2014-03-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, Kilkenny bryggs av Smithwicks, som ägs av Guinness.

Som i sin tur ägs av Diageo
Citera
2014-03-19, 01:33
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Sitter just nu och smuttar på en westmalle tripel och ärligt talat så förstår jag inte hypen. Smakar bokstavligen som alkotvål. Denna var jävligt spritig. Kan inte plocka upp några smaker förutom kanske lite persika med ett ton av alkohol. Har aldrig varit med om ett öl med mer jästfällning. Flaskan är nästa halvfull av jäst och det märker man på kolsyran. Kan se nu i botten av glaset ett tjockt lager av jäst. Tyvärr så är spritsmaken allt för tydlig, kanske ett par år hade gjort denna öl gott för nu smakar den nästan som arboga 10.2. Jag gillar stark öl men alkoholsmaken måste vara dold av ingredienser. Eftersom att det är så mycket jäst i flaskan så är jag rädd att med tiden så blir den faktiskt starkare eftersom det är så mycket jäst i flaskan och ölen jäser.

Om du frågar mig så är La Trappe Tripel tio gånger bättre än denna, dessutom så är den en tia billigare. hmmm, 4/10 för mycket alkohol...

På engelska brukar man tala om ''a skunky flavor'' och det är lite det jag känner.

Tycker nog westmalle tripel är en av världens bästa öler. Fantastiskt välbalanserad och jag vill väl inte hålla med om att den är direkt spritig men det kanske är vanan. La Trappe Tripel brukar vara lite mer "nybörjarvänlig" då den är lite sötare. Testa den om ett tag när du druckit mer belgare.

Citat:
Ursprungligen postat av Scallion
Dricker min Omnipollo Nebuchadnezzar nu, men kan inte säga att jag är så värst imponerad faktiskt. Beskan dominerar smaken, kanske inte helt oväntat med tanke på att det är en DIPA, men övriga smaker får stå tillbaka alldeles för mycket. Man kan känna lite citrussmak, möjligen lite ananas, men mest är den besk som sagt. Inte alls så spännande smak som jag förväntade mig, men den är ju klart drickbar. Välhumlad men med lite tunn kropp. Föredrar Oppigårds Thurbo Double IPA framför denna.

Det är väl alltid en diskussion om hur maltig man vill ha sin ipa. Själv är jag för extrem västkuststil med väldigt lite kropp och tycker nebben gör sig bra där. Däremot är den kanske lite väl besk för min smak när den är tokny och väntar gärna en liten stund på den. Tycker nog att första batchen var mer välbalanserad och andra lite sämre på det, men tredje har jag inte testat tillräckligt för att avgöra än (bara nån eller två gånger).
Citera
2014-03-19, 02:00
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Hur smakar skunk? Låter ju inte särskilt gott...

Föreställer mig att det smakar som marijuana..
Det skulle förövrigt vara en nice öl. Öl med smak av en bra strain marijuana.
Citera
2014-03-19, 03:48
Medlem
gato12s avatar
Min skepticism rörande belgisk öl är ju vida känd.

Plockade dock upp en Maredsous på Bolaget, dels på grund av den trevliga flaskan, dels det överkomliga priset.

Men det var en trevlig bekantskap. Fruktig och uppfriskande. Den obligatoriska jästsmaken förstås, men upplever den inte som så störande. Smakar lite som en blå Chimay, dock betydligt billigare.
Citera
2014-03-19, 10:48
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hehe, beställer man in skunk-te i Amsterdam brukar man få en narkotisk upplevelse...

Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
På engelska brukar man tala om ''a skunky flavor'' och det är lite det jag känner.

Okej, men kan du beskriva smaken lite närmre?

Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Föreställer mig att det smakar som marijuana..
Det skulle förövrigt vara en nice öl. Öl med smak av en bra strain marijuana.

Humle är faktiskt släkt med cannabis och en del beskriver i alla fall lukten på en del öl som cannabis.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Min skepticism rörande belgisk öl är ju vida känd.

Plockade dock upp en Maredsous på Bolaget, dels på grund av den trevliga flaskan, dels det överkomliga priset.

Men det var en trevlig bekantskap. Fruktig och uppfriskande. Den obligatoriska jästsmaken förstås, men upplever den inte som så störande. Smakar lite som en blå Chimay, dock betydligt billigare.

Kul att du hittat en belgare du gillar!

Nu någonting helt annat: jag tänkte köra en miniprovning med en vän ikväll. Någon ölkännare är han absolut inte, han har aldrig köpt någon bättre öl själv, bara smaklös internationell lager för att bli packad. Han har dock fått smaka många öl av mig och han har älskat det mesta, speciellt IPA och andra välhumlade öl, så ett litet intresse finns. Det kommer nog bli skitkul, jag måste dock kolla om han har tid och lust först.

Oppigårds Amarillo
Modus Hoperandi
Oppigårds Thurbo Double IPA
Yeti Imperial Stout

Det blir alltså en del humle ikväll eftersom han gillar det mest, och vi avslutar med en underbar och lättillgänglig imperial stout. Jag återkommer med både hans och mina omdömen senare ikväll eller imorgon.
Citera
2014-03-19, 14:50
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:

Humle är faktiskt släkt med cannabis och en del beskriver i alla fall lukten på en del öl som cannabis.

Vilka öl luktar så?
Citera
2014-03-19, 15:02
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Vilka öl luktar så?

Det har jag ingen aning om, jag har aldrig druckit en öl som luktar cannabis, men jag har hört sådana beskrivningar. Minns inte vilka öl det handlade om dock.
Citera
2014-03-19, 15:29
Medlem
Smerchs avatar
Jag testade en öl som smakade cannabis, den hade också en planta på flaskan och det stod nåt om thc. Minns inte vad den hette eller ens vilket land den var från, men det är inget jag kan rekommendera, den smaken tog över helt för mig, hade varit samma sak om man hällt i lite cannabissmör i en carlsberg, kanske var det det de hade gjort.
Citera
2014-03-19, 18:48
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag testade en öl som smakade cannabis, den hade också en planta på flaskan och det stod nåt om thc. Minns inte vad den hette eller ens vilket land den var från, men det är inget jag kan rekommendera, den smaken tog över helt för mig, hade varit samma sak om man hällt i lite cannabissmör i en carlsberg, kanske var det det de hade gjort.
cb och bärs är en naturlig koppling eftersom humle och cannabis är av samma släkt.
Citera
2014-03-19, 20:40
Medlem
Punklivs avatar
Nu är jag och polaren klara med våran miniprovning. Jag kanske ska tala om att jag druckit alla öl förutom Thurbo DIPAn tidigare, även om det var längesen.

Oppigårds Amarillo: den var som jag minns den, fruktig, humlearomatisk och med en trevlig liten beska. Aprikosen och beskan gifter sig riktigt fint i eftersmaken. Riktigt uppfriskande och väldigt bra, speciellt om man ser till priset.

Min väns första ord var ungefär; den här var ju riktigt fruktig! Han tyckte även att den var väldigt besk, något jag inte kan hålla med om. Men han är ju inte lika van vid det lite beskare.

Modus Hoperandi: den var verkligen inte lika bra som senast, den här var ganska trött. Klen beska och ganska klena smaker i övrigt. Något örtig och lite humlig. Trött burk, tyvärr.

Polaren har smakat någon klunk av den här tidigare och då var det en käftsmäll, nu tyckte han också att den var ganska klen. Han kunde inte riktigt urskilja några smaker, mer än lite humle och beska.

Oppigårds Thurbo Double IPA: trevlig! Humlearomatisk och en ganska tydlig beska, inte den käftsmällen jag förväntade mig och ville ha dock. Passionsfrukt, citrus - grapefrukt tror jag.

Yeti Imperial Stout: massvis av mörk choklad och kaffe och en riktigt bra beska på det. En lätt lakritston träder fram efter ett tag tycker jag. Kanske lite söt, jag är inte helt säker. Började nämligen bli full.

Min vän älskade den här, han tyckte att det var som att dricka kaffe med choklad.

En lyckad kväll, helt klart. Kan ni rekommendera en riktig käftsmälls-IPA, förresten?
Citera
2014-03-19, 20:44
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Nu är jag och polaren klara med våran miniprovning. Jag kanske ska tala om att jag druckit alla öl förutom Thurbo DIPAn tidigare, även om det var längesen.

Oppigårds Amarillo: den var som jag minns den, fruktig, humlearomatisk och med en trevlig liten beska. Aprikosen och beskan gifter sig riktigt fint i eftersmaken. Riktigt uppfriskande och väldigt bra, speciellt om man ser till priset.

Min väns första ord var ungefär; den här var ju riktigt fruktig! Han tyckte även att den var väldigt besk, något jag inte kan hålla med om. Men han är ju inte lika van vid det lite beskare.

Modus Hoperandi: den var verkligen inte lika bra som senast, den här var ganska trött. Klen beska och ganska klena smaker i övrigt. Något örtig och lite humlig. Trött burk, tyvärr.

Polaren har smakat någon klunk av den här tidigare och då var det en käftsmäll, nu tyckte han också att den var ganska klen. Han kunde inte riktigt urskilja några smaker, mer än lite humle och beska.

Oppigårds Thurbo Double IPA: trevlig! Humlearomatisk och en ganska tydlig beska, inte den käftsmällen jag förväntade mig och ville ha dock. Passionsfrukt, citrus - grapefrukt tror jag.

Yeti Imperial Stout: massvis av mörk choklad och kaffe och en riktigt bra beska på det. En lätt lakritston träder fram efter ett tag tycker jag. Kanske lite söt, jag är inte helt säker. Började nämligen bli full.

Min vän älskade den här, han tyckte att det var som att dricka kaffe med choklad.

En lyckad kväll, helt klart. Kan ni rekommendera en riktig käftsmälls-IPA, förresten?
avery maharaja. sen finns det ju mikkeller 1000 ibu, men den är ju bara en ploj tycker jag.
Citera
2014-03-19, 20:55
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
avery maharaja. sen finns det ju mikkeller 1000 ibu, men den är ju bara en ploj tycker jag.

Hört talas om dem, brukar de komma i små partier ibland?

Såg för övrigt på portersteken att det kommer en 3 Fonteinen snart igen, juni tror jag. Skulle väl vara en geuze om jag minns rätt. Det kommer köpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in