2014-03-21, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Så måste det vara, inte direkt några obetydligheter, men å andra sidan fortsatte VB att skicka sms till MB efter det enda av mig kända SOS-samtalet. Det i sig talar för att hon inte varit i någon större nöd.

VB kan ha upplevt situationen hemma hos kj som obehaglig. Hon skrev sms om att h*n var galen eller nåt liknande. Jag tror att hon förberedde mobilen med att slå in numret 112 för att vid behov kunna larma snabbt och kanske utan att kj såg detta.
Citera
2014-03-21, 10:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
VB kan ha upplevt situationen hemma hos kj som obehaglig. Hon skrev sms om att h*n var galen eller nåt liknande. Jag tror att hon förberedde mobilen med att slå in numret 112 för att vid behov kunna larma snabbt och kanske utan att kj såg detta.

Ja detta är en rimlig tolkning. En av många omständigheter i fallet som pekar mot ett håll, men inte kan bevisas fullt ut. Och däri ligger också den juridiska knäckfrågan i hela målet. Alla personer med sunda förnuftet i behåll inser att det vore ytterst märkligt om Kristoffer trots alla dessa omständigheter faktiskt skulle vara totalt oskyldig och inte det minsta inblandad i mordet. Som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden så har han i så fall haft en rent helvetisk otur bortom alla rimliga gränser. Därför finns det ingen anledning att intellektuellt respektera de i tråden som argumenterar utifrån att Kristoffer verkligen är oskyldig på riktigt. Om bevisningen ska räcka för att fälla honom för mordet i en rättsstat är däremot en helt annan fråga och den tycker jag fortfarande ligger öppen.
Citera
2014-03-21, 10:38
Medlem
purpleForests avatar
Citat:

Hon ringde SOS också under tiden hon var hos KF, men hon hade slagit 112* så samtalet kopplades inte fram. En stund efter det misslyckade samtalet skickar hon flera sms till MB som tyvärr inte kunnat återskapas, han har raderat dem.
Citera
2014-03-21, 10:42
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/idag-inleds-hovrattsforhandlingen

http://www.svtplay.se/video/1910631/styckmordsrattegang-i-hovratten Hovrätt fr.3.50

Detta var ingen höjdare faktiskt :/
Senast redigerad av moa-tove 2014-03-21 kl. 11:02.
Citera
2014-03-21, 10:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleForest
Hon ringde SOS också under tiden hon var hos KF, men hon hade slagit 112* så samtalet kopplades inte fram. En stund efter det misslyckade samtalet skickar hon flera sms till MB som tyvärr inte kunnat återskapas, han har raderat dem.

Vem är KF? Samtalet måste ju ha kopplats fram eftersom det har registrerats. Hennes telefon har ju inte hittats.

Edit: Inte kopplats fram till SOS menar du antagligen. Men två SOS samtal är något nytt. Verkar ju vara någon missuppfattning.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-21 kl. 10:50.
Citera
2014-03-21, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av purpleForest

Om man utgår från att MB talar sanning så hänger det ihop. "H*n är galen", "svara,svara" det låter desperation. Däremellan ett misslyckat försök att nå 112.
Citera
2014-03-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Kanske befann sig telefonen i radioskugga?

ja.
Men den viktiga informationen här var att telefonen faktiskt kan ha haft slut på batterier kring 20.00 och sedan har VB gått ut från lägenheten.

Tidigare var det ju snack om en ONATURLIG avstänging av telefonen. Och det har ju rört till det.
För då antar man ju att telefonen kanske kastats i backen då hon mötte mördaren.
NU visare det sig däremot att telefonen då KAN ha fått slut på batterier någonstans EFTER 18.30 och innan 23-tiden.

DETTA är mycket viktigt för slutsatsen om hon stannar kvar i lgh eller ej.
Citera
2014-03-21, 10:52
Medlem
Citat:
Om man utgår från att MB talar sanning så hänger det ihop. "H*n är galen", "svara,svara" det låter desperation. Däremellan ett misslyckat försök att nå 112.

VARFÖR inte ringa igen? varför inte ringa MB?
SMS tar liksom lååång tid om man har panik. Nej det går inte ihop!
Citera
2014-03-21, 10:55
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Men var skulle likdoften komma från då, menar du? VBs blod plus likdoft i bilen plus att man hittade VB i form av ett lik. Är det inte så då att VB körts i den bilen som ägs av den som själv säger att han såg henne senast och som även försäger sig om VBs blod i bagaget? Hur menar du? Ska ett annat lik ha körts i KJs bil och blodet ska vara näsblod från VB? Var är då det andra liket?
Den ekvationen går inte att lösa. Där är beviset tungt mot KJ. Det kommer vi inte ifrån.

Finns även planteringsteorin samt även att hon blodat ner där medans hon levde och att hunden markerat fel (fosfor etc).

Ger inte mycket för andra teorier än det understrukna, men ack, fler teorier finns.
Citera
2014-03-21, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja detta är en rimlig tolkning. En av många omständigheter i fallet som pekar mot ett håll, men inte kan bevisas fullt ut. Och däri ligger också den juridiska knäckfrågan i hela målet. Alla personer med sunda förnuftet i behåll inser att det vore ytterst märkligt om Kristoffer trots alla dessa omständigheter faktiskt skulle vara totalt oskyldig och inte det minsta inblandad i mordet. Som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden så har han i så fall haft en rent helvetisk otur bortom alla rimliga gränser. Därför finns det ingen anledning att intellektuellt respektera de i tråden som argumenterar utifrån att Kristoffer verkligen är oskyldig på riktigt. Om bevisningen ska räcka för att fälla honom för mordet i en rättsstat är däremot en helt annan fråga och den tycker jag fortfarande ligger öppen.

Jag är mer optimistisk än vad du är. Det kommer bli fällande dom även i HR. Möjligtvis blir straffet längre men där är jag tveksam då kj tidigare är ostraffad och har ett handikapp.
Citera
2014-03-21, 10:58
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
ja.
Men den viktiga informationen här var att telefonen faktiskt kan ha haft slut på batterier kring 20.00 och sedan har VB gått ut från lägenheten.

Tidigare var det ju snack om en ONATURLIG avstänging av telefonen. Och det har ju rört till det.
För då antar man ju att telefonen kanske kastats i backen då hon mötte mördaren.
NU visare det sig däremot att telefonen då KAN ha fått slut på batterier någonstans EFTER 18.30 och innan 23-tiden.

DETTA är mycket viktigt för slutsatsen om hon stannar kvar i lgh eller ej.

Ja, frågan är hur hen lämnat lägenheten:

Vertikalt?

Horisontellt?

Lite av varje, i bitar?

Som ovan, fast några bitar åt gången?

Mobilen kan ha slagits av, av slag, slagits av manuellt, av en av två personer, batteriet kan ha tagit slut, mobilen kan ha hamnat i för basstationen ej nåbart läge...

Svårt se att det påverkar skuldsituationen?
Citera
2014-03-21, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
VARFÖR inte ringa igen? varför inte ringa MB?
SMS tar liksom lååång tid om man har panik. Nej det går inte ihop!

Jag tror att kj tog kommandot över hennes mobil och förhindrade henne att larma igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in