2014-01-21, 02:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det var detta den intressanta juridikuppsatsen från LU handlade om, den du länkade till. Nämligen att om du utom rimligt tvivel kan kan bindas till mordet alt. hanteringen av den döda kroppen, så kan du inte komma undan med en helt orimligt historia ("Kinesiska Maffian" i fallet Mats Alm) eller total tystnad ("Jag pratar inte med denna korrupta domstol" Christ*ne Sh*rrer i Arboga-fallet).

Då döms du till mord eller till brott mot griftefriden (om kroppen inte uppvisar skador som utesluter en naturlig död). Tystanden ska ligga dig till last, inte till din fördel i sådant fall.

Din enda chans till strafflindring är då, är att trovärdigt visa att det handlade om ett dråp eller peka ut en annan GM och förklara din roll i förhållande till denne. Att göra som KJ, och envetet hävda att han inte har med detta att göra överhuvudtaget när så starka indicier talar emot, det försvagar hans möjlighet att undkomma morddomen. Det är därför advokaten hintar om dråp, för han vet att det är KJs största chans att få en lindrigare dom (men den är inte särskilt stor, egentligen, med tanke på mängden av, och karaktären på, de skador den mördades lik uppvisar)

Jag håller med dig, men det måste också kunna uteslutas att ingen annan rimligtvis kan vara den som dödade VB, och det har man inte gjort i det här fallet. Tystnaden i sig bevisar ingenting. Det kan vara så enkelt som att KJ skyddar en mördare, och eftersom att han förmodligen kommer att fortsätta tiga så tolkar jag det som att det är en person som han har mycket starka band till, någon som har ett stort inflytande över honom, om han inte själv är mördaren, vilket jag tror.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sanningen är ju dessvärre att vi inte har någon mord- eller styckplats - ej heller något vittne. Till händelsen. Ej heller ett/flera verktyg som använts, transporter mm. Finns inte.

Det är ett indiciemål som egentligen hänger på en enda skör tråd. Blodet i bakluckan.

Är det så verkligen, eller kan det finnas ett stort antal fler indicier som talar för hans skuld. Klarar du verkligen inte av att se dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att hon inte har något av följande, ett kulhål i pannan, strypt(och bara det), ett par stick i hjärtat, gasad ihjäl, avskuren hals, för att ta några exempel.

De skador vi ser tyder på ett övervåld, mer än vad som behövs för att döda. Jag tror på det vanliga, trubbigt våld mot huvudet, hon skrek, strypning, okunnig gm, offret rosslar och väser, måste få död på henne, stickvapen mot vitala delar. Okunnig GM, lyckas inte tränga mellan revbenen trots upprepade försök, eller så tystnar hon inte efter upprepade försök att sticka henne, tillslut vänds hon på rygg, ett stick mot hjärtat, ett till för att tränga in djupt.

Mördaren var inte ute efter att döda henne, men det blev tvunget efter försöket att få tyst på henne. Redan där fanns risk att åka dit för mordförsök, bättre att döda henne och försöka komma undan helt.

Så tror jag.
Mordet på VB är ett typiskt ritualmord, det finns ingen tvekan om det. Som du säger mördarna har inte varit ute för att snabbt döda henne, i såfall räcker det med ett enda knivstick i hjärttrakten. De här olika mycket groteska momenten ingår i hur ritualmorden många gånger utföres. Exempelvis en vanlig sak är att händerna hugges bort, som också skett i det här fallet.
Det kan vara ett betällningsmord där gärningsmännen utfört det som ett ritualmord, vanligen är det kvinnor och barn som blir utsatta och många gånger kidnappas offren.
Orsaken att jag bedömer det som ett beställningsmord är att gärningsmännen borde ha känt till att VB besökte KJ och sedan utplaceringen av kroppsdelarna, som skulle få KJ misstänkt för mordet och samma sak med placeringen av blodspåret i bilen.
Om det är ett beställningsmord har beställaren haft något motiv för att ta VB av daga.
Att det är ett ritualmord ser jag ingen tvekan i den bedömningen, att det är ett beställningsmord kan finnas tvekan om det.
Citera
2014-01-21, 02:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Mordet på VB är ett typiskt ritualmord, det finns ingen tvekan om det. Som du säger mördarna har inte varit ute för att snabbt döda henne, i såfall räcker det med ett enda knivstick i hjärttrakten. De här olika mycket groteska momenten ingår i hur ritualmorden många gånger utföres. Exempelvis en vanlig sak är att händerna hugges bort, som också skett i det här fallet.
Det kan vara ett betällningsmord där gärningsmännen utfört det som ett ritualmord, vanligen är det kvinnor och barn som blir utsatta och många gånger kidnappas offren.
Orsaken att jag bedömer det som ett beställningsmord är att gärningsmännen borde ha känt till att VB besökte KJ och sedan utplaceringen av kroppsdelarna, som skulle få KJ misstänkt för mordet och samma sak med placeringen av blodspåret i bilen.
Om det är ett beställningsmord har beställaren haft något motiv för att ta VB av daga.
Att det är ett ritualmord ser jag ingen tvekan i den bedömningen, att det är ett beställningsmord kan finnas tvekan om det.

Var brukar de ritualmorden ske isf, och att just händerna ... Inte i Sverige iaf, det vågar jag påstå, men det är iof inget som hindrar att det sker, men att det är vanligt att händer hugges bort tror jag inte att du har belägg för, nej, tror inte det.
Citera
2014-01-21, 03:09
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Allt utom det fetade håller jag med dig om. Det finns starka indicier för att KJ har med fallet att göra i någon del, i synnerhet hantering av kroppen. Men det finns ingenting, absolut ingenting som utesluter att en annan person åstadkom VB död. Visa mig det isf, ingen har lyckats göra det, ganska uselt måste jag säga.

Tystnad kan bero på olika saker och betyder inte alltid skuld, det kan vara så att han inte vet, han kanske skyddar någon, kanske hotats till tystnad, det är inte ställt utom allt rimligt tvivel, så det bevisar öht ingenting.

Jag tror inte riktigt att du har förstått hur ett galler fungerar, är det så? Det är nästintill oigenomträngligt, men jag har lyckats smita igenom det gång efter annan, så på något vis bör det vara något som är fel med ditt galler, det fungerar inte som det ska.

Men hur många gånger skall vi rapa upp det här för dig?
Det går inte att utesluta ett par tusen personer norr om dalälven varit inblandade i detta styckmord och hanterat kroppen. Du skriver "det är inte ställt utom rimligt tvivel" som om du jobbar som domare i detta fall. Vad du tycker har ingen betydelse. Inte vad jag tycker heller.
Det är tydligen ställt bortom rimligt tvivel att KJ ensam mördat och styckat VB.
Eller hur många gånger skall vi repetera samma mening för dig?

Anser du att detta är en rättsskandal, ja, gissa vad du, och vem som helst som tycker det kan göra då? Eller skall jag repetera det också?
Citera
2014-01-21, 03:18
Medlem
Citat:
Var brukar de ritualmorden ske isf, och att just händerna ... Inte i Sverige iaf, det vågar jag påstå, men det är iof inget som hindrar att det sker, men att det är vanligt att händer hugges bort tror jag inte att du har belägg för, nej, tror inte det.
Ritualmorden sker vanligen i Afrika, de vet att de förekommer och finns bevis för det, men man vill officiellt hålla tyst om det, sannolikt därför att det är en skam att sådant förekommer.
Jag är mycket förvånad att ingen av skribenterna på detta forum känner till om ritualmord, därför det kan direkt appliceras till mordet på VB.
Citera
2014-01-21, 03:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Vilken jävla rappakalja.

Hur kan du påstå att du har någon som helst kompetens att bedöma om det ett ritualmord eller inte. Även om mordet är utfört på ett väl komplicerat sätt där flera av våldshandlingarna var för sig kan ha varit dödande, så är inte det ensamt ett bevis för att det är ett ritualmord.

Att en beställare av ett mord har ett motiv måste vara årets underdrift. Klart som fan att en anstiftare har motiv.

Men som vanligt så går dina spekulationer helt emot alla kända fakta, indicier och information. Det finns ingenting som talar för att det är varken ett beställningsmord eller ett ritualmord, åtminstone ett medvetet ritualmord med bakomliggande syfte.

Du påstår att det är vanligt att händerna huggs av i samband med ritualmord, du får gärna komma med källa på att det är vanligt.

Mordet är utfört av någon klantig och stressad person som inte riktigt fick död på henne med de första våldshandlingarna.
Citera
2014-01-21, 06:55
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, men det måste också kunna uteslutas att ingen annan rimligtvis kan vara den som dödade VB, och det har man inte gjort i det här fallet. Tystnaden i sig bevisar ingenting. Det kan vara så enkelt som att KJ skyddar en mördare, och eftersom att han förmodligen kommer att fortsätta tiga så tolkar jag det som att det är en person som han har mycket starka band till, någon som har ett stort inflytande över honom, om han inte själv är mördaren, vilket jag tror.
Tingsrätten har gjort bedömningen att KJ är skyldig. Det kan inte uteslutas att han har haft en eller flera medhjälpare. Hjälpen tror jag enbart består av att städa undan spår och detta utfört av hans närmaste och kära, inte av illvilja utan kärlek till sin son och bror. Jag upprepar igen: mamman städade i stugan och kan medvetet eller omedvetet ha slängt och, eller städat bort bevis/spår på kläder, golv, osv. Pappan städade i familjehemmet, kastade sopor, bytte botten på släpvagn och kan på så vis ha kastat och, eller städat bort bevis, spår. Den yngre brodern kan ha hjälpt KJ att bära bort sängen från hans lägenhet och kastat eller bränt upp denna. Samtliga dessa akter behöver inte ha gjorts utifrån att de försökte hjälpa KJ från att undkomma mord, han var inte gripen då detta skedde. De kan ha haft en magkänsla och därigenom påskyndat städning för att så långt det är möjligt försöka skydda sin son och bror. KJ håller sannolikt tyst av detta skäl för om han börjar prata så drabbas hela hans familj och det skulle han inte orka leva med. Men som sagt, det är bara en gissning och ingenting mer.
Citera
2014-01-21, 07:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Har du druckit för många groggar inatt? Vad har din kommentar för relevans till mitt inlägg, nu förstår jag inte, någon annan som gör?

Dricker inte groggar eller någon annan form av alkohol, så det är lugnt Mitt inlägg var menat som en allonge till ditt inlägg till SanLiTun - men det gick inte fram, märker jag ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-21 kl. 07:55.
Citera
2014-01-21, 08:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det var detta den intressanta juridikuppsatsen från LU handlade om, den du länkade till. Nämligen att om du utom rimligt tvivel kan kan bindas till mordet alt. hanteringen av den döda kroppen, så kan du inte komma undan med en helt orimligt historia ("Kinesiska Maffian" i fallet Mats Alm) eller total tystnad ("Jag pratar inte med denna korrupta domstol" Christ*ne Sh*rrer i Arboga-fallet).

Då döms du till mord eller till brott mot griftefriden (om kroppen inte uppvisar skador som utesluter en naturlig död). Tystnaden ska ligga dig till last, inte vara till din fördel i sådant fall.

Din enda chans till strafflindring då, är att trovärdigt visa att det handlade om ett dråp eller peka ut en annan GM och förklara din roll i förhållande till denne. Att göra som KJ, och envetet hävda att han inte har med detta att göra överhuvudtaget när så starka indicier talar emot, det försvagar hans möjlighet att undkomma morddomen. Det är därför advokaten hintar om dråp, för han vet att det är KJs största chans att få en lindrigare dom (men den är inte särskilt stor, egentligen, med tanke på mängden av, och karaktären på, de skador den mördades lik uppvisar)

Ingen mordmisstänkt kan trilskas och tiga sig till en dråpdom - den taktiken är utsiktslöst här.
Citera
2014-01-21, 08:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Varför gör du en distinktion mellan "beställningsmord och "ritualmord". Du menar att beställaren av ett mord i villkoren anger att mordet inte får vara ett ritualmord med allt vad detta kan innebära av grymheter. Du verkar inte heller ha det här klart för dig - mycket talar för att det här kan vara ett slags ritualmord och mordbeställaren, initiativtagaren, har väl inte haft några synpunkter på tillvägagångssättet ..
Citera
2014-01-21, 08:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Tingsrätten har gjort bedömningen att KJ är skyldig. Det kan inte uteslutas att han har haft en eller flera medhjälpare. Hjälpen tror jag enbart består av att städa undan spår och detta utfört av hans närmaste och kära, inte av illvilja utan kärlek till sin son och bror. Jag upprepar igen: mamman städade i stugan och kan medvetet eller omedvetet ha slängt och, eller städat bort bevis/spår på kläder, golv, osv. Pappan städade i familjehemmet, kastade sopor, bytte botten på släpvagn och kan på så vis ha kastat och, eller städat bort bevis, spår. Den yngre brodern kan ha hjälpt KJ att bära bort sängen från hans lägenhet och kastat eller bränt upp denna. Samtliga dessa akter behöver inte ha gjorts utifrån att de försökte hjälpa KJ från att undkomma mord, han var inte gripen då detta skedde. De kan ha haft en magkänsla och därigenom påskyndat städning för att så långt det är möjligt försöka skydda sin son och bror. KJ håller sannolikt tyst av detta skäl för om han börjar prata så drabbas hela hans familj och det skulle han inte orka leva med. Men som sagt, det är bara en gissning och ingenting mer.

Det spelar ingen roll hur mycket du försöker släta över, har KJ:s familjemedlemmar genom sina åtgärder försvårat utredningen och skyddat en brottsling - sonen/brodern/mördaren - döms de för detta brott till ett mycket kännbart fängelsestraff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in