2014-02-28, 20:45
Medlem
Cornholio.s avatar
Har tre ölar jag skall testa ikväll, Nils Oscar Rökporter, Schneider Weisse Mein Grünes Tap 4 och Sinebrychoff Porter. Jag är riktigt spänd inför Sinebrychoffen!
Citera
2014-02-28, 21:20
Medlem
Petterrors avatar
Köpte med mig lite öl idag:
1 st Ten Fidy Imperial stout
4 st Brooklyn Black chocolate stout
2 st Rochefort 10
2 st Rochefort 8
1 st Yeti Imperial stout
1 st Liefmans Glühkriek
Citera
2014-02-28, 21:21
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Brewdogs Jästlåda ska vara riktigt dålig vad jag har hört. Sedan tycker jag inte det är några roliga jäststammar dom valt heller. Har man lite kunskap om öl så behöver man inte dricka ölen för att lära sig om hur jäste påverkar ölen. Svårt att förklara hur jag menar. Det är väldigt uppenbart för mig iaf hur en weizen, belgisk, amerikansk ale och lagerjäst påverkar vörten. Ingenting som jag behöver dricka för att lära mig.

IPA:n från Brewdog tror jag som jag skrivit tidigare är ganska dålig.

Imperial stouten tror jag är helt okej men inte så mycket mer.

Jag brukar gilla Sierra Nevadas produkter men dessa två har inte jättehöga rajtings samt att dom som var med på skribentprovningen var 6 månader gamla. Skulle gissa på att det är samma ålder på dom som släpps då vi oftast får Sierra Nevada produkter med den åldern till Sverige. Då blir det för mig ett väldigt lätt val att hoppa över dessa.

Men sen beror det ju säkert på hur kräsen man är. För ett år sedan hade dessa ölen funkat fint för mig, idag känns det som utslängda pengar. Jag betalar hellre dubbelt så mycket och får en riktigt bra öl, en betalar halva priset och får en medelmåttig öl. Av den anledningen har jag tänkt köpa alla 3 från Mohawk bland annat då jag har hört att dom ska vara riktigt bra. Men uppskattar man inte extrem öl så är nog risken för besvikelse står.

Vill du ha billig och bra öl så köp dom två som släpps ifrån New Belgium.
Founders Backwood Bastard (även här behöver du vara ganska öppensinad om du vanligtvis bara dricker IPA)
Bockor Cuvée des Jacobins (om du gillar surt och extrem öl)
Omnipollo Nebuchadnezzar
Mikkeller American Dream.

Denna listan är enligt mig ett mycket bättre val än dom du har räknat upp och det blir ingen större prisskillnad. Men sen är ju smak i många fall personligt.

Jag tänkte också köpa jästlådan, men börjar mer och mer luta åt att jag skiter i den.

Har tänkt köpa båda från new belgium, backwood bastards och sierra nevadas imperial red. Tycker utbudet av imperial reds är ganska skralt, så man får passa på att köpa det som bjuds. Kanske slänger på någon mohawk också.

Någon som tänkt köpa Hornbeers viking chili stout? Är lite sugen på den.
Citera
2014-02-28, 21:51
Medlem
Cornholio.s avatar
Schneider Weisse Mein Grünes Tap 4 var en av dom bästa veteölen, har bara testat 7 olika sorter så min erfarenhet är begränsad. Men den tillsammans med Weihenstephaner Hefe Weissbier är dom två absolut godaste jag smakat. Alkoholhalten på denna var lite högre 6,2%, vilket gjorde att den var tjock och fyllig fullpackad med smak. Inte alls tunn och vattnig på något sätt! Mumsfilibaba!
Citera
2014-02-28, 21:58
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Köpte med mig lite öl idag:
1 st Ten Fidy Imperial stout
4 st Brooklyn Black chocolate stout
2 st Rochefort 10
2 st Rochefort 8
1 st Yeti Imperial stout
1 st Liefmans Glühkriek

Riktigt fina köp!

Det fanns kvar BBCS alltså...?
Citera
2014-02-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
Jag tänkte också köpa jästlådan, men börjar mer och mer luta åt att jag skiter i den.

Har tänkt köpa båda från new belgium, backwood bastards och sierra nevadas imperial red. Tycker utbudet av imperial reds är ganska skralt, så man får passa på att köpa det som bjuds. Kanske slänger på någon mohawk också.

Någon som tänkt köpa Hornbeers viking chili stout? Är lite sugen på den.

Viking Chili Stout tror jag blev utsedd till Danmarks bästa nya öl 2013, för mig ett givet köp.
Citera
2014-02-28, 22:06
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Riktigt fina köp!

Det fanns kvar BBCS alltså...?
Där jag köpte så hade dom tagit bort den från hyllan men jag frågade en personal lite snällt och blinka med mina hundögon så tog hon fram ett 4-pack åt mig.
Citera
2014-02-28, 22:10
Medlem
Cornholio.s avatar
Har nu tagit mig igenom mer en halva Sinebrychoffen och måste bara säga att om du ska beställa inom en snar framtid eller morgondagens släpp så släng in en flaska Sinebrychoff Porter också! Det är en fantastisk öl. Finländarna har verkligen gjort bra ifrån sig denna gång! Kaffe, bränt malt en extremt komplex smak. Det här är utan tvekan den bästa porten jag druckit. Den smakar mycket och bra och dessutom så är den 7,2%. KÖP FÖR FAN!!!! 10 av 10 alla dagar i veckan. Dessutom så är den extremt billig!
Citera
2014-02-28, 22:37
Medlem
Älskar IPA på senare tid (senaste året och kanske lite längre). Börjar bli trött på ljus lager, inte för att det inte finns bra sådana, utan mer för att alla ful- och blasköl är ljus lager. Svårt att sålla agnarna från vetet helt enkelt. Men ibland blir det såklart några fulöl när man är ute mer efter ruset än smaken (fast en del IPA är ju så starka så man blir lite lullig av två-tre stycken ).

Håller ni med om att ljus lager är ganska kasst? Det funkar när man vill få känslan som kommer av att dricka öl (typ slappna av i slutet av veckan), men oftast smakar det inget speciellt.
Citera
2014-02-28, 22:39
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Håller ni med om att ljus lager är ganska kasst? Det funkar när man vill få känslan som kommer av att dricka öl (typ slappna av i slutet av veckan), men oftast smakar det inget speciellt.

Funkar väl en varm sommardag när man är törstig.

Annars helst inte.
Citera
2014-02-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Funkar väl en varm sommardag när man är törstig.

Annars helst inte.

Precis. Känslan av att sätta sig i solen och ta en kall öl. Sen hur den smakar är sekundärt. Intressant för övrigt att nedkylning bedövar smaken, kanske därför alla vill ha sin fulöl kall?
Citera
2014-02-28, 22:50
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson

En ljus lager kan vara underbar, fast jag dricker det väldigt sällan. Brooklyn Lager är fantastisk, Mikkeller American Dream låter grym, trevligt att den kommer in i fasta sortimentet. Blir gott i sommar.

Så; vanlig blasklager är kasst och inte värt att drickas, men man får inte glömma dem som är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in