2013-10-04, 19:34
Medlem
loomiss avatar
Ser fram mot att testa två av Pang Pangs nyheter, Cookie Stout och Dubbel (P)IPA.

För övrigt rök den sista av mina Celebration Ale och en Harvest Fresh Hop ikväll. Kanske lite övermäktigt men jag var inte ensam på den stora flaskan.
Citera
2013-10-04, 22:04
Medlem
hesons avatar
Oppigårds mot Närke är en bra fight. Som ölnörd ligger Närke på topp i sverige, jag provar alla öl jag kommer åt och vaskar dem sedan raskt, det är nog bara Stormaktsportern jag tycker är god, men jag älskar att provsmaka vidriga öl med pors och hampa. Som öldrickare är Oppigårds i absoluta toppen, man kan knalla in på bolaget plocka en back oprovade öl på måfå och det enda man behöver vara orolig för är att backen stått och tröttat ut humlen ett halvår.

Bilanalogi (jag kan inte låta bli): det är kul med spartanska sportbilar men skall man åka långt är det trevligare i en Volvo.
Citera
2013-10-04, 22:05
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Ser fram mot att testa två av Pang Pangs nyheter, Cookie Stout och Dubbel (P)IPA.

För övrigt rök den sista av mina Celebration Ale och en Harvest Fresh Hop ikväll. Kanske lite övermäktigt men jag var inte ensam på den stora flaskan.

Stod och fingrade på Pang Pangs Dubbelpipa idag men tog inte med nån hem. 70 spänn för 33cl kändes i överkant. Tänk om man gillar den skarpt. Då kommer det bli dyrt på riktigt att vara finsmakare Puttin' in hours är ju jäkligt bra.
Citera
2013-10-05, 00:32
Medlem
Quorthons avatar
Någon som testat Sam adams pumpa-öl då?
Stor del av ölbudgeten för denna månad gick ju åt till dessa på flickväns order eftersom det är thanksgiving nu i veckan.
Citera
2013-10-05, 01:08
Medlem
Drack Samuel Adams Pumpan öl idag. Var för berusad för att kunna memorera smaknoter, men söt var den. Både från pumpan och malten. Fick julvibbar när jag sniffade på den. Den kan nog gå väl i hand med ostar med stor sälta.
Citera
2013-10-05, 12:52
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Stor del av ölbudgeten för denna månad gick ju åt till dessa på flickväns order eftersom det är thanksgiving nu i veckan.
sådär, tycker alkoholen slår igenom för mycket.
jag föredrar smashed pumkin från shipyard över denna.
Citera
2013-10-05, 16:39
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Sam Adams variant är ingen höjdare tycker jag, men då är jag inte heller speciellt förtjust i pumpaöl.

Nästan alla amerikanska bryggerier envisas med att brygga dessa knasöl och jag har provat allt för många på krogen, ett litet glas som del av en beer-flight går an, annars beställer jag inte gärna en pumpaöl. Av det ungefär tjugotal jag provat så är Shipyards Smashed Pumpkin den bästa, men så är den också tillräckligt humlad för att dölja det mesta av pumpasmakerna. Southern Tiers Pumking är ett bottennapp som ska undvikas.

Annars gillar jag pumpa i mat och desserter, men i öl tycker jag inte det fungerar speciellt väl.
Senast redigerad av meinhoonkaun 2013-10-05 kl. 16:41.
Citera
2013-10-05, 17:22
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Sam Adams variant är ingen höjdare tycker jag, men då är jag inte heller speciellt förtjust i pumpaöl.

Nästan alla amerikanska bryggerier envisas med att brygga dessa knasöl och jag har provat allt för många på krogen, ett litet glas som del av en beer-flight går an, annars beställer jag inte gärna en pumpaöl. Av det ungefär tjugotal jag provat så är Shipyards Smashed Pumpkin den bästa, men så är den också tillräckligt humlad för att dölja det mesta av pumpasmakerna. Southern Tiers Pumking är ett bottennapp som ska undvikas.

Annars gillar jag pumpa i mat och desserter, men i öl tycker jag inte det fungerar speciellt väl.

En pumpaöl som (i mina ögon) var riktigt mumsig var pumpalambicen från Timmermans. Nu är det iofs kanske svårt att få tag på denna igen, kom över ett ex när jag var i New York i somras
Citera
2013-10-05, 18:54
Medlem
Astrofaess avatar
Starkölsversionen av Sir Taste-A-Lot var minsann lika trevlig som folkölet. Gott öl för billig peng således.
Citera
2013-10-05, 19:00
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Stod och fingrade på Pang Pangs Dubbelpipa idag men tog inte med nån hem. 70 spänn för 33cl kändes i överkant. Tänk om man gillar den skarpt. Då kommer det bli dyrt på riktigt att vara finsmakare Puttin' in hours är ju jäkligt bra.

Det fanns Pang Pang Porter också - för 299 spänn. Fast där är nog min smärtgräns passerad. Hur som helst, det är jävligt kul att det verkar gå bra för Tunedal och hans lilla verksamhet.
Citera
2013-10-06, 01:10
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Testade Brewdogs Zeitgeist.
www.systembolaget.se/1578
Jag är egentligen inte så förtjust i mörk-lageröl men denna tyckte jag var helt okej.
Får 6/10 av mig.
Som mörk-lageröl får den 10/10.
Citera
2013-10-06, 08:50
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Ni som anser att Smokey October är så bra, hur tycker ni att den står sig mot t ex Aecht Schlenkerlas arketypiska rökmärzen? Ska köpa några Smokey October i vilket fall som helst, men det hade varit trevligt att höra en jämförelse.
Igår blev det en liten provning av rököl i goda vänners lag. Detta blev drucket:

Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen betyg: 9/10
Haandbryggeriet Norwegian Wood betyg: 6/10
Ölvisholt Lava betyg: 7/10
Nils Oscar SMÖF 2013 betyg: 6/10
Kissmeyer Smokey Oktober betyg: 5/10

Det är bara att konstatera att Bambergs stolthet är ohotad som kungen av rököl. Framförallt har den en komplexitet och balans som de andra saknar. Både Ölvisholt och Nils Oscars öl får starka betyg som nästan når upp ett pinnhål till.
Senast redigerad av meinhoonkaun 2013-10-06 kl. 08:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in