Ingen av konsolerna kommer bli en vinnare då alla tre konsoler kommer sälja dåligt och ha dålig lönsamhet. Marknaden minskar och alla tre slåss som samma kunder.
Den här generationen kan man sammanfatta så här;
- WiiU: Hardcore-konsol likt GameCube (GCHD - varför dom valde namnet Wii när det är klart att det är en GC i HD-upplösning vet bara gudarna men troligtvis för att sälja via namnet).
- PS4: Same old, same old. Dyrare spel, färre spel.
- Xbox One: Same old, same old. Dyrare spel, färre spel.
En intressant aspekt är även att Nintendo leder på den bärbara sidan (MED 3DS AV ALLA KONSOLER LOL - hur SONY/Microsoft inte kan konkurrera mot Nintendos sämsta "bärbara" konsol tycker jag är hysteriskt roligt (Virtual boy var inte bärbar)), där SONY verkar ha gett upp och Microsoft är så dåliga att dom inte ens kan släppa en konkurrenskraftig bärbar konsol.
Ekonomin världen runt blir sämre och sämre. De flesta marknader (speciellt nöjesindustrin) är på nedgång - varför skulle inte spelmarknaden vara på nedgång? Det är den, vilket man märker av genom att det numera släpps ett par storspel per år, vanligtvis någon uppföljare där man använder en formell för hur spelet ska se ut, börja, upplevas, osv. Samtidigt försvinner många 200-300 kronors spel. Kvar har vi alltså ett par spel för 600-700 kr samt en indie-scen. Men inget däremellan. Det bådar inte gott. Spelföretagen borde satsa mindre på AAA-titlar och fördela sina resurser mellan fler speltitlar.
Frågan den här generationen man ska ställa sig är således inte om vilken konsol som kommer vinna kriget, utan vilken konsol som kommer prestera minst dåligt, vilket ser ut att bli PS4.
Som det ser ut nu gjorde jag rätt val för 2 år sen när jag avstod den här generationen.