2014-03-17, 19:43
  #7813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

"Asketisk lyx , stor rymd i liten volym. Arkitektens ambition är en rumslig upplevelse samtidigt som ambitionen har bestått i att ifrågasätta konventionella ideal i boendet och byggandet."


Det där är ju bara en massa blaj? Corporate bullshit, som man säger. Ifrågasätta konventionella ideal? Ja, om man vill gå ifrån gedigen praxis får man ju också räkna med konsekvenserna. Den där plywooden ser obehandlad ut, och den kommer väldigt snabbt att bli skitig och missfärgad. Det räcker om man spiller ut ett glas och det stänker på väggen för att det ska bli fläckar. Inredningen kommer bara att vara snygg om ingen använder huset, och det var väl inte det som var tanken?.....
Håller med dig. Därtill har de använt sig utav många "konstiga vinklar". Inte för att behövs, är snyggt eller har någon funktion, utan för att de just är konstiga vinklar. Väldigt ofta dåliga arkitekter, eller om det inte dyker upp en bra idé arkitekter tar till det "knepet".

Någonting jag måste proppsa är ljuset dock, verkar vara väl genomtänkt och tyckte att det blev spännande skuggor ifrån vissa fönster.
http://pics1.objektdata.se/_cache_/17365/SFDC8A5DC52D3DE4BD6B53C76727F8B5E6C_960x.jpg
tex. denna
Citera
2014-03-17, 19:49
  #7814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Vad tycks om detta? Jag är inte så förtjust i plywood, så jag gör tummen ner. Men det är onekligen nyskapande: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-skarholmen-johannesdal-stockholms-kommun-petersens-vag-40-6054672


Jag hade väldigt svårt att få någon ordning på alla vinklar på bilderna.

Men jag fullkomligt älskar öglorna istället för knoppar till köksskåpen! Jag gillade också dom blåfärgade plywoodskivorna i taket.
Citera
2014-03-17, 20:21
  #7815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Vad tycks om detta? Jag är inte så förtjust i plywood, så jag gör tummen ner. Men det är onekligen nyskapande: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-skarholmen-johannesdal-stockholms-kommun-petersens-vag-40-6054672

För att vara en tillfällig koja byggd av hittat material var det väl OK...
Citera
2014-03-17, 20:24
  #7816
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Aah! Kråkelunds gamla skola. Äppelkindad idyll. Men hur kan en tolvåring vara mäklare? (Jaja, det är jag som är gammal).
Nu tar du i, han är åtminstone 14!
Citera
2014-03-17, 20:25
  #7817
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Vad tycks om detta? Jag är inte så förtjust i plywood, så jag gör tummen ner. Men det är onekligen nyskapande: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-skarholmen-johannesdal-stockholms-kommun-petersens-vag-40-6054672
För säkerhets skull har man satt Before and After Science längst fram i skivsamlingen för det fall någon skulle tvivla på att huset är helrätt.
Citera
2014-03-17, 20:33
  #7818
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
[i]Jag gillar plywood, men som gammal båtmänniska vill jag gärna ha den mahognybetsad och fernissad. Om man tycker mahogny är för mörk kan man betsa den med vadsomhelst. Men trären plywood är inte särskilt snyggt. Dock är det väldigt trendigt i arkitektbranchen just nu. Och ska jag vara helt ärlig var inte finishen riktigt okej. Med så många vinklar kunde mötena mellan skivorna ha varit bättre. Om man inte spacklar och målar måste man ha en otroligt hög nivå på detaljarbetena för att få det att se snyggt ut.
Detta ser ut som om pengarna tog slut, och arkitekten och byggaren i maskopi sa till köparen att det var precis så här det skulle vara. Och det är särskilt slutfinnishen som du påpekar, som stärker detta intryck, att det egentligen inte är färdigt. Jag tror förstås inte att det är så, men det är första intrycket.
Citera
2014-03-17, 20:38
  #7819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orangeparaply
Jag hade väldigt svårt att få någon ordning på alla vinklar på bilderna.

Men jag fullkomligt älskar öglorna istället för knoppar till köksskåpen! Jag gillade också dom blåfärgade plywoodskivorna i taket.

Rent utseendemässigt sett så är det väl okej imo. med öglor ist. för vanliga handtag, men jag tycker de ser ut att vara av läder och hur fint är det innan de blir av tidens tand nötta och då på ett fint sätt.
I flera år kommer de att vara olika nötta, ha olika färger och smutsfläckar innan de alla blivit mörka och blanknötta. Hela huset får tummen ner av mig.
Citera
2014-03-17, 20:44
  #7820
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
För att vara en tillfällig koja byggd av hittat material var det väl OK...

Underbart! En liknande tanke flöt runt i mitt huvud, men du formulerade den perfekt!
Citera
2014-03-17, 20:56
  #7821
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Någonting jag måste proppsa är ljuset dock, verkar vara väl genomtänkt och tyckte att det blev spännande skuggor ifrån vissa fönster.
http://pics1.objektdata.se/_cache_/17365/SFDC8A5DC52D3DE4BD6B53C76727F8B5E6C_960x.jpg
tex. denna
Men jag saknar hönsnätsgardiner i fönstren...
Citera
2014-03-17, 20:57
  #7822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Underbart! En liknande tanke flöt runt i mitt huvud, men du formulerade den perfekt!

Det ser ju så fantastiskt billigt ut alltihopa. Man undrar ju om skiten kommer stå kvar om 20-30 år?
Citera
2014-03-17, 21:14
  #7823
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Detta ser ut som om pengarna tog slut, och arkitekten och byggaren i maskopi sa till köparen att det var precis så här det skulle vara. Och det är särskilt slutfinnishen som du påpekar, som stärker detta intryck, att det egentligen inte är färdigt. Jag tror förstås inte att det är så, men det är första intrycket.

Arkitekten har ju byggt åt sig själv. Så, jag tror att han tog sig vatten över huvudet med det där projektet. Han hade en idé om nånting han ville ha, dock gick det inte att komma upp på den nivån med dom resurserna han hade. Dvs, hantverkarna klarade inte av att fixa den typen av finish som egentligen skulle ha behövts för det där. Och när huset väl är klart så vill han bara släppa det och gå vidare. Nya planer, nya projekt.

Anledningen till att det där nakna rena asketiska är så inne, är just för att det behövs en sån otroligt hög hantverksskicklighet för att få det rätt. Och sånt är dyrt. Osynliga övergångar mellan golv, vägg, och tak. Utan lister för att dölja skarvarna. Taklister och golvlister används ju just för att maskera dom värsta snedsågningarna. Utan lister måste allt vara perfekt. Och lyckas man inte med det, så är ju visionen förstörd. Tala om att göra det svårt för sig...

Man skulle kunna göra en jämförelse till sånt som jag kallar musikbögeri. Såna där långa jobbiga gitarrsolon där gitarristen bara onanerar fram musiken. Sånt som bara andra musiker gillar för att dom vet hur svårt det är att spela. Typ, Joe Satriani och Steve Vai och alla andra såna där typer som inte går att lyssna på. Det är som ett sorts internskämt för branchfolk...
__________________
Senast redigerad av Skidaddle 2014-03-17 kl. 21:21.
Citera
2014-03-17, 21:33
  #7824
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Vad tycks om detta? Jag är inte så förtjust i plywood, så jag gör tummen ner. Men det är onekligen nyskapande: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-skarholmen-johannesdal-stockholms-kommun-petersens-vag-40-6054672
Hur länge dröjer det innan läderremmarna på köksskåpen går från att vara charmiga till att bli irritationsmoment mån tro. Och vad är grejen med en sådan där stil om man inte vill löpa hela linan ut? Det blir nämligen väldigt tydligt när någonting inte hör hemma. Kranen ser ut att komma från Bauhaus reahylla och elementen likaså. Golvvärme hade varit idealiskt, både estetiskt och på lång sikt mer ekonomiskt. Stora, öppna ytor värmer man inte lätt med ett futtigt element.
Sedan tycker jag att det hade räckt med att visa det faktum att ägarna äger LP-skivor och att de är speciella för det. Hur är folk funtade om branschen anser att bilder på Brian Eno-skivor höjer försäljningsvärdet? Jag kan acceptera ett vinglas på matbordet sådär i periferin, eller några omsrogsfullt arrangerade kulturtidningar, men jag har svårt att svälja sånt här ogenerat livsstilsrunkande.
Det enda i huset som inte var totalt skitnödigt var ironiskt nog toaletten/badrummet. Jag måste erkänna att det bensinblåa taket och terrakottafärgade golvet har en hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in