2006-10-14, 06:58
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aelrik
Jepp.

Det enda jag är lite konfunderad över är vad Englands motsvarighet till a-kassa är.
(Lite svårt att kolla upp om man är ansluten när man inte vet vad den kallas )
Har du koll?

Varför frågade du inte din svenska a-kassa om de har info att ge om hur a-kassesystemet fungerar i England? Som sagt så är det inget unikt att man jobbar utomlands periodvis. Alternativt kontaktar din svenska fackförening, förutsatt att du är ansluten.
Citera
2006-10-14, 07:58
Medlem
Hon jag snackade med hade ingen aning utan sa bara att jag skulle, efter jag fått jobb, se till att jag var ansluten till arbetsförsäkringen i England och sedan bara byta när jag kom hem.
Citera
2006-10-16, 18:49
Medlem
Harry_s avatar
A-kassa och starta eget?

om jag har jobbat i 5år o betalat A-kassa om jag slutar o startar eget
får man ta ut a-kassa då?
Citera
2006-10-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
om jag har jobbat i 5år o betalat A-kassa om jag slutar o startar eget
får man ta ut a-kassa då?

SVAR NEJ. Man kan inte få arbetslöshetsersättning och samtidigt jobba..

mvh//jimmi
Citera
2006-10-16, 21:44
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
SVAR NEJ. Man kan inte få arbetslöshetsersättning och samtidigt jobba..

mvh//jimmi

om jag inte tjänar pengar då?
Citera
2006-10-17, 04:13
Medlem
alvers avatar
http://www.fk.se/privatpers/foretagare/starta_verksamh/

Citat:
vilken ersättning kan du få?

Ersättningen som du skulle fått från arbetslöshetskassan om du varit arbetslös, lämnas i form av aktivitetsstöd, som också ofta är lika stort som den arbetslöshetsersättning du skulle ha fått.

här sitter jag på fk.se 04:12 en tisdag när jag borde skrivit på c-uppsatsen som jag har handledningsmöte på idag
Citera
2006-10-17, 05:38
Medlem
Hispers avatar
Citat:

I samma ögonblick du plockar ut en F-skattsedel så ryker A-kassan, oberoende om du har för avsikt att använda den eller inte. Det är det svar jag fick i alla fall
Citera
2006-10-17, 11:24
Medlem
Citat:

Nej ett obevkligt nej. du få inte ha ett eget företag och vara verksam och samtidigt plocka ut A-kassa. A-kassa är en arbetslöshetsförsäkring den är till för männsikor som inte har något jobb. har du eget företag så har du ju jobb och står inte till arbetsmarknadens förfogande. att du sen inte tjänar några pengar är väl upp till dej som företagare.mitt tips om du inte tjänar några pengar på ditt företag så lägg ner det och sök ersättning. då funkar det.

mvh//jimmi
Citera
2006-10-17, 11:28
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Nej ett obevkligt nej. du få inte ha ett eget företag och vara verksam och samtidigt plocka ut A-kassa. A-kassa är en arbetslöshetsförsäkring den är till för männsikor som inte har något jobb. har du eget företag så har du ju jobb och står inte till arbetsmarknadens förfogande. att du sen inte tjänar några pengar är väl upp till dej som företagare.mitt tips om du inte tjänar några pengar på ditt företag så lägg ner det och sök ersättning. då funkar det.

mvh//jimmi

Är man arbetslös kan man få behålla sin a-kassa under en viss period om man startar eget företag. Så var det på den tiden jag var arbetslös iallafall.
Citera
2006-10-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Är man arbetslös kan man få behålla sin a-kassa under en viss period om man startar eget företag. Så var det på den tiden jag var arbetslös iallafall.

JA Du kan få ett bidrag under 6 månader som heter startaeget bidrag. men det förutsätter att arbetsförmedlingen beviljat det. bidraget utgår från f-kassan.

mvh/jimmi
Citera
2006-10-19, 15:08
Medlem
Cools avatar
Har A-kassa, kan jag starta ett "vilande" företag?

Tjena.

Har planer på att öppna upp ett företag, enskild firma.
Just nu går jag på A-kassa och jag hade tänkt höra om det här kan ställa till det något?

Det var nämligen så att när jag skickade in A-kasseansökan så skulle man kryssa i ifall man hade någon egen verksamhet etc.

Nu hade jag ju inte tänkt börja tjäna några pengar direkt utan bara tänkt starta upp företaget och ha det "vilande".

Hejs
Citera
2006-10-19, 15:38
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cool
Tjena.

Har planer på att öppna upp ett företag, enskild firma.
Just nu går jag på A-kassa och jag hade tänkt höra om det här kan ställa till det något?

Det var nämligen så att när jag skickade in A-kasseansökan så skulle man kryssa i ifall man hade någon egen verksamhet etc.

Nu hade jag ju inte tänkt börja tjäna några pengar direkt utan bara tänkt starta upp företaget och ha det "vilande".

Hejs

Vad är poängen med att ha det vilande? Känns meningslöst att redovisa 0 moms hela tiden, bara jobbigt. Vänta med att regga tills verksamheten börjar.

Dessutom gillar inte a-kassan f-skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in