Citat:
Det är precis det jag säger.
En gas har alltid lägre emissivitet än en svartkropp som per definition har en emissivitet =1
Det faktum att atmosfären emitterar=strålar energi innebär att den har en emissivitet.
Atmosfären har också lägre emissivitet än jordens markyta. Allmänt vedertaget är att atmosfären har en emissivitet om ca 0.8.
Sätt in det i dina beräkningar.
Vad får du då?
En gas har alltid lägre emissivitet än en svartkropp som per definition har en emissivitet =1
Det faktum att atmosfären emitterar=strålar energi innebär att den har en emissivitet.
Atmosfären har också lägre emissivitet än jordens markyta. Allmänt vedertaget är att atmosfären har en emissivitet om ca 0.8.
Sätt in det i dina beräkningar.
Vad får du då?
En "ideal svartkropp", något som inte finns i verkligheten, har emissiviteten 1.
Vad exakt i min beräkning förändras temperaturen på Jorden om vi räknar med att atmosfären har emissiviteten 0,8?
Jag har räknat på energiflöden in till och ut från atmosfären. Jag har räknat på kortvågig strålning från Solen som når atmosfären och som når Jordens yta. Jag har också räknat på långvågig strålning som tas upp och avges av Jorden och som tas upp och avges av atmosfären.
Jag har inte räknat på temperaturfördelningen i atmosfären, eftersom fokus här är på temperaturen på Jordens yta.
De beräkningar som jag gjort är tillräckliga för att konstatera att Jorden utan växthuseffekt skulle ha en medeltemperatur på ca -18°C. De är också tillräckliga för att se vilken betydelse växthuseffekten som uppkommer som en följd av ca 285 ppm CO2 i atmosfären har. Jorden blir 33°C varmare och får en medeltemperatur på ca 15°C.
Det har jag inte räknat på här, men vi vet att när CO2-halten i atmosfären, mellan 1966 och 2016 ökade från 320 till 405 ppm så ökade den globala medeltemperaturen med ca 1,0°C.
Jag, och flera med mig, väntar fortfarande på en förklaring från skogshuggar3n på hur han menar när han påstår att:
"Växthusgasernas effekt på temperaturen vid jordytan är mer än 60k"
Jag tror att 33°K är ett bättre värde.
Vi vet att den påverkan CO2 har på temperaturen inte är linjär utan snarare logaritmisk.
Det är bl.a. därför som ökningen från 320 till 405 ppm hittills "bara" orsakade en temperaturökning med ungefär 1 grad (C eller K).
–