2010-03-12, 13:17
Medlem
Unders1983s avatar
kan låsa tråden, hitta en a-kassa tråd
Citera
2010-03-12, 13:17
Medlem
Unders1983s avatar
Sa upp mig själv från jobbet den 27/10/09. Anmälde mig hos arbetsförmedlingen för att få stämpla. Visste att det är 45 karens dagar om man säger upp sig själv, men att man kunde skicka in ett papper om varför man sa upp sig själv så man ev kunde slippa dom.. Nu till saken!

Fick 2 papper hem idag om ett beslut A-Kassan tagit,Jag har ringt till dom men det va tekniska problem med deras växel så jag kunde inte prata med en handläggare om det.. Så här står det!

Papper 1

Beslut
Kassan beslutar att avstänga dig från rätt till ersättning under 45 ersättningsdagar räknat f r o m 2009-11-28.Avstängningen kan ligga kvar maximalt under 112 kalenderdagar..

Papper 2

Beslut
Kassan har funnit att du har rätt till en inkomstrelaterad ersättning från och med 2009-12-01.Du beviljas en ersättningsperiod om 300,00 dagar med en normalarbetstid som är 37 timmar per vecka och en normalinkomst per dag som är 892,37 kronor. Din dagpenning är 680,00 kronor.Dagpenning får inte lämnas förrän den sökande har fullgjort 7 dagars karens..
Citera
2010-03-12, 14:16
Medlem
burfogels avatar
Vad är frågan?
Citera
2010-03-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unders1983
Sa upp mig själv från jobbet den 27/10/09. Anmälde mig hos arbetsförmedlingen för att få stämpla. Visste att det är 45 karens dagar om man säger upp sig själv, men att man kunde skicka in ett papper om varför man sa upp sig själv så man ev kunde slippa dom.. Nu till saken!

Fick 2 papper hem idag om ett beslut A-Kassan tagit,Jag har ringt till dom men det va tekniska problem med deras växel så jag kunde inte prata med en handläggare om det.. Så här står det!

Papper 1

Beslut
Kassan beslutar att avstänga dig från rätt till ersättning under 45 ersättningsdagar räknat f r o m 2009-11-28.Avstängningen kan ligga kvar maximalt under 112 kalenderdagar..

Papper 2

Beslut
Kassan har funnit att du har rätt till en inkomstrelaterad ersättning från och med 2009-12-01.Du beviljas en ersättningsperiod om 300,00 dagar med en normalarbetstid som är 37 timmar per vecka och en normalinkomst per dag som är 892,37 kronor. Din dagpenning är 680,00 kronor.Dagpenning får inte lämnas förrän den sökande har fullgjort 7 dagars karens..

Som tidigare inlägg: Vad är frågan?

Dock undrar jag: 1. Du sa upp dig den 27 oktober 2009. När var din sista arbetsdag? Vilket datum anmälde du dig som arbetslös på Arbetsförmedlingen?
Citera
2010-03-14, 09:56
Medlem
Unders1983s avatar
Frågan är varför jag fått 2 beslut. Skrev fel, sa upp mig 27/11.. Skrev in mig på arbetsföreningen den 14/12..
Senast redigerad av Unders1983 2010-03-14 kl. 09:59.
Citera
2010-03-14, 19:54
Medlem
a-kassa vid kort anställning

Om man blir arbetslös och får a-kassa beviljad (300 dagar). Går arbetslös 250 dagar, för att sedan få ett jobb. Jobbar någon månad för att sedan få sparken under sin provanställning, vad händer då?

Vilket av alternativen stämmer;

1. Du går tillbaka till dina 300 minus 250 dagar, och har således 50 dagar kvar att ta ut (+150 extra om du har barn under 18)

2. Samma som ovan fast du får några extra dagar för arbetad tid.

3. Din period är förverkad, du har inga dagar alls att gå tillbaka till.

Hur ligger det till?
Citera
2010-03-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unders1983
Frågan är varför jag fått 2 beslut. Skrev fel, sa upp mig 27/11.. Skrev in mig på arbetsföreningen den 14/12..

Du skrev in dig den 14 december men blev beviljad ersättning fr och med den 1 december? Konstigt

Du får beslut för varje grej som sker. 1. Du blir avstängd i 45 dagar. Det måste tas ett beslut = du får ett brev. 2. Du blev beviljad ersättning och detta tog de ett beslut över = ytterligare ett brev.

Fler frågor?
Citera
2010-03-15, 19:52
Medlem
1.
Citera
2010-03-19, 12:48
Medlem
Hjälp! Bemannings/akassa

Förväntade mig massa pengar retroaktivt fr akassan istället får jag denna chock; Jag får ingen akassa då jag varit anställd av bemanningsföretag. Bara jobbat några timmar, så det blir mkt pengar jag förlorar. Visste att bemanningsjobb inte var akassegrundande, men visste faktiskt inte att man inte fick fyllnadsstämpla. Det här kan inte vara rimligt, hur kommer jag runt detta? Måste gå på ngt sätt? Eftersom det handlar om så få timmar borde väl akassan kunna ta hänsyn till detta?

Hur fan gör jag? Kan jag prata med min PA? Kanske hon kan ordna ett förklarande intyg om att de missade ge mig denna informationen?

Tips mottages och belönas ev om de hjälper.
Citera
2010-03-19, 13:12
Medlem
tigertompas avatar
Jobbar du på bemanningsföretag, så räknas du som fast anställd i bemanningsföretaget. Detta brukar bemanningsföretag informera om direkt i början när man skall skriva in sig i företaget. Därför avråder bemanningsföretag om man har a-kassa att man skall jobba där.

I den rimliga arbetsmarknaden borde det vara så att bemanningsföretag borde betala ut en sorts rimlig grundlön till alla personer som är anställda i företaget. Men så är det inte idag, vilket leder till att bemanningsföretag utnyttjar systemet och låter t.ex 18-20 åriga jobba som fritidspedagog/lärare inom skolan, medan arbetslösa lärare inte kan ta jobb inom dessa, eller vika in sig. När skall våra köra politikerna vakna, eller arbetsförmedlingen vakna? Lägg ner alla bemanningsföretag som inte erbjuder en grundlön på ca 10 000 till alla som jobbar inom yrken som är anställda inom ett bemanningsföretag. 10 000 är en skälig levnadskostnad som alla kan klara sig.

Så du kan nog glömma dina pengar. Istället skall du gå hemma och se glad ut och stämpla. Fin arbetsmarknad vi har i Sverige idag. Felen i politiken, fel på arbetsförmedlingen och fel på bemanningsföretagen.
Citera
2010-03-19, 13:25
Medlem
Kan man inte förklara att det skett ett missförstånd mellan mig och min PA och låta PA:n styrka detta? PA trodde att jag var heltidsstudent, när jag i sj verket halvtidsstuderade och stämplade. Om hon kan intyga att det hela rör sig om ett missförstånd kan det kanske lösas? Har inte PA skyldighet att informera om reglerna?
Citera
2010-03-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDengrot
Kan man inte förklara att det skett ett missförstånd mellan mig och min PA och låta PA:n styrka detta? PA trodde att jag var heltidsstudent, när jag i sj verket halvtidsstuderade och stämplade. Om hon kan intyga att det hela rör sig om ett missförstånd kan det kanske lösas? Har inte PA skyldighet att informera om reglerna?

Nej inget intyg hjälper dig i detta fall. Dock - arbetet, efter avslutad anställning på bemanningsföretag räknas som förvärvsarbete inom försäkringen. Så du har möjligheten att uppfylla ett arbetsvillkor med hjälp av dessa arbetade timmar.

Dock undrar jag - vet din akassa att du deltidsstuderar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in