2014-03-17, 21:40
  #7825
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orangeparaply
Jag gillade också dom blåfärgade plywoodskivorna i taket.

Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Jag måste erkänna att det bensinblåa taket och terrakottafärgade golvet har en hit.

Jag undrar hur dom har fått till det där blåa? För mig är det inte blått, utan grått. Trodde först att det blåa måste vara nåt sorts återspeglad ljus, men det ser faktiskt väldigt blått ut när jag tittar efter. Är det infärgat på nåt sätt? Skulle tro att dom har bränt ytan med en blåslampa. Det finns någon speciellt teknik för det där, och det gör det hela väderbeständigt på något sätt. Men jag fattar inte riktigt hur det funkar. Är det nån som har koll på sånt?
__________________
Senast redigerad av Skidaddle 2014-03-17 kl. 21:42.
Citera
2014-03-17, 21:58
  #7826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Arkitekten har ju byggt åt sig själv. Så, jag tror att han tog sig vatten över huvudet med det där projektet. Han hade en idé om nånting han ville ha, dock gick det inte att komma upp på den nivån med dom resurserna han hade. Dvs, hantverkarna klarade inte av att fixa den typen av finish som egentligen skulle ha behövts för det där. Och när huset väl är klart så vill han bara släppa det och gå vidare. Nya planer, nya projekt.

Anledningen till att det där nakna rena asketiska är så inne, är just för att det behövs en sån otroligt hög hantverksskicklighet för att få det rätt. Och sånt är dyrt. Osynliga övergångar mellan golv, vägg, och tak. Utan lister för att dölja skarvarna. Taklister och golvlister används ju just för att maskera dom värsta snedsågningarna. Utan lister måste allt vara perfekt. Och lyckas man inte med det, så är ju visionen förstörd. Tala om att göra det svårt för sig...

Man skulle kunna göra en jämförelse till sånt som jag kallar musikbögeri. Såna där långa jobbiga gitarrsolon där gitarristen bara onanerar fram musiken. Sånt som bara andra musiker gillar för att dom vet hur svårt det är att spela. Typ, Joe Satriani och Steve Vai och alla andra såna där typer som inte går att lyssna på. Det är som ett sorts internskämt för branchfolk...

Jag vet inte riktigt om du filosoferar om asketiska hus i allmänhet, men golvlister finns ju i detta hus. Det är väggarna med playwood som saknar lister och jag retar mig på gliporna som följer golven, trä är ju ett levande material så det kanske måste vara så men snyggt var det ingenstans. Kolla tex. bild nr11.
Din teori om arkitekten och hantverkarna kan mycket väl stämma men jag tar för givet att den ruffa finishen är just vad som eftersträvades med väl synliga skarvar osv. annars är det ju ett kapitalt misslyckande.

Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Hur länge dröjer det innan läderremmarna på köksskåpen går från att vara charmiga till att bli irritationsmoment mån tro. Och vad är grejen med en sådan där stil om man inte vill löpa hela linan ut? Det blir nämligen väldigt tydligt när någonting inte hör hemma. Kranen ser ut att komma från Bauhaus reahylla och elementen likaså. Golvvärme hade varit idealiskt, både estetiskt och på lång sikt mer ekonomiskt. Stora, öppna ytor värmer man inte lätt med ett futtigt element.
Sedan tycker jag att det hade räckt med att visa det faktum att ägarna äger LP-skivor och att de är speciella för det. Hur är folk funtade om branschen anser att bilder på Brian Eno-skivor höjer försäljningsvärdet? Jag kan acceptera ett vinglas på matbordet sådär i periferin, eller några omsrogsfullt arrangerade kulturtidningar, men jag har svårt att svälja sånt här ogenerat livsstilsrunkande.
Det enda i huset som inte var totalt skitnödigt var ironiskt nog toaletten/badrummet. Jag måste erkänna att det bensinblåa taket och terrakottafärgade golvet har en hit.

Lite roligt hur olika smak man har, jag tyckte just färgerna i det annars normala badrummet var rent ut sagt deppiga.
Citera
2014-03-17, 22:03
  #7827
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag vet inte riktigt om du filosoferar om asketiska hus i allmänhet, men golvlister finns ju i detta hus.

Nej, jag pratade om asketiska hus i allmänhet. Ber om ursäkt om jag var lite otydligt. Försökte leta upp ett exempel som jag vet låg ute förut, men jag hittade inte det...
Citera
2014-03-17, 22:04
  #7828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag undrar hur dom har fått till det där blåa? För mig är det inte blått, utan grått. Trodde först att det blåa måste vara nåt sorts återspeglad ljus, men det ser faktiskt väldigt blått ut när jag tittar efter. Är det infärgat på nåt sätt? Skulle tro att dom har bränt ytan med en blåslampa. Det finns någon speciellt teknik för det där, och det gör det hela väderbeständigt på något sätt. Men jag fattar inte riktigt hur det funkar. Är det nån som har koll på sånt?

Jag uppfattar det som blått och inget annat, det får mig faktiskt att tänka på att det är relativt vanligt med färgblindhet i olika grader och hur det kan påverka oss att uppfatta färgsättning på olika vis. Jag menar inte att du nu är färgblind, det kanske är jag Men just nyanser mellan färger kan uppfattas olika, vissa kallar ljusturkos för grön osv.
Tror inte att de använt någon blåslampa, jag har laserat playwood förr och det suger åt sig olika då kvistar och virkets täthet är olika av naturliga skäl.

Edit. Datorn kan ju återge färger olika också
Citera
2014-03-17, 22:13
  #7829
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag uppfattar det som blått och inget annat, det får mig faktiskt att tänka på att det är relativt vanligt med färgblindhet i olika grader och hur det kan påverka oss att uppfatta färgsättning på olika vis.

Jag tror det är mer min föreställningsförmåga. Jag uppfattade det som grått eftersom jag trodde det var gjort med blåslampa.
Citera
2014-03-17, 22:15
  #7830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
För den riktigt insaltade sjöbusen. Visst, det ser ganska skräpigt ut. Och gubben som har bott där är uppenbarligen nåt sorts byaoriginal. Men jag kan inte låta bli att tycka att det ser ganska sympatiskt ut.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-misterhults-skargard-oskarshamns-kommun-lango-sjoviken-6046888

Får man verkligen ha gevär på väggen sådär?
Citera
2014-03-17, 22:20
  #7831
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Får man verkligen ha gevär på väggen sådär?

Tänkte också på det. Man får verkligen hoppas att slutstyckena är inlåsta i ett kassaskåp. Men jag tror chansen är ganska liten. Själv undrar jag mest var han har gömt undan hembränningsapparaten nånstans. Sjöboden, kanske?
Citera
2014-03-17, 23:38
  #7832
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Vad tycks om detta? Jag är inte så förtjust i plywood, så jag gör tummen ner. Men det är onekligen nyskapande: http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-skarholmen-johannesdal-stockholms-kommun-petersens-vag-40-6054672

Plywoodfesten var inte särskilt rolig alls.

Men jag gillade den mysiga blå sängen som stod föredömligt stadigt placerad på golvet med ringa fallhöjd.

Och jag skickar en öm tanke till den som valt att inte sätta upp en massa fula gardiner. Låt ljuset flöda in!
Citera
2014-03-17, 23:41
  #7833
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Tänkte också på det. Man får verkligen hoppas att slutstyckena är inlåsta i ett kassaskåp. Men jag tror chansen är ganska liten. Själv undrar jag mest var han har gömt undan hembränningsapparaten nånstans. Sjöboden, kanske?

Många gamla gevär är ju igenpluggade och helt oanvändbara. Kan ju ha varit ett sådant eller också kanske farbrorn är Sveriges sista försvarsspillra?
Citera
2014-03-18, 02:24
  #7834
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Många gamla gevär är ju igenpluggade och helt oanvändbara. Kan ju ha varit ett sådant eller också kanske farbrorn är Sveriges sista försvarsspillra?

Gubben är väl intresserad av jakt och fiske? Han har ju mycket båtar och nät och sånt. Fiskenät stående på verandan nere vid vattnet. Så, han är nog ute och fiskar en del. Gevären som hänger på väggen är ju dessutom väldigt lättillgängliga. Saker han använder ofta ligger nära till hands. Om han inte använde dom skulle dom nog vara inlåsta nånstans. Jag har ingen koll på vapen, men dom ser ju mindre ut än älgstudsare. Kan det vara luftgevär?
Citera
2014-03-18, 02:53
  #7835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Gubben är väl intresserad av jakt och fiske? Han har ju mycket båtar och nät och sånt. Fiskenät stående på verandan nere vid vattnet. Så, han är nog ute och fiskar en del. Gevären som hänger på väggen är ju dessutom väldigt lättillgängliga. Saker han använder ofta ligger nära till hands. Om han inte använde dom skulle dom nog vara inlåsta nånstans. Jag har ingen koll på vapen, men dom ser ju mindre ut än älgstudsare. Kan det vara luftgevär?
Jag gissar på luftgevär och stor procent skadeskjutna smådjur. De hänger i gäststugan och det kanske är någon inneboende yngre kille som har happy trigger finger.
Citera
2014-03-18, 07:36
  #7836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Hur länge dröjer det innan läderremmarna på köksskåpen går från att vara charmiga till att bli irritationsmoment mån tro.
Redan vid entrén. Ytterligare en sån där grej som med de konstiga vinklarna, fyller ingen funktion och löser inget problem man bara kastar in det för att det är annorlunda. Att det sen är sjukt opraktiskt och irriterande blir ett senare problem.

Finns ju en anledning till att 90% av alla handtag är stumma så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in