Citat:
Hej och tack för snabbt svar Bunny!
Det är nog bäst att jag ringer anonymt och hör med dem hur att göra.
Jag har nu tittat på specifikationen lite noggrannare och där står följande:
Gratifikation 12000
Summa bruttolön 12000
Preliminär skatt enligt engångsbelopp beräknad på 12000 3840
Utbetalning 8160
Skatten verkar vara 32 % men det var fel av mig angående sociala avgifter.
Hur som helst verkar Gratifikationen tolkas som bruttolön.
När a-kassan nästa år kontrollerar med skatteverket kommer de alltså se detta som lön eller kan de göra denna kontroll tidigare än nästa års deklaration?
Är detta något de kommer bråka om eller är beloppet så litet att de rutinmässigt inte bryr sig?
Om de bryr sig, gör anmälan eller liknande, är beloppet så litet att jag kan hävda okunskap om att gratifikation räknas som bruttolön eller kan det bli allvarliga påföljder?
Det är ju dumt att vara dumsnål tänker jag. Trots allt skjuter jag bara fram akassedagarna, men det låter ju jobbigt det där med arbetsgivarintyg etc.
Det är nog bäst att jag ringer anonymt och hör med dem hur att göra.
Jag har nu tittat på specifikationen lite noggrannare och där står följande:
Gratifikation 12000
Summa bruttolön 12000
Preliminär skatt enligt engångsbelopp beräknad på 12000 3840
Utbetalning 8160
Skatten verkar vara 32 % men det var fel av mig angående sociala avgifter.
Hur som helst verkar Gratifikationen tolkas som bruttolön.
När a-kassan nästa år kontrollerar med skatteverket kommer de alltså se detta som lön eller kan de göra denna kontroll tidigare än nästa års deklaration?
Är detta något de kommer bråka om eller är beloppet så litet att de rutinmässigt inte bryr sig?
Om de bryr sig, gör anmälan eller liknande, är beloppet så litet att jag kan hävda okunskap om att gratifikation räknas som bruttolön eller kan det bli allvarliga påföljder?
Det är ju dumt att vara dumsnål tänker jag. Trots allt skjuter jag bara fram akassedagarna, men det låter ju jobbigt det där med arbetsgivarintyg etc.

Varför inte göra rätt för dig från början och ta ut tummen från röven? Du är redan själv medveten om att det här kan bli ett problem. Varför ha det liggandes i bakhuvudet hela tiden så du behöver oroa dig? Varför inte ta tag i det och ordna det så du slipper oroa dig!?`
Nu vet jag inte hur det fungerar på kassan men det kommer med garanterad säkerhet lysa en röd varningslampa när de kör dina uppgifter gentemot skatteverkets. Du har faktiskt jobbat och har då inte rätt till att få a-kassa samtidigt. Det går väldigt smidigt för ett normalt företag att skriva en papperslapp med ett intyg, ingen raketvetenskap direkt. Ring den som har hand om lönerna och be den skriva ett intyg till dig att du arbetat under en viss tid. Med hos ett normalt företag tar det 1-2 dagar innan du har intyget i brevlådan. Sedan tar det dig kanske 15 min effektiv tid att ordna det med a-kassan. Hade du tagit tag i ditt problem istället för att sitta här på Flashback i tusen år istället så hade du varit klar för länge sedan.
Senast redigerad av Locos 2013-07-31 kl. 15:14.
Senast redigerad av Locos 2013-07-31 kl. 15:14.
Önska mig lycka till!