Citat:
Det var detta den intressanta juridikuppsatsen från LU handlade om, den du länkade till. Nämligen att om du utom rimligt tvivel kan kan bindas till mordet alt. hanteringen av den döda kroppen, så kan du inte komma undan med en helt orimligt historia ("Kinesiska Maffian" i fallet Mats Alm) eller total tystnad ("Jag pratar inte med denna korrupta domstol" Christ*ne Sh*rrer i Arboga-fallet).
Då döms du till mord eller till brott mot griftefriden (om kroppen inte uppvisar skador som utesluter en naturlig död). Tystanden ska ligga dig till last, inte till din fördel i sådant fall.
Din enda chans till strafflindring är då, är att trovärdigt visa att det handlade om ett dråp eller peka ut en annan GM och förklara din roll i förhållande till denne. Att göra som KJ, och envetet hävda att han inte har med detta att göra överhuvudtaget när så starka indicier talar emot, det försvagar hans möjlighet att undkomma morddomen. Det är därför advokaten hintar om dråp, för han vet att det är KJs största chans att få en lindrigare dom (men den är inte särskilt stor, egentligen, med tanke på mängden av, och karaktären på, de skador den mördades lik uppvisar)
Då döms du till mord eller till brott mot griftefriden (om kroppen inte uppvisar skador som utesluter en naturlig död). Tystanden ska ligga dig till last, inte till din fördel i sådant fall.
Din enda chans till strafflindring är då, är att trovärdigt visa att det handlade om ett dråp eller peka ut en annan GM och förklara din roll i förhållande till denne. Att göra som KJ, och envetet hävda att han inte har med detta att göra överhuvudtaget när så starka indicier talar emot, det försvagar hans möjlighet att undkomma morddomen. Det är därför advokaten hintar om dråp, för han vet att det är KJs största chans att få en lindrigare dom (men den är inte särskilt stor, egentligen, med tanke på mängden av, och karaktären på, de skador den mördades lik uppvisar)
Jag håller med dig, men det måste också kunna uteslutas att ingen annan rimligtvis kan vara den som dödade VB, och det har man inte gjort i det här fallet. Tystnaden i sig bevisar ingenting. Det kan vara så enkelt som att KJ skyddar en mördare, och eftersom att han förmodligen kommer att fortsätta tiga så tolkar jag det som att det är en person som han har mycket starka band till, någon som har ett stort inflytande över honom, om han inte själv är mördaren, vilket jag tror.
Mitt inlägg var menat som en allonge till ditt inlägg till SanLiTun - men det gick inte fram, märker jag ..