Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Ditt exempel med utgrävningen och tunneln i fjällen är kvantfysik.
Allt renderas enbart när det observeras.

Ja den "verkliga" världen med 7 miljarder faktiska individer är också kvantfysik...
Det jag funderar på mest är att varje stenkloss måste ha beräknats vare sig jag observerar det eller inte.
Har inte varje stenkloss processerats ut ut berget så kommer det fattas detaljer i slutresultatet, från att det har varit sten till att det är en tunnel, så har det ju skett en förändring, denna förändring må ju kalkyleras på nåt sätt.
Allt kanske gick på 1 minut, en 1minutstunnel ser annorlunda ut än en 1årstunnel.
Använder jag mina vassa vetenskapliga instrument så ser jag att det flög 20000 ton berg på 1 minut då det genererar en del värme.
Finns det inga fasta vetenskapliga referenspunkter så har man ju ingen alls kontroll på världen omkring.
Okej det kanske går att skapa en 1 minuts tunnel, men då har ju min hjärna gjort den beräkningen i vilket fall, varför då kalkylera tio kanske hundrataltusentals ton på 1 minut istället för att låta det faktiskt ske i bakgrunden i ett år konstant fast jag inte är där?
Edit: Det du ville ha sagt med kvantfysiken var kanske att sannolikheten att tunnelns är färdig, helt enkelt maximeras när man kommer dit?
Sannolikheten att stenen ligger utanför berget är 100 procent, det måste ju ändå har beräknats partikel för partikel inom några logiska ramar.
Uursäkta min låsta gammaldags vetenskapliga vy här inne på filosofi.