2014-03-15, 19:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Är ungefär i samma sits och kollade Alfakassan förut, vet inte hur det ser ut hos övriga a-kassor. Men där fanns i alla fall den här blanketten: https://alfakassan.se/virtupload/content/101/Deltidsforsakran_SO.pdf

Går alltså ansöka om att studera på deltid med bibehållen ersättning. Förutsättningen är att du fortfarande söker och tar heltidsarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkoholic
Ah tack ska kolla min a-kassas hemsida igen

Regelverket är detsamma för alla a-kassor.
Citera
2014-03-17, 00:14
Medlem
momo79s avatar
Hej, vilken a-kassa är mest passande att gå med i för en student som tar examen i statsvetenskap i sommar?
Citera
2014-03-17, 01:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Hej, vilken a-kassa är mest passande att gå med i för en student som tar examen i statsvetenskap i sommar?

AEA
www.aea.se

Vill du få en överblick över de olika a-kassorna, finns en förteckning med länkar till samtliga här: http://www.iaf.se/Fakta/Forteckning-over-arbetsloshetskassor/

Glöm inte att se över hur din inkomstförsäkring via fackförbundet ser ut när du börjar jobba, om du är eller väljer att bli medlem i fackförbund.
Citera
2014-03-17, 19:27
Medlem
momo79s avatar
Tack för rekommendationen. Ska kolla in detta.
Citera
2014-03-17, 20:30
Medlem
Jobbade innan i 3 år, heltid innan jag sa upp mig för att plugga lite, jobbade direkt efter studenten och betalade a-kassa och var med i IF metall under hela tiden, är klar med studierna (heltid) till sommaren har jag rätt till någon a-kassa då om jag inte lyckas fixa kneg? Har inte betalt in till a-kassan under studietiden.

Någon som vet eller kan skicka en länk på var det står?
Citera
2014-03-17, 22:34
Medlem
Bäst är att ringa din akassa själv.
Är du inte ens medlem prova alfa kassan
Citera
2014-03-17, 22:41
Medlem
Att slippa en avstängning på 45 dar om man slutat på egen begäran ska till extrema skäl. Tex att arbgivaren inte bet ngnlön alls.eller läkarintyg före jobbet slut som säger att det är hälsofarligt

Har själv mobbats på mitt jobb i åtta år. Slutat till sist. Provat överklaga men det fruktlöst.
Ett tips försök hitta deltidsjobb under avstäningen... Tjänar du uselt då kan du efter avstäningen och karensen sluta på egen begäran, Om du kan stryka en urusel lön slipper du en avstängning till
Citera
2014-03-19, 13:18
Medlem
Blir man uppsagd kan det går på bara 3 veckor innan man kan får ersättning,
Åtminstone en månad....
Slutar man som jag på egen begäran dröjer det 3 månader
Det förutsätter att man är medlem i en akassa sen 12 mån och jobbat minst 80h/månad?
Och att arbetsgivaren skrivit arbetsgivarintyg och akassan fått dom

Om man bli uppsagd varför inte utnyttja det?bara en karens på 7 dar sen kommer pengar om 2 veckor?!
Citera
2014-03-19, 16:28
Medlem
bratemos avatar
Handels har krav att man ska jobba typ heltid 6 mån om man ska ha rätt till a-kasseersättning, och då varit med i facket hela tiden, men det finns lite olika krav i vissa fall.
Citera
2014-03-19, 18:25
Medlem
Inflikar med en fråga här jag med:
Har jobbat i snart 6 år i en skitbransch men har inte ens tänkt på A-Kassan förens nu. Morsan påstår att man måste vara med i facket för att kunna få a-kassa, stämmer detta? Det vill säga, jag kan inte betala enbart a-kasseavgiften och senare få ut a-kassepengar om jag blir uppsagd, UTAN att vara med i facket?

Mitt fack är Transport, borde väl kanske kolla på deras sida om jag hittar något, men detta känns som sådan information är "allmän kunskap" och inte brukar skrivas någonstans.
Citera
2014-03-19, 18:36
Medlem
Nej du kan vara med i A-kassa utan att vara med i facket.
Citera
2014-03-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolk
Nej du kan vara med i A-kassa utan att vara med i facket.
Tackar
Hittade det också på http://blaeld.org/2013/09/03/a-kassa-eller-inte-a-kassa-2/
Men Transports sida hade mycket riktigt ingen info om detta. Kanske det är dags att gå med i kassan nudå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in