den punkt där Quarell FICK TILLBAKA TÄCKNINGEN MOT KJ:s MAST NÄR HAN KOM PROMENERANDE ÖSTERIFRÅN. Alltså totalt 1 KM även om hon går den absolut närmaste vägen. Det skulle ha krävt en rejäl språngmarsch. Varför sprang hon?

Menar du alltså att man tappar täckningen från Quarrels punkt även då man går rakt uppåt på Sävastvägen? Annars förstår jag inte vad du menar. I vart fall vet jag inte att någon ska ha gått den sträckan och verifierat att det förhåller sig så.

Om vi utgår från Quarrels mätdata så håller inte den där hypotesen för fem öre.
Citera
2014-03-26, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förklaringen till varför telefonmänniskan Vatchareeya inte ska ha använt sin telefon på en timme eller mer har ju ofta angetts till att den skulle ha laddat ur.

Vittnet har hela tiden sagt att klockan var runt halv tio.

Beskriv gärna hur du tror att promenaden gick till, varför den promenerades och varför inte VB använde sin telefon under tiden. Inkludera i din tidslinje när du tror att hon i själva verket lämnade Kristoffer.

Hon behövde kanske inte använda den. Hade antagligen lite batterier kvar också. Hon var på väg och skulle prata med MB om det så var det sista hon gjorde...
Citera
2014-03-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Min teori som jag tidigare presenterat i tråden är att KJ, ungefär som han modifierade vapen/air-guns med tejpbitar, lika uppfinningsrikt och framgångsrikt kört samma metod i förhören. Det finns en kärna av sanning, men allt däromkring kan vara kraftigt modifierat. Med den metoden vinner han en trygghet och inre säkerhet, i de fasta punkter i hans berättelse som är absolut sanna som t ex klockslag m.m. I stort berättar han en sann historia - enligt honom själv (!) - men den kan vara kraftigt modifierad.

Glöm inte bort att fråga KJ om klockslag är som att fråga en 9-åring. Ibland rätt ibland fel. Ngn kan ha berättat för honom vilken tid han ska komma ihåg, och då gör han det för den skull, inte för att klockan var ett visst klockslag. Samma sak med andra smådetaljer han blivit matad med emellanåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in