2014-03-11, 23:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
När jag öppnar en sån här gurkmajonäs/hamburgardressing etc: http://i62.tinypic.com/2z83vqp.jpg
http://i57.tinypic.com/2l9hy08.jpg
Hur länge håller den i kylen? Står aldrig på flaskorna..

Har liiten fobi för gammal mat så brukar alltid bli att jag kastar dom efter ca 1 vecka..
Kan tänka mig att de är massa kemikalier o shiee som gör att den håller längre men hur länge?

Har då aldrig varit med om att dom har hållit mindre än en månad iaf (iaf sålänge jag inte glömt dom framme typ flera dagar).
Citera
2014-03-13, 01:26
Medlem
Cykeltutas avatar
Steka grytkött i ugn?

Jag ska göra en gryta på högrev åt 20-30 pers. Momentet när man ska bryna köttet (alltså bitar av högrev) kommer bli jävligt tidsödande att göra i stekpanna, dessutom har jag ingen vidare bra köksfläkt.

Det borde gå lika bra att steka detta i ugnen tycker jag? Smörja en djup plåt ordentligt, lassa på kött och sen vara med och vända med jämna mellanrum? Funkar det, och vad är lagom temperatur i ugnen? Svin-varmt, grill-inställning på vredet och plåten högt upp?
Citera
2014-03-13, 09:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Steka grytkött i ugn?

Jag ska göra en gryta på högrev åt 20-30 pers. Momentet när man ska bryna köttet (alltså bitar av högrev) kommer bli jävligt tidsödande att göra i stekpanna, dessutom har jag ingen vidare bra köksfläkt.

Det borde gå lika bra att steka detta i ugnen tycker jag? Smörja en djup plåt ordentligt, lassa på kött och sen vara med och vända med jämna mellanrum? Funkar det, och vad är lagom temperatur i ugnen? Svin-varmt, grill-inställning på vredet och plåten högt upp?

Ugnen kommer nog inte fungera så bra iom att hela syftet med det momentet är att få till en stekyta på köttet och det får du inte i ugnen, möjligtvis att att iden med grillen kan funka, men det känns som att det inte kommer funka så bra pga att luft helt sonika inte leder värmen "rätt" jmf med stekpannan.
Citera
2014-03-13, 15:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Steka grytkött i ugn?

Leta lite efter en stekhäll, typ muurikka. http://widahls.se/muurikka-stekhall/#.UyG654Uz3dA
Citera
2014-03-13, 21:50
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Leta lite efter en stekhäll, typ muurikka. http://widahls.se/muurikka-stekhall/#.UyG654Uz3dA
Hahaha, ja nä det blir lite överkurs!

Tack för svar Seerena, då blir det att steka i skift.... tur att jag har flera stekpannor iallafall!
Citera
2014-03-13, 21:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Hahaha, ja nä det blir lite överkurs!

Tack för svar Seerena, då blir det att steka i skift.... tur att jag har flera stekpannor iallafall!

Det är värt besväret för slutresultatet
Citera
2014-03-16, 19:51
Medlem
Tomtejevelns avatar
Följde ett recept för gul currysås men någonstans gick de helt galet, den blev god men inte särskilt mycket smak av curry och den blev brun?

Receptet: 2 msk jordnötsolja, 1 tsk gul currypasta, 3 msk ostronsås, 1 msk soya, 1 msk farinsocker, lite gurkmeja och slutligen 6 dl kokosmjölk. Rörde ihop allt och lite av kokosmjölken sen skulle de reducera. Hällde i resten av all mjölk och allt är fortfarande brunt. Gott men ingen curry inte. Reducerade jag för lite eller vad hände?
Citera
2014-03-16, 20:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtejeveln
Följde ett recept för gul currysås men någonstans gick de helt galet, den blev god men inte särskilt mycket smak av curry och den blev brun?

Receptet: 2 msk jordnötsolja, 1 tsk gul currypasta, 3 msk ostronsås, 1 msk soya, 1 msk farinsocker, lite gurkmeja och slutligen 6 dl kokosmjölk. Rörde ihop allt och lite av kokosmjölken sen skulle de reducera. Hällde i resten av all mjölk och allt är fortfarande brunt. Gott men ingen curry inte. Reducerade jag för lite eller vad hände?
Låter som thaicurry du använde och med tanke på receptet.
Var det denna smak du var ute efter?
Eller "vanlig" curry?
Som vi är vana att ha här i Sverige.
Citera
2014-03-16, 20:28
Medlem
Tomtejevelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Låter som thaicurry du använde och med tanke på receptet.
Var det denna smak du var ute efter?
Eller "vanlig" curry?
Som vi är vana att ha här i Sverige.

Enligt boken står det gul currysås, var väl mer nyfiken att testa hur de smaka. Bara att både smak och absolut färg inte vart rätt. När det står reducera, hur mycket ska man låta koka bort egentligen? Tror att jag kokade den för kort stund
Citera
2014-03-17, 01:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtejeveln
Enligt boken står det gul currysås, var väl mer nyfiken att testa hur de smaka. Bara att både smak och absolut färg inte vart rätt. När det står reducera, hur mycket ska man låta koka bort egentligen? Tror att jag kokade den för kort stund
Thaimat brukar man inte reducera normalt, brukar vara rätt snabba rätter.
Så verkar vara nått mellanting av Thai och nått.

Men smaken var inte rätt sa du, vad är det för smak du var ute efter?
Är det den curry som vi normalt använder här?
Eller hur menar du med smaken inte var rätt?

Sen det gula, hade det räckt du skickar på mer gurkmeja.
Så blir det mer gult.
Citera
2014-03-17, 01:53
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Som sagt vad använde du för curry? Var det pasta eller pulver? I vilket fall så ska du fräsa curryn först i lite olja. Smakerna brukar komma fram mycket mer då.

Om man ska göra ärtsoppa, kokar ni med svålen från fläsklägget och skär bort den sen när ni delar upp köttet. Blir det bättre och godare smak? Eller skär ni bort den innan?
Citera
2014-03-17, 07:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Om man ska göra ärtsoppa, kokar ni med svålen från fläsklägget och skär bort den sen när ni delar upp köttet. Blir det bättre och godare smak? Eller skär ni bort den innan?
Låter den vara kvar. Orsaken är enkel. Det är inte lika lätt att koka sönder fettet om kappan är kvar dock skårar jag den grovt innan koket.

Smakmässigt är det ingen skillnad.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in