2014-03-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
vad händer om man har a-kassa och samtidigt får utbetalning på deltid av ett företag?
om vi ponerar att det saknas ett anställningsavtal.

får a-kassan reda på det? det är ju trots allt som svartarbete, fast pengar på kontot.

bump
Citera
2014-03-12, 18:01
Medlem
Går det att "pausa a-kassa"?

Jag tänker jobba ett par månader i Norge och sedan återvända och börja stämpla om jag nu inte fått ett nytt jobb. Pga allt pappersarbete med blanketter mellan länderna brukar det ta lång tid tillsammans får sin a-kassa, längre än 1-4 veckor det tar i Sverige. Därför tänkte jag göra så här:

Jag har ett glapp mellan min nuvarande anställnings slut och nästa på 10 arbetsdagar (2v). Då anmäler jag mig som arbetslös och påbörjar de 7 karensdagar jag har, vilket blir som en semester. Det som återstår är tre dagar jag kan ta ut i a-kassa, men de sparar jag och anger i mina kassakort "ledig". Sedan börjar jag min anställning i Norge och när den avslutas är det bara att börja stämpla från dag 1. På så vis slipper jag vänta månader på att få alla intyg klar från norska myndigheter.

Givetvis anger jag status "ledig" på kassakorten, dvs ej till arbetsmarknadens förfogande när jag arbetar i Norge.

Funkar detta?
Citera
2014-03-12, 18:52
Medlem
hej..

Om man har 50 ersättningsdagar kvar tex och hittar ett jobb och man jobbat i 7 månader.

Får man en ny ersättningperiod då eller de dagar du har kvar måste ta slut?

mvh
Citera
2014-03-12, 21:22
Medlem
karamellas avatar
Kan man få pengar om man är student/deltidsanställd och sedan bestämmer sig för att bli arbetslös typ i sommar?

Vad händer med EF om man behöver A-kassa? Företaget måste bli helt vilande?
Citera
2014-03-12, 22:08
Medlem
Stämmer . Du måste ha arbetsintyg för provanställningar. För att kunna få ut akassa. Om man bli uppsagd. kan få ut ersättning på 3 veckorEgen begäran avstängning 45 dagar,då kan det dröja 3 månader för ersättning. Tänk på att det kan vara bra att va medlem i facket. Då dom kan trycka om arbgivaren inte ger intyg. Som dom tyvärr kan "skita i" på ren svenska
Citera
2014-03-12, 22:23
Medlem
Tänk bara på de timmar du har på arbetsintyget sm du fått betalt för måste stämma med Skatteverkets uppgifter. Tex om du jobbat 100h a 100kr bli lönen 10000. Om du skulle förfalska intyget o lägga till 10h till 110. Eller om arbgivaren förfalskar, då stämmer inte lönen med intyget. Då fick du 10000kr för 110 h men Tim lönen är 100. Alla uppgifter som går till Skatteverket är helt offentligt dvs a-kassor kan lärt ringa och kolla, du är hårt bevakad av storebror ! Slutsats förfalska ej intyg. Åker du dit kan man både förlora akassa och bli åtalad för bidragsfusk dom i värsta fall ger fängelse ,
Citera
2014-03-12, 22:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casualt
Ja det är frågan, skulle detta kunna regleras av arbetstidslagen? Jag går upp på dagen för att försöka få nåt jobb men de ringer inte förrän på kvällen.

Är du allvarlig?

Hur kan du med någon sorts rimlighet eller logik komma fram till att en lag som reglerar vissa förhållanden i en anställning skulle kunna vara tillämplig på en sysselsättning som utförs på din fritid? Det är lika rimligt och logiskt som att påstå att äktenskapsbalken är tillämplig på anställningsförhållandet mellan en arbetstagare och en arbetsgivare.

För övrigt kan du ju läsa de två första paragraferna i Arbetstidslagen och ett kort referat från Arbetsmiljöverkets hemsida:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Arbetstidslag-1982673_sfs-1982-673/
http://www.av.se/fragorochsvar/29.aspx
Citera
2014-03-13, 03:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spranghelavagen
Om man blir arbetslös och får a-kassa beviljad (300 dagar). Går arbetslös 250 dagar, för att sedan få ett jobb. Jobbar någon månad för att sedan få sparken under sin provanställning, vad händer då?

Vilket av alternativen stämmer;

1. Du går tillbaka till dina 300 minus 250 dagar, och har således 50 dagar kvar att ta ut (+150 extra om du har barn under 18)

2. Samma som ovan fast du får några extra dagar för arbetad tid.

3. Din period är förverkad, du har inga dagar alls att gå tillbaka till.

Hur ligger det till?

Citat:
Ursprungligen postat av ALE.P
Låter som alternativ 1". Bli d uppsagd slipper du avstäning och de dagar du hade att stämpla för är ju kvar..
under förutsättning at du får abetsintyg

Citat:
Ursprungligen postat av ALE.P
Stämmer . Du måste ha arbetsintyg för provanställningar. För att kunna få ut akassa. Om man bli uppsagd. kan få ut ersättning på 3 veckorEgen begäran avstängning 45 dagar,då kan det dröja 3 månader för ersättning. Tänk på att det kan vara bra att va medlem i facket. Då dom kan trycka om arbgivaren inte ger intyg. Som dom tyvärr kan "skita i" på ren svenska

Om anställningen tar slut fortsätter man på samma ersättningsperiod som tidigare om avbrottet varit kortare än 12 månader.

Det intyg som a-kassa kommer att vilja ha är ett arbetsgivarintyg, vilket inte har något med anställningsformen att göra, de vill ha arbetsgivarintyg för allt utfört förvärvsarbete som ska vara ersättningsgrundande för eventuell ny ersättningsperiod.
Citera
2014-03-13, 20:27
Medlem
Jag ska plugga i höst och är arbetslös nu. Jag kommer inte va berättigad studiemedel förens jag läst ca 7,5hp pga att jag kuggat en sån kurs tidigare vilket innebär en månad utan någon inkomst när jag börjar plugga. Tänkte därför plugga en 7,5hp kurs under sommaren då blir jag ju utan studiemedel helt under den kursen, blir jag av med a-kassan på nåt sätt då eller får jag plugga den utan studiemedel och ändå gå på a-kassa?
Citera
2014-03-14, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkoholic
Jag ska plugga i höst och är arbetslös nu. Jag kommer inte va berättigad studiemedel förens jag läst ca 7,5hp pga att jag kuggat en sån kurs tidigare vilket innebär en månad utan någon inkomst när jag börjar plugga. Tänkte därför plugga en 7,5hp kurs under sommaren då blir jag ju utan studiemedel helt under den kursen, blir jag av med a-kassan på nåt sätt då eller får jag plugga den utan studiemedel och ändå gå på a-kassa?
Är ungefär i samma sits och kollade Alfakassan förut, vet inte hur det ser ut hos övriga a-kassor. Men där fanns i alla fall den här blanketten: https://alfakassan.se/virtupload/content/101/Deltidsforsakran_SO.pdf

Går alltså ansöka om att studera på deltid med bibehållen ersättning. Förutsättningen är att du fortfarande söker och tar heltidsarbete.
Citera
2014-03-14, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Är ungefär i samma sits och kollade Alfakassan förut, vet inte hur det ser ut hos övriga a-kassor. Men där fanns i alla fall den här blanketten: https://alfakassan.se/virtupload/content/101/Deltidsforsakran_SO.pdf

Går alltså ansöka om att studera på deltid med bibehållen ersättning. Förutsättningen är att du fortfarande söker och tar heltidsarbete.

Ah tack ska kolla min a-kassas hemsida igen
Citera
2014-03-15, 06:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Går det att "pausa a-kassa"?

Jag tänker jobba ett par månader i Norge och sedan återvända och börja stämpla om jag nu inte fått ett nytt jobb. Pga allt pappersarbete med blanketter mellan länderna brukar det ta lång tid tillsammans får sin a-kassa, längre än 1-4 veckor det tar i Sverige. Därför tänkte jag göra så här:

Jag har ett glapp mellan min nuvarande anställnings slut och nästa på 10 arbetsdagar (2v). Då anmäler jag mig som arbetslös och påbörjar de 7 karensdagar jag har, vilket blir som en semester. Det som återstår är tre dagar jag kan ta ut i a-kassa, men de sparar jag och anger i mina kassakort "ledig". Sedan börjar jag min anställning i Norge och när den avslutas är det bara att börja stämpla från dag 1. På så vis slipper jag vänta månader på att få alla intyg klar från norska myndigheter.

Givetvis anger jag status "ledig" på kassakorten, dvs ej till arbetsmarknadens förfogande när jag arbetar i Norge.

Funkar detta?

Vet ej. Kan finnas flera olika orsaker till varför a-kassan har synpunkter på "upplägget". Du ka ju ringa a-kassan och fråga, eller skicka ett anonymt mail och fråga, så att du känner till vilka konsekvenserna kan bli innan du tar ställning till hur du ska agera.

Citat:
Ursprungligen postat av robinho_
hej..

Om man har 50 ersättningsdagar kvar tex och hittar ett jobb och man jobbat i 7 månader.

Får man en ny ersättningperiod då eller de dagar du har kvar måste ta slut?

mvh

Du stämplar klart din nuvarande period först.

Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Kan man få pengar om man är student/deltidsanställd och sedan bestämmer sig för att bli arbetslös typ i sommar?

Vad händer med EF om man behöver A-kassa? Företaget måste bli helt vilande?

Du har inte rätt till arbetslöshetsersättning under sommaren om dina studier fortsätter till hösten. Läs mer t.ex. här: http://www.aea.se/arbetslos/studier

När det gäller arbetslöshetsersättning och företag, läs t.ex. här: http://www.aea.se/foretagare/villkor-for-foretagare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in