Citat:
Halmgubbar, halmgubbar, halmgubbar och en massa skit! Nåväl:
Åter en halmgubbe!
Ingen aning, känner inte till någon sådan person. Muhammedan kanske...
Åter en halmgubbe! Istället för att tro på "lasternassumma" mummbo jumbo,...
Man få vara lite generös vid betraktande av rubrikvalet. Det pågår ständigt uppvärmning & avkylning. Vad som menas är att ingen signifikant trend finns de senaste 25 åren. Kort om innehållet:
Åter en halmgubbe!
Ingen aning, känner inte till någon sådan person. Muhammedan kanske...
Åter en halmgubbe! Istället för att tro på "lasternassumma" mummbo jumbo,...
Man få vara lite generös vid betraktande av rubrikvalet. Det pågår ständigt uppvärmning & avkylning. Vad som menas är att ingen signifikant trend finns de senaste 25 åren. Kort om innehållet:
När man direkt ljuger i rubriken kan jag kalla det lögn, osanning, vilseledande m.m.
Jag kan inte kalla det att vara "generös vid betraktande av rubrikvalet".
Låt mig också igen återge mitt tidigare citat av LB:
Låt mig också citera Lennart Bengtsson:
"Att koldioxid och andra växthusgaser höjer temperaturen
är känt sedan över 100 år, och att människan bidrar till
koldioxidhalten i atmosfären är det vid det här laget heller
knappast någon som tvivlar på."
Innebär detta att du kallar Lennart Bengtsson "klimatalarmist" som
"griper efter halmstrån" när han kortfattat redovisar sambanden
mellan den CO2-ökning i atmosfären som människor orsakar och
den sedan ganska länge pågående klimatförändring som detta
medför?
Citat:
Du tycks återigen glömma bort att han själv påpekar att man
inte kan dra några slutsatser från mätningar från enstaka
platser. Dessutom strider resultaten mot de som finns där
betydligt fler mätpunkter beaktats.
Titta gärna på denna bild, som både Ribbing och Cederlöf
refererat till (Uppsala-blå, Stockholm-grön) och jämför:
http://www.klimatupplysningen.se/wp-content/uploads/2013/10/fig3.jpg
Citat:
Vidare:
"De flesta klimatmodeller har förutspått att vintrarna ska bli varmare men att somrarna ska inte förändras så mycket."
"Det är väldigt tydligt att utfallet är precis tvärtemot vad klimatmodellerna har förutspått. Vi har fått kallare vintrar men varmare somrar."
"De flesta klimatmodeller har förutspått att vintrarna ska bli varmare men att somrarna ska inte förändras så mycket."
"Det är väldigt tydligt att utfallet är precis tvärtemot vad klimatmodellerna har förutspått. Vi har fått kallare vintrar men varmare somrar."
Vet inte vem du citerar.
Citat:
MC har bl.a. här använt sig av FFT på ett tvivelaktigt sätt för att
"bevisa" att solfläcksvariationerna inte påverkar temperaturen i Uppsala...
Citat:
Den grandiose "lasternassumma" inbillar sig att Lennart Bengtsson inte ens kan skilja mellan väder och klimat! Antagligen inbillar han sig att han själv kan bättre. Ostjesus!
Grandios? Nu är du alltför vänlig…
Citat:
Det är inte alls relativt lätt att studera globala klimatförändringar. Det är mycket svårare än lokala förändringar av skäl som jag utrett/nämnt flera gånger förr.
Det är ju min käpphäst om stokastiska variabler och den stora naturliga variation. Så varför låtsas förstå det plötsligt, eller har jag lyckats lära "lasternassumma" något?
Det är ju min käpphäst om stokastiska variabler och den stora naturliga variation. Så varför låtsas förstå det plötsligt, eller har jag lyckats lära "lasternassumma" något?
Jag tolkar det du skriver som att vi inte ska behöva se
dig blanda ihop väder och klimat mer…
Om vädervariation och klimatförändring – Självklart minskar
de stokastiska felen när man sammanställer mätvärden
från hela världen i stället för att betrakta enstaka mät-
stationer. Menar du att det motsatta gäller?
Citat:
Det är givetvis väder som orsakar milda vintrar! Den kan inte vara följd av en global uppvärmning (GU), som inte ens funnits de senaste 17 åren! Med samma "logik" är den kyliga vintern i Nordamerika orsakad av GU! Heureka, både milda och stränga vintrar beror på GU!
Ostjesus!
Ostjesus!
Du rör ihop olika saker på ett sätt som antyder brister i kunskap när det gäller
grundläggande logik. När jag säger att en mild vinter inte ensam
bevisar en klimatförändring så motbevisar det inte att många varma
vintrar innebär klimatförändring. Inte heller kan man argumentera att en
varm vinter inte betyder något, men en kall vinter är ett bevis för att
temperaturen inte stiger (är det den typen av argumentationsteknik som
du kallar att söka efter halmstrån?)
Citat:
SMHI är verkligen inte en auktoritet på området, utan tillhör CAGW-gänget. De far land och rike runt och lurar i län och kommuner att modeller kan förutspå hur klimatförändringar blir lokalt ca år 2100, när alla insatta vet att det inte går! De lurar dessutom i dem att havsnivån kommer att stiga upp till flera meter till dess. Det är bara att kolla med SGU, LMV, kvartärgeologiska institutioner eller vilken kvartärgeolog som helst (nästan), så ger de rätt svar: Landhöjningen överstiger den lilla havsnivåhöjningen som nu ligger på 0,15 m per sekel.
Kan inte minnas att vi diskuterat landhöjning eller havsnivå...
Citat:
Dina vanföreställningar är de som leder till dödsriket. Jag är inte klimatalarmist, vilka är de som varnar för icke-problem.
Vad dina "riktiga" geologer uttrycker, ger jag fan i. Det du länkar till handlar dessutom om fossila bränslen. Det finns alltid några som går att köpa för pengar och det finns geologer som är mindre sansade...
Vad dina "riktiga" geologer uttrycker, ger jag fan i. Det du länkar till handlar dessutom om fossila bränslen. Det finns alltid några som går att köpa för pengar och det finns geologer som är mindre sansade...
Mitt råd till dig är att om du ser konspirationer överallt,
bland forskare och på universitet, bland politiker och
skribenter, då tycker jag du ska ta hjälp av någon för
att se på om det möjligen kan vara så att konspirationerna
finns på betydligt närmare håll än där du letar…
mvh/Bo S
Senast redigerad av lasternassumma 2014-03-05 kl. 16:11. Anledning: korr.
Senast redigerad av lasternassumma 2014-03-05 kl. 16:11. Anledning: korr.