Citat:
Ursprungligen postat av
Evaristo
Detta ser ut som om pengarna tog slut, och arkitekten och byggaren i maskopi sa till köparen att det var precis så här det skulle vara. Och det är särskilt slutfinnishen som du påpekar, som stärker detta intryck, att det egentligen inte är färdigt. Jag tror förstås inte att det är så, men det är första intrycket.
Arkitekten har ju byggt åt sig själv. Så, jag tror att han tog sig vatten över huvudet med det där projektet. Han hade en idé om nånting han ville ha, dock gick det inte att komma upp på den nivån med dom resurserna han hade. Dvs, hantverkarna klarade inte av att fixa den typen av finish som egentligen skulle ha behövts för det där. Och när huset väl är klart så vill han bara släppa det och gå vidare. Nya planer, nya projekt.
Anledningen till att det där nakna rena asketiska är så inne, är just för att det behövs en sån otroligt hög hantverksskicklighet för att få det rätt. Och sånt är dyrt. Osynliga övergångar mellan golv, vägg, och tak. Utan lister för att dölja skarvarna. Taklister och golvlister används ju just för att maskera dom värsta snedsågningarna. Utan lister måste allt vara perfekt. Och lyckas man inte med det, så är ju visionen förstörd. Tala om att göra det svårt för sig...
Man skulle kunna göra en jämförelse till sånt som jag kallar musikbögeri. Såna där långa jobbiga gitarrsolon där gitarristen bara onanerar fram musiken. Sånt som bara andra musiker gillar för att dom vet hur svårt det är att spela. Typ, Joe Satriani och Steve Vai och alla andra såna där typer som inte går att lyssna på. Det är som ett sorts internskämt för branchfolk...