2014-03-07, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Gick den inte för typ 170 spänn när den gästspelade på Bolaget härförleden...?

Förresten knäppte jag precis upp en Flat tire för första gången, som absolut sist i tråden, och nää besviken blev man sannerligen inte. Mycket öl för liten peng.

Blir spännande att se vad BB kommer med i juni, förutom att Beervana förhoppningsvis återvänder.

Gick för 125 kr. Går för 270 på Akkurat där du även kan få 10 år gammal.
Citera
2014-03-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag befinner mig för tillfället i Belgien och dricker därför oförtjänta mängder god öl
Hittills har jag fått i mig (som är värt att nämna):
Chimay röd - riktigt trevlig trappist som definitivt kan konkurera med sitt blå syskon, oklart vem som vinner dock (den röda är bättre till mat (eller i alla fall råbiff) men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken som gör sig bäst över lag
Chimay vit - trevlig öl, men känns inte komplett i sig själv, antagligen riktigt bra till fisk och skaldjur (tydlig vete- och jästkaraktär, påminner lite om en weissbier)
Lindemans Kriek - förmodligen ingen speciell kriek då den tycks finnas överallt, men en trevlig öl som fått upp mina ögon och smaklökar för kriek. Next stop, fontänöl
Delerium Tremens blanc - definitivt en av de bästa öl jag druckit, humle, jäst och vete i en (för mig) nästintill orgasmisk symbios. Rekommenderas starkt!
Oidentifierad öl på EU-tjänstemansdominerad kludd vid Place de Luxemburg - trevlig öl att dricka mycket av, lite som en weissbier men lättare i det begynnande vårvädret. Vit tappduvud med svart text och mindre rödmarkerad text under. Vad kan det vara jag drack?

För övrigt skulle jag uppskatta lite snabba tips och råd från de belgokännare som hänger här.
Vad bör jag inte missa att dricka innan jag åker (alltför snart)? (relativt lättillgängligt)
Vilka ölställen, eller snarare vilket ölställe, får jag inte missa?
Vad bör jag köpa med mig hem? (Helst minst 0,75l+, endera som inte finns alls eller är osjäligt dyrt i Sverige)

Cantillon, Struisse, De Dolle, Westvleteren, 3 Fonteinen, Abbaye des Rocs är saker som är högt värderade i Sverige och RIKTIGT RIKTIGT bra.
Citera
2014-03-07, 10:01
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag befinner mig för tillfället i Belgien och dricker därför oförtjänta mängder god öl

För övrigt skulle jag uppskatta lite snabba tips och råd från de belgokännare som hänger här.
Vad bör jag inte missa att dricka innan jag åker (alltför snart)? (relativt lättillgängligt)
Vilka ölställen, eller snarare vilket ölställe, får jag inte missa?
Vad bör jag köpa med mig hem? (Helst minst 0,75l+, endera som inte finns alls eller är osjäligt dyrt i Sverige)
Jag gillar öl från St. Bernadus. Tolvan är den godaste men de andra är också riktigt bra. Ser ut såhär:
http://loveservebeer.files.wordpress.com/2011/02/st-bernardus-lineup2.jpg

Annars är La Chouffe (ljus) och Mc Chouffe (mörk) två väldigt goda öl. Speciellt den senare är en personlig favorit. Samma bryggeri gör även en "belgisk IPA Tripel" vid namn Houblon Chouffe vilken jag själv tycker har en lite skum smak men jag har läst att många andra gillar den.
http://www.achouffe.be/en/nos-bieres/nos-produits/
Citera
2014-03-07, 11:02
Medlem
Kan bara hålla med om Cantillon (förutsatt att du gillar surt), väldigt bra läge att dricka/köpa de lite roligare sorterna än vanliga krieken/geuzen som ändå inte är allt för svåra att beställa på nätet.
Citera
2014-03-07, 11:05
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Gav 375:- för den på krogen i Sverige förra året, man kan ju hoppas att den är billigare i Belgien

Verkar väldigt dyrt, pyntade 69:- för den senast.
Citera
2014-03-07, 11:07
Medlem
Dreamstates avatar
Mörka Ales är det godaste jag vet!

Det är lätt att prislappen hoppar rejält så de flesta tysta hemmakvällarna så får jag nöja mig med Newcastle Brown Ale. Någorlunda billig och en väldigt god, fyllig smak.
Citera
2014-03-07, 11:56
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Den är förmodligen lite billigare i Belgien än i Sverige...?
Köper du den i St Sixtus café (trappistmunkarnas café) betalar du typ 4€ eller nånting ditåt. I butik kostar den förmodligen 8€ och uppåt. I Danmark kunde man köpa den för 95 danska kronor för 6-7 år sen.

Jag beställde några flaskor online och betalade omkring 9€/styck + frakten. Klart mer prisvärt än att slänga ut flera hundra kronor på krogen. Köpte 3 flaskor av varje sort samt några andra trappistöl (Gregorius & Benno), en Chimay Grand Reserve från 2007 och ett Westvleterenglas. Allt som allt gick det lös på drygt 1200 spänn vilket får ses som klart överkomligt. Väl förpackat och mycket snabb leverans dessutom. Det kommer bli fler beställningar såvida jag inte släpar med mig nåt hem i samband med årets Belgienresa.
Citera
2014-03-07, 11:58
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Verkar väldigt dyrt, pyntade 69:- för den senast.
Knappast 69 spänn i Sverige...Vissa krogar tar ju över 500 spänn flaskan vilket är helt sanslöst. Jäkla ockerpris. Jag förstår varför priset är högt men det är oförskämt dyrt. Stödjer av princip inte sånt ocker.
Citera
2014-03-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Knappast 69 spänn i Sverige...Vissa krogar tar ju över 500 spänn flaskan vilket är helt sanslöst. Jäkla ockerpris. Jag förstår varför priset är högt men det är oförskämt dyrt. Stödjer av princip inte sånt ocker.

Liten tillgång stor efterfrågan, är förklaringen till det höga priset, är inte så svårare än så
Citera
2014-03-07, 13:22
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Frågade snubben i baren vad den skulle kosta och hade då frågat om en annan och den kostade 69:-, hans svar var då att den också kostade 69:-.
Citera
2014-03-07, 14:56
Medlem
Frågan är vad man ska unna sig för något gott ikväll. Det är ett problem när man har 15 nya ölsorter att testa och man vill testa alla. Ett i-lands problem såklart men ändock ett problem. Vad kommer ni svalka er strupar med ikväll?
Citera
2014-03-07, 15:00
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Frågan är vad man ska unna sig för något gott ikväll. Det är ett problem när man har 15 nya ölsorter att testa och man vill testa alla. Ett i-lands problem såklart men ändock ett problem. Vad kommer ni svalka er strupar med ikväll?

Vet ej än. Får se om det blir något. Förhoppningsvis hade jag tänkte att ta mig en Original Ritterguts Gose.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in