2014-03-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuba1
Provade American Dream igår, sjukt besviken. Fantastisk doft, men smaken var inte mycket att hänga i julgranen, lämnade en rejält besk eftersmak, det var typ allt.

Håller inte alls med, tyckte att den var hemskt behaglig i smaken men som dom brukar säga smaken är som baken

Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Precis! Framgår ganska tydligt om man ej behöver märka ord..

Jo det visste jag, men i sådana fall prioriterar jag oftast någonting annat från beställningssortimentet.

Underskattar inte Sveriges monopol eftersom beställningssortimentet ger oss svenskar riktigt bra möjligheter att hitta sällsynta ölsorter som hade krävt ansträngningar i många andra länder, men att be dom omfördela är jag för lat för. Mycket enklare att ta något som redan finns tillgängligt inom räckhåll.

Är du för lat för de? Tycker du att det är ansträngande att prata?
Citera
2014-03-05, 21:28
Medlem
Cornholio.s avatar
Någon där ute som skulle kunna tipsa mig om en mörk öl, becksvart ska det va, med tydlig humlekaraktär som inte är överväldigande och som även har smak utav sött malt? Inte allt för dyr och gärna lite alkoholstarkare, men inget måste.

Hoppas på att min beställning kommer in imorgon! Jag beställde i måndags efter midnatt, så tekniskt sätt småtimmarna tisdagsmorgon, halv tre tror jag för att vara exakt. Då bör den nog vara inne imorgon. Hoppas jag, tre arbetsdagar brukar det ta, ibland fyra och ibland två. Håller verkligen tummarna!

Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Är du för lat för de? Tycker du att det är ansträngande att prata?
Snarare hela processen, först ta sig till bolaget, snacka med personalen, åka hem, vänta, åka tillbaks till bolaget, snacka med personalen, hämta ut grejerna, åka hem och för där börjar ölprovningen. Sedan så är jag inte speciellt sugen på att ta hem några större kvantiteter utan snarare nån enstaka flaska.

I sådana fall prioriterar jag nog det som redan finns tillgängligt på beställningssortimentet. Ett knapptryck och ett sms nån dag senare, sen är det bara att knalla ner till bolaget. Dessutom så är det inget problem att beställa enstaka flaskor från beställningssortimentet, det har jag gjort förut. Vet inte om personalen hade varit speciellt sugna på att importera in en enstaka flaska öl från ett annat bolag som inte ens ligger i samma län. Känns som lite väl mycket arbete även för dem, endast för en enda öl.
Citera
2014-03-05, 21:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Någon där ute som skulle kunna tipsa mig om en mörk öl, becksvart ska det va, med tydlig humlekaraktär som inte är överväldigande och som även har smak utav sött malt? Inte allt för dyr och gärna lite alkoholstarkare, men inget måste.

Hoppas på att min beställning kommer in imorgon! Jag beställde i måndags efter midnatt, så tekniskt sätt småtimmarna tisdagsmorgon, halv tre tror jag för att vara exakt. Då bör den nog vara inne imorgon. Hoppas jag, tre arbetsdagar brukar det ta, ibland fyra och ibland två. Håller verkligen tummarna!

Snarare hela processen, först ta sig till bolaget, snacka med personalen, åka hem, vänta, åka tillbaks till bolaget, snacka med personalen, hämta ut grejerna, åka hem och för där börjar ölprovningen. Sedan så är jag inte speciellt sugen på att ta hem några större kvantiteter utan snarare nån enstaka flaska.

I sådana fall prioriterar jag nog det som redan finns tillgängligt på beställningssortimentet. Ett knapptryck och ett sms nån dag senare, sen är det bara att knalla ner till bolaget. Dessutom så är det inget problem att beställa enstaka flaskor från beställningssortimentet, det har jag gjort förut. Vet inte om personalen hade varit speciellt sugna på att importera in en enstaka flaska öl från ett annat bolag som inte ens ligger i samma län. Känns som lite väl mycket arbete även för dem, endast för en enda öl.
Inget som helst problem. Tänker man bara lite på att inte ringa eller komma in i butiken under de mest högfrekventa perioderna, så upplever iaf jag att personalen snarare tycker att det är kul att man är intresserad och hjälper gärna till.
Citera
2014-03-06, 14:36
Medlem
Cornholio.s avatar
Nu ska jag ta ett steg ut ur mitt vanliga snack om finöl och diskutera ett märke som klassas som massproducerad lageröl. Det är falcon jag snackar om, som snart kommer lansera fyra nya butiksöl.

Det som jag är intresserad av är dom två nya folkölen som kommer att släppas. Falcon Husmanslager och Falcon Korvpilsner. Bara namnen får mig intresserad!
Sedan så kommer falcon även lansera två nya alkoholfria öl, Falcon Alkoholfri Lager och Falcon Smakfull Alkoholfri. Kanske kan vara någonting för nykteristen!

Bilder, klicka på bilderna om ni vill se större bilder.
http://burk-bloggen.blogspot.se/2014/01/falcon-husmanslager-falcon-korvpilsner.html

Jag anser att falcon är Sverige bästa massproducerade lageröl, det känns nästa som om märket velar lite ibland emellan att vara ett pisslager eller att övergå till mer hantverks bärs.

För vad falcon är så är dom det bra. Original lagern är inte lika smaklös som dom andra massproducerade lagerna men vad som är intressant är småsyskonen, falcon bayerskt är ett helt okej öl och ett utmärkt övergångs-öl för personer som börjar intressera sig för lite smakfullare sorter och inte bara ljusa lagers. Bayerskt är även en solklart folköls favorit!
Falcon raw är en helt okej ofiltrerad lager och dessutom en billig sådan.
För att inte tala om det senaste tillskottet falcon koppar, en kopparfärgad lager som är både besk och bitter och till viss del påminner om en engelsk bitter.
Falcon julöl är inte heller så pjåkig, bitter och billig. Julmumma däremot är ingenting att hänga i julgrannen, smakar mer som glögg, men ett trevligt initiativ är det i alla fall!
Jag vet även att dom har haft för sig en hel del spännande projekt förr, bland annat en oktoberöl.

Ser fram emot husmanslager och korvpilsner även fast det endast är nödraketer och egentligen ingenting speciellt! Falcon har en del intressant projekt för sig titt som tätt, tyvärr så löper dom inte hela linan ut.
Citera
2014-03-06, 17:06
Medlem
Cornholio.s avatar
Kom för en stund sedan hem från glasbanken med min senaste beställning sitter i skrivande stund och dricker en sigtuna unfiltered lager och jag är inte besviken. Det smakar faktiskt lite som en veteöl fast med utan banansmaken och besk, mycket besk! En fantastisk öl! Rekommenderar dig att pröva den. Som sagt, påminner om en veteöl. Vilken fantastisk smak! Orkar inte gå in mer i detalj men god är den i alla fall!!!!!!

8,5/10
Senast redigerad av Cornholio. 2014-03-06 kl. 17:37.
Citera
2014-03-06, 17:36
Medlem
Cornholio.s avatar
Den här tråden har ej varit särskilt livad dom senaste dagarna. Jag gör mitt bästa i alla fall!

Knäppte min andra öl för en stund sedan! Störtebeker Schwarz-bier blev nummer två, riktigt god. Rostad malt och lite humle, värd varenda krona! Tyvärr så var inte Störtebeker Bock-Bier tillgänglig när jag la min senaste beställning men nu är den de, ska köpa den nästa gång. Hur som helst så var schwarz-bier en riktig höjdare. Rostad malt så in i helvete men inte alls rökig, en svag humle ton i bakgrunden och tro det eller ej men en svag hint utav alkohol även fast ölen endast är 5,0%. Inte en särskilt tung känsla i munnen, den är lättdrucken men på en och samma gång så är den smakrik.

7,5/10
Citera
2014-03-06, 19:44
Medlem
Cornholio.s avatar
Vet inte om jag var ett så jätte stort fan av coopers best extra stout. Visst var den okej, inge fel här inte, men den saknar det där lilla extra. Smakar väl bränt malt och kaffe, inge humle. Den är på 6,3% och för en sådan låg alkoholhalt tycker jag att dom har gjort ett förfärligt jobb på att dölja alkoholsmaken för att vara 6,3.. Vatten kvalité är väl australiensk, inte alls krisp och frisk som störtbeker schwarz-bier som jag drack tidigare. Ett stort plus är att skumkronan håller sig och försvinner inte, under hela glaset så stannar ett lillfinger tjockt lager av mörkbrunt skum ovanpå ölen och det är en klar fördel. Helt okej öl, men ingenting jag kommer att köpa igen. Finns godare och bättre öl av samma stil i samma prisklass.

6,3/10.. lite symbolik men det är ungefär det den får i betyg. Skumkronan är ett plus!
Senast redigerad av Cornholio. 2014-03-06 kl. 20:13.
Citera
2014-03-06, 20:09
Medlem
Kom precis hem med min senaste beställning

11801 Sierra Nevada Beer Camp Imperial Red Ale
11872 3 Fonteinen Oude Geuze
11815 Cuvée des Jacobins Brouwerij Bockor
11838 Hornbeer Viking Chili Stout
11973 Mohawk Cuvée Grand Cru
11974 Mohawk Belgian Grand Cru
11976 Ritterguts Gose
11819 Thornbridge Bracia
11806 Gouden Carolus Easter
11863 3 Fonteinen Oude Kriek
11911 Lagunitas Maximus IPA
1500 Celt Dark Age
1551 Citra Pale Ale

Ser framemot o testa allihop men framförallt Gouden Carolus Easter då jag gillar deras julöl så hoppas att denna ska infria mina förväntningar. Sen ska det bli kul att testa 3 Fonteinen Oude Kriek, mest för att jag sällan dricker krieköl. Mohawkölen funderar jag på att lagra ett tag, ångrar att jag inte köpte två av dom men prislappen var lite väl i överkant.
Är det någon som testat några av ovanstående öl och kan ge sitt utlåtande?
Citera
2014-03-06, 20:14
Medlem
Citat:
Håller inte alls med, tyckte att den var hemskt behaglig i smaken men som dom brukar säga smaken är som baken

Jag har 5 flaskor till i mitt lilla ölförråd, får ge den en chans till
Citera
2014-03-06, 20:15
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Kom precis hem med min senaste beställning

11801 Sierra Nevada Beer Camp Imperial Red Ale
11872 3 Fonteinen Oude Geuze
11815 Cuvée des Jacobins Brouwerij Bockor
11838 Hornbeer Viking Chili Stout
11973 Mohawk Cuvée Grand Cru
11974 Mohawk Belgian Grand Cru
11976 Ritterguts Gose
11819 Thornbridge Bracia
11806 Gouden Carolus Easter
11863 3 Fonteinen Oude Kriek
11911 Lagunitas Maximus IPA
1500 Celt Dark Age
1551 Citra Pale Ale

Ser framemot o testa allihop men framförallt Gouden Carolus Easter då jag gillar deras julöl så hoppas att denna ska infria mina förväntningar. Sen ska det bli kul att testa 3 Fonteinen Oude Kriek, mest för att jag sällan dricker krieköl. Mohawkölen funderar jag på att lagra ett tag, ångrar att jag inte köpte två av dom men prislappen var lite väl i överkant.
Är det någon som testat några av ovanstående öl och kan ge sitt utlåtande?
Återkom gärna med recensioner! Är framför allt intresserad av Sierra Nevada Beer Camp Imperial Red Ale och dom två olika sorterna 3 Fonteinen, men egentligen så intresserar alla dessa öl mig.
Citera
2014-03-06, 20:29
Medlem
Citat:
Återkom gärna med recensioner! Är framför allt intresserad av Sierra Nevada Beer Camp Imperial Red Ale och dom två olika sorterna 3 Fonteinen, men egentligen så intresserar alla dessa öl mig.

Lovar att skriva vart efter jag dricker dom! Kommer att testa en Sierra Nevada Beer Camp Imperial Red Ale imorgon iaf!
Citera
2014-03-06, 20:33
Medlem
Cornholio.s avatar
Öppnade precis falcon raw no9. Även detta är en ofiltrerad lager. Smakar precis som sigtunans som en veteöl, eller ja snarlikt. Denna är väldigt mycket mer sött och inte alls sur eller besk på något sätt eller viss. Den har även vissa banansmaks karaktärer. Denna var betydligt bättre än sigtuna unfiltered lager! Har mer karaktär och mer smak, dessutom så är den sött inte sur! Det står på flaskan att den skall innehålla sediments på botten av flaskan, såhär står det; rottera flaskan krafftigt för att frigöra sedimet och där med smaker, slutcitat. Men när jag hade hält i 3/4 av flaskan i glaset och vinklade flaska och tittade ner i den så såg jag inte ett spår utav några sediments. flaskan kanske hade blivit skakad lite men den hade ändå fått stå stilla i ett par timmar och sigtuna unfiltered lager innehöll bra mycket mer sediments. Så ett minus där, och att det står på flaskan att den ska innehålla det i botten när den inte gör det är ytligare ett minus. Men den smakar i alla fall bättre än sigtuna unfiltered lager.

8,9/10
Senast redigerad av Cornholio. 2014-03-06 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in