2014-03-06, 21:00
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Den här tråden har ej varit särskilt livad dom senaste dagarna. Jag gör mitt bästa i alla fall!

Jag skriver när min beställning kommer, alla utom Orvalen skulle komma i dag, men självklart har ingen kommit.
Citera
2014-03-06, 21:49
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Lovar att skriva vart efter jag dricker dom! Kommer att testa en Sierra Nevada Beer Camp Imperial Red Ale imorgon iaf!
Schysst! För idag kommer inga mer recensioner från min sida. Imorgon så kommer jag däremot skriva om leffe brune och Oude Kriek Boon, som faktisk är min första kriek. Skall minst sagt bli intressant. Ville egentligen dricka den idag men hade en massa andra öl som jag skulle dricka och ville inte bedöva mina smaklökar. ser spänt fram emot det!
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag skriver när min beställning kommer, alla utom Orvalen skulle komma i dag, men självklart har ingen kommit.
Det kommer nog imorgon skall du se kamrat!

Orval säger du!? Har haft planer på att beställa både orval och duvel, men har inte kommit till skott. Hoppas dom är bättre än chimay som inte föll mig i smaken särskilt mycket. God är den väl, men finns bättre om du frågar mig.
Citera
2014-03-06, 22:01
Medlem
Kunde inte hålla mig så fick bli en öl idag. Ville ha något lättdrucket så valde att testa Citra Pale Ale (1551 på systembolaget), 4,8% och ligger bra i pris tycker jag 20,90:-.
En stark fruktig doft, doftar mer än den smakar skulle jag säga. En tydlig beska som hänger kvar även i eftersmaken. Precis som systembolaget skriver i sin beskrivning om smaken så känner jag en tydlig tallbarrssmak, saknar dock en aning mer fruktighet. Men i överlag en god och välsmakande öl som är väl värda sina kronor, är inte ett dugg ledsen att jag införskaffade mig fyra stycken av denna.
Ger den 8,2 i betyg.
Citera
2014-03-06, 22:02
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Håller ni med om att ljus lager är ganska kasst? Det funkar när man vill få känslan som kommer av att dricka öl (typ slappna av i slutet av veckan), men oftast smakar det inget speciellt.
Nej håller inte med. Visst skulle det vara väldigt enformigt om man bara fick dricka den typen av öl men jag har ingenting emot ljus lager/pils per se. Några sorter som jag gärna dricker:

Jever
Pistonhead Flat Tire
Pilsner Urquell/Gambrinus

Einbecker Pils
Weißenoher Altfränkisches Klosterbier
Haßeröder

De tre förstnämnda finner du på bolaget medan de senare kan mig veterligen endast inhandlas i Tyskland.

Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Trist! Men du får glädja dig åt du får en liten skvätt iaf.
Nu har tre flaskor med rochefort10 som står på lagring exploderat i källaren.
Där kan vi verkligen tala om alkoholmissbruk. Rochefort 10 är alldeles för bra för ett sådant öde.
Citera
2014-03-06, 23:10
Medlem
Stvrmzeits avatar
Drack nyss en Bockor Cuvée des Jacobins Rouge. Asbra grejer. Riktigt härlig syrlighet. Otroligt prisvärd.
Citera
2014-03-06, 23:34
Medlem
Cineastens avatar
Sierra Nevada Beer Camp IPA är trevlig. Jag köpte några flaskor av den i samband med nyhetssläppet och de har nu gått åt. Även Brewdog World India Pale Ale var bra.
Citera
2014-03-07, 00:39
Medlem
Mr.Nutts avatar
Jag befinner mig för tillfället i Belgien och dricker därför oförtjänta mängder god öl
Hittills har jag fått i mig (som är värt att nämna):
Chimay röd - riktigt trevlig trappist som definitivt kan konkurera med sitt blå syskon, oklart vem som vinner dock (den röda är bättre till mat (eller i alla fall råbiff) men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken som gör sig bäst över lag
Chimay vit - trevlig öl, men känns inte komplett i sig själv, antagligen riktigt bra till fisk och skaldjur (tydlig vete- och jästkaraktär, påminner lite om en weissbier)
Lindemans Kriek - förmodligen ingen speciell kriek då den tycks finnas överallt, men en trevlig öl som fått upp mina ögon och smaklökar för kriek. Next stop, fontänöl
Delerium Tremens blanc - definitivt en av de bästa öl jag druckit, humle, jäst och vete i en (för mig) nästintill orgasmisk symbios. Rekommenderas starkt!
Oidentifierad öl på EU-tjänstemansdominerad kludd vid Place de Luxemburg - trevlig öl att dricka mycket av, lite som en weissbier men lättare i det begynnande vårvädret. Vit tappduvud med svart text och mindre rödmarkerad text under. Vad kan det vara jag drack?

För övrigt skulle jag uppskatta lite snabba tips och råd från de belgokännare som hänger här.
Vad bör jag inte missa att dricka innan jag åker (alltför snart)? (relativt lättillgängligt)
Vilka ölställen, eller snarare vilket ölställe, får jag inte missa?
Vad bör jag köpa med mig hem? (Helst minst 0,75l+, endera som inte finns alls eller är osjäligt dyrt i Sverige)
Citera
2014-03-07, 02:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag befinner mig för tillfället i Belgien och dricker därför oförtjänta mängder god öl
Hittills har jag fått i mig (som är värt att nämna):
Chimay röd - riktigt trevlig trappist som definitivt kan konkurera med sitt blå syskon, oklart vem som vinner dock (den röda är bättre till mat (eller i alla fall råbiff) men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken som gör sig bäst över lag
Chimay vit - trevlig öl, men känns inte komplett i sig själv, antagligen riktigt bra till fisk och skaldjur (tydlig vete- och jästkaraktär, påminner lite om en weissbier)
Lindemans Kriek - förmodligen ingen speciell kriek då den tycks finnas överallt, men en trevlig öl som fått upp mina ögon och smaklökar för kriek. Next stop, fontänöl
Delerium Tremens blanc - definitivt en av de bästa öl jag druckit, humle, jäst och vete i en (för mig) nästintill orgasmisk symbios. Rekommenderas starkt!
Oidentifierad öl på EU-tjänstemansdominerad kludd vid Place de Luxemburg - trevlig öl att dricka mycket av, lite som en weissbier men lättare i det begynnande vårvädret. Vit tappduvud med svart text och mindre rödmarkerad text under. Vad kan det vara jag drack?

För övrigt skulle jag uppskatta lite snabba tips och råd från de belgokännare som hänger här.
Vad bör jag inte missa att dricka innan jag åker (alltför snart)? (relativt lättillgängligt)
Vilka ölställen, eller snarare vilket ölställe, får jag inte missa?
Vad bör jag köpa med mig hem? (Helst minst 0,75l+, endera som inte finns alls eller är osjäligt dyrt i Sverige)
Du bör inte missa Westvleteren 12.
Citera
2014-03-07, 02:11
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Du bör inte missa Westvleteren 12.

Den är förmodligen lite billigare i Belgien än i Sverige...?
Citera
2014-03-07, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Den är förmodligen lite billigare i Belgien än i Sverige...?

Gav 375:- för den på krogen i Sverige förra året, man kan ju hoppas att den är billigare i Belgien
Citera
2014-03-07, 03:19
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Gav 375:- för den på krogen i Sverige förra året, man kan ju hoppas att den är billigare i Belgien

Gick den inte för typ 170 spänn när den gästspelade på Bolaget härförleden...?

Förresten knäppte jag precis upp en Flat tire för första gången, som absolut sist i tråden, och nää besviken blev man sannerligen inte. Mycket öl för liten peng.

Blir spännande att se vad BB kommer med i juni, förutom att Beervana förhoppningsvis återvänder.
Citera
2014-03-07, 06:54
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Drack nyss en Bockor Cuvée des Jacobins Rouge. Asbra grejer. Riktigt härlig syrlighet. Otroligt prisvärd.
Kul att höra! Ska hämta ut min beställning idag och har bla två st av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in