2014-03-18, 19:16
Medlem
Köpte mig två KilKenny, en på burk och en på flaska. Hur smakar de och viken är "bäst"?
Citera
2014-03-18, 19:17
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Köpte mig två KilKenny, en på burk och en på flaska. Hur smakar de och viken är "bäst"?

Du tror att de smakar annorlunda...?

Och hur de smakar? Jag föreslår att du provsmakar, det är nog det bästa.
Citera
2014-03-18, 19:17
Medlem
GeMigMers avatar
Sitter just nu och smuttar på en westmalle tripel och ärligt talat så förstår jag inte hypen. Smakar bokstavligen som alkotvål. Denna var jävligt spritig. Kan inte plocka upp några smaker förutom kanske lite persika med ett ton av alkohol. Har aldrig varit med om ett öl med mer jästfällning. Flaskan är nästa halvfull av jäst och det märker man på kolsyran. Kan se nu i botten av glaset ett tjockt lager av jäst. Tyvärr så är spritsmaken allt för tydlig, kanske ett par år hade gjort denna öl gott för nu smakar den nästan som arboga 10.2. Jag gillar stark öl men alkoholsmaken måste vara dold av ingredienser. Eftersom att det är så mycket jäst i flaskan så är jag rädd att med tiden så blir den faktiskt starkare eftersom det är så mycket jäst i flaskan och ölen jäser.

Om du frågar mig så är La Trappe Tripel tio gånger bättre än denna, dessutom så är den en tia billigare. hmmm, 4/10 för mycket alkohol...

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Hur smakar skunk? Låter ju inte särskilt gott...
På engelska brukar man tala om ''a skunky flavor'' och det är lite det jag känner.
Citera
2014-03-18, 19:20
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Det är två olika öl så ja, det kommer smaka annorlunda. Killkenny på burk har en gaspatron inuti sig precis som guinness, bryggt av samma bryggeri btw. Burken kommer att ge en tjock skumkrona och flaskan kommer vara lite mörkare. Personligen så hade jag föredragit guinness, det är ett bättre öl. Killkenny är en light version av guinness, en ljusare variant.
Citera
2014-03-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Jag vet inte, kanske. Det finns ju någon boll i burken, vad är det och varför finns inte den i flaskan?

Jag ska inte dricka dem ännu. Vill bara ha lite info.
Citera
2014-03-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Det är två olika öl så ja, det kommer smaka annorlunda. Killkenny på burk har en gaspatron inuti sig precis som guinness, bryggt av samma bryggeri btw. Burken kommer att ge en tjock skumkrona och flaskan kommer vara lite mörkare. Personligen så hade jag föredragit guinness, det är ett bättre öl. Killkenny är en light version av guinness, en ljusare variant.

Kilkenny och Guiness bryggs väl ändå inte av samma bryggeri?

Kilkenny bryggs av Smithwicks och Guiness av Guiness
Citera
2014-03-18, 19:33
Medlem
Scallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Sitter just nu och smuttar på en westmalle tripel och ärligt talat så förstår jag inte hypen. Smakar bokstavligen som alkotvål. Denna var jävligt spritig. Kan inte plocka upp några smaker förutom kanske lite persika med ett ton av alkohol. Har aldrig varit med om ett öl med mer jästfällning. Flaskan är nästa halvfull av jäst och det märker man på kolsyran. Kan se nu i botten av glaset ett tjockt lager av jäst. Tyvärr så är spritsmaken allt för tydlig, kanske ett par år hade gjort denna öl gott för nu smakar den nästan som arboga 10.2. Jag gillar stark öl men alkoholsmaken måste vara dold av ingredienser. Eftersom att det är så mycket jäst i flaskan så är jag rädd att med tiden så blir den faktiskt starkare eftersom det är så mycket jäst i flaskan och ölen jäser.

Om du frågar mig så är La Trappe Tripel tio gånger bättre än denna, dessutom så är den en tia billigare. hmmm, 4/10 för mycket alkohol...

På engelska brukar man tala om ''a skunky flavor'' och det är lite det jag känner.

Prova att dricka Westmalle Tripel utan att ha druckit andra alkoholsvagare öl precis innan. Då smakar den inte alls lika mycket alkohol, tycker jag iaf. Det är samma sak med Chimay Blå, dricker jag en sådan som förstaöl anar jag bara alkoholsmak men dricker jag några alkoholsvagare öl innan den känner jag tydligt alkoholsmak.

Ikväll blir det en Omnipollo Nebuchadnezzar, ska bli intressant.
Citera
2014-03-18, 19:46
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz

Dom bryggdes utav samma bryggeri för sisådär ett år sedan iaf. Dom kanske har ändrat?
Citera
2014-03-18, 19:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz

Ja, Kilkenny bryggs av Smithwicks, som ägs av Guinness.
Citera
2014-03-18, 21:26
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Testade precis Samuel Smith's Organic Chocolate Stout.
Bra chokladstout, även om jag upplevde lite väl mycket smak av hasselnöt i smaken.
Får 8/10 av mig.
Klart värd att testa.

http://www.systembolaget.se/88481
Citera
2014-03-18, 22:02
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Citat:
Jag vet inte, kanske. Det finns ju någon boll i burken, vad är det och varför finns inte den i flaskan?

Jag ska inte dricka dem ännu. Vill bara ha lite info.

Gör ett blindtest för det ska inte skilja något.
Jag tror inte att du inte kommer märka någon skillnad.
Se bara till att dom båda hälls lika intensivt eller försiktigt i likadana glas så du inte får smakskillnader av det.
Citera
2014-03-18, 23:25
Medlem
Scallions avatar
Dricker min Omnipollo Nebuchadnezzar nu, men kan inte säga att jag är så värst imponerad faktiskt. Beskan dominerar smaken, kanske inte helt oväntat med tanke på att det är en DIPA, men övriga smaker får stå tillbaka alldeles för mycket. Man kan känna lite citrussmak, möjligen lite ananas, men mest är den besk som sagt. Inte alls så spännande smak som jag förväntade mig, men den är ju klart drickbar. Välhumlad men med lite tunn kropp. Föredrar Oppigårds Thurbo Double IPA framför denna.
Senast redigerad av Scallion 2014-03-18 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in