Citat:
Ursprungligen postat av
flashspy
Går det att "pausa a-kassa"?
Jag tänker jobba ett par månader i Norge och sedan återvända och börja stämpla om jag nu inte fått ett nytt jobb. Pga allt pappersarbete med blanketter mellan länderna brukar det ta lång tid tillsammans får sin a-kassa, längre än 1-4 veckor det tar i Sverige. Därför tänkte jag göra så här:
Jag har ett glapp mellan min nuvarande anställnings slut och nästa på 10 arbetsdagar (2v). Då anmäler jag mig som arbetslös och påbörjar de 7 karensdagar jag har, vilket blir som en semester. Det som återstår är tre dagar jag kan ta ut i a-kassa, men de sparar jag och anger i mina kassakort "ledig". Sedan börjar jag min anställning i Norge och när den avslutas är det bara att börja stämpla från dag 1. På så vis slipper jag vänta månader på att få alla intyg klar från norska myndigheter.
Givetvis anger jag status "ledig" på kassakorten, dvs ej till arbetsmarknadens förfogande när jag arbetar i Norge.
Funkar detta?
Vet ej. Kan finnas flera olika orsaker till varför a-kassan har synpunkter på "upplägget". Du ka ju ringa a-kassan och fråga, eller skicka ett anonymt mail och fråga, så att du känner till vilka konsekvenserna kan bli innan du tar ställning till hur du ska agera.
Citat:
Ursprungligen postat av
robinho_
hej..
Om man har 50 ersättningsdagar kvar tex och hittar ett jobb och man jobbat i 7 månader.
Får man en ny ersättningperiod då eller de dagar du har kvar måste ta slut?
mvh
Du stämplar klart din nuvarande period först.
Citat:
Ursprungligen postat av
karamella
Kan man få pengar om man är student/deltidsanställd och sedan bestämmer sig för att bli arbetslös typ i sommar?
Vad händer med EF om man behöver A-kassa? Företaget måste bli helt vilande?
Du har inte rätt till arbetslöshetsersättning under sommaren om dina studier fortsätter till hösten. Läs mer t.ex. här:
http://www.aea.se/arbetslos/studier
När det gäller arbetslöshetsersättning och företag, läs t.ex. här:
http://www.aea.se/foretagare/villkor-for-foretagare