2014-03-12, 11:49
Medlem
Casings avatar
http://www.youtube.com/watch?v=HiN6Ag5-DrU
Citera
2014-03-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Det är ju grund och botten en religion utan helvete/himmel. Jag är gud då jag skapar allt men kroppen jag befinner mig i och min medvetna del har bara en bråkdel av all information. Överjaget programmerar alla människor jag ser även kroppen jag befinner mig i. När min kropp dör flyttas eller skapas ett nytt medvetande av överjaget den undermedvetna delen. Teorin är i grund och botten precis som alla religioner då de hävdar att vi är sammanlänkade genom gud och i detta fall det undermedvetna som projicerar alla omkring och hela världen. Skillnaden är att denna teori inte har en materiel värld utan allt är i guds medvetande(den undeemetvetna delen som skapar illusionen om att vi är i en värld av kött och blod).
Det är min tolkning av det iallafall skrivet på luren so be patient.

Nu kom en ny tanke upp. Tänk om gud splittrades i trilliontals bitar och blev alla människor och djur vi är i dag. Och när vi dör är det bara en pusselbit av dom trilliontals bitarna från själva gud.
Citera
2014-03-12, 11:56
Medlem
MRs avatar
Jag har gått i tankarna om detta när jag varit ute och promenerat då och då.

Har tänkt att TÄNK om detta är en enda stor dröm
Att när jag dör, så vaknar jag upp någon annanstans till exempel.

Sedan har jag även funderat vad händer efter man dör, och ibland så riktigt tänker jag riktigt djupt att då är man borta för alltid, och nöta in vad för alltid menas, att det inte finns något stopp.

Det ger mig en ganska bra känsla på så sätt att jag känner att man bör göra det man älskar att göra i livet och inte slösa bort allt för mycket tid.

[edit]
Såg länken ovan.
Kom på att jag även haft funderingar att vårat universum som vi kallar det, är en molekyl i ett annat universum osv.

Men, kanske var lite offtopic.
Senast redigerad av MR 2014-03-12 kl. 12:01.
Citera
2014-03-12, 12:05
Medlem
Isildurrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Knarkupplevelser är en skräkupplevelse för egot. Det är inte det man närmar sig genom meditation. Det är lycka och kärlek som du inte kan värja dig emot, dessutom med en stark komponent av en egofrämmande närvaro.

Exakt som LSD då, med rätt setting.
Citera
2014-03-12, 12:06
Medlem
haexkvasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Jag har gått i tankarna om detta när jag varit ute och promenerat då och då.

Har tänkt att TÄNK om detta är en enda stor dröm
Att när jag dör, så vaknar jag upp någon annanstans till exempel.

Sedan har jag även funderat vad händer efter man dör, och ibland så riktigt tänker jag riktigt djupt att då är man borta för alltid, och nöta in vad för alltid menas, att det inte finns något stopp.

Det ger mig en ganska bra känsla på så sätt att jag känner att man bör göra det man älskar att göra i livet och inte slösa bort allt för mycket tid.

Samtidigt kan jag känna att om du upphöra att existera, medvetande och allt, när livet lämnar en. Vad spelar det då för roll vad du gjort i livet? Alla dina minnen med känslor och allt du kan relatera till dessa är borta. Dina handlingar har inte spelat någon roll ur moralisk synvinkel heller. Det enda som lever kvar är den påverkan du gjort på din omgivning, i andras medvetanden.

Sorry for Oft.
Citera
2014-03-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ven0m
Nu kom en ny tanke upp. Tänk om gud splittrades i trilliontals bitar och blev alla människor och djur vi är i dag. Och när vi dör är det bara en pusselbit av dom trilliontals bitarna från själva gud.

http://www.youtube.com/watch?v=JnpYwLjO7s8
Citera
2014-03-12, 12:37
Medlem
haexkvasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76

Intressant inlägg
Frågan om vad tid är är minst lika intressant/jobbig som solipsism. Det finns ju bara NU. Allt annat är något du "hittar på".

Om man studerar fenomenet tid genom ett solipsistiskt perspektiv så skulle väl även tiden kunna vara skapad av min fantasi? Eftersom mitt medvetna är frikopplat från den fysiska verkligheten så behöver jag inte heller leva under dess lagar.
Citera
2014-03-12, 12:41
Medlem
haexkvasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haexkvast
Om man studerar fenomenet tid genom ett solipsistiskt perspektiv så skulle väl även tiden kunna vara skapad av min fantasi? Eftersom mitt medvetna är frikopplat från den fysiska verkligheten så behöver jag inte heller leva under dess lagar.

Edit: Eller snarare den fysiska verkligheten är vad jag skapar, allt är en illusion. Till och med du själv.
Citera
2014-03-12, 12:43
Medlem
headsteps avatar
Det är lite roligt att du sitter ensam här och diskuterar just detta med dina alteregon. Eller vänta nu.......

Jag tänker ofta att alla levande ting på jorden bara är komponenter i en gigantisk kropp, som bakterier. Men det hör väl till en annan tråd det
Senast redigerad av headstep 2014-03-12 kl. 12:48.
Citera
2014-03-12, 13:56
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ångest i form av ensamhetskänslor. Tänk om jag är det enda som "finns"?

Kan någonting överhuvudtaget finnas utan min/din observation?

Det är du inte.

Ja. Tanken om att så fort du vänder bort blicken så slutar det du tittat på att existera är ganska vanlig, och inte särskilt originell. Det du missar att det fortfarande existerar så länge någon tittar på det, och i och med att det är omöjligt att tro att du är den enda personen i hela världen och att alla är en produkt av din fantasi, så är hela teorin bara löjliga spekulationer.

Läs lite sociologi/socialpsykologi, så ska du se att du börjar förstå hur ontologin ter sig.
Citera
2014-03-12, 14:08
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Det är du inte.

Ja. Tanken om att så fort du vänder bort blicken så slutar det du tittat på att existera är ganska vanlig, och inte särskilt originell. Det du missar att det fortfarande existerar så länge någon tittar på det, och i och med att det är omöjligt att tro att du är den enda personen i hela världen och att alla är en produkt av din fantasi, så är hela teorin bara löjliga spekulationer.

Läs lite sociologi/socialpsykologi, så ska du se att du börjar förstå hur ontologin ter sig.

Väldogt intressant. Ännu intressantare är detta: Om du sover på en plats där inga levande ting kan observera dig, finns du då när du sover? Tänkt på detta eftersom medvetandet ej är i den fysiska världen under REM-sömn. Kan det vara så enkelt att vi slutar exsistera under sömn och att drömmar i själva verket är ostrukturerade verkligheter som inte kan finnas fysiskt då det inte är en fysisk observatör med i drömmen? Sorry för kass mening, är tidigt på morgonen här. Hehe
Citera
2014-03-12, 14:13
Medlem
Inhalators avatar
Jag uppskattar till 1000 att människor börjar haka på den här idéen mer och mer. 2000-talet bär med sig en "revolution of the mind". Enda vägen till utopi.

Stay positive, friends
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in