2014-03-04, 13:25
Medlem
extrmntrs avatar
Varför har du en så otrevlig ton, Taalmannen?

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det framgår ju tydligt att dagens temperatur är högre än de senaste 12000 åren.
Nej, det gör det faktiskt inte. Läs gärna mitt inlägg, eller kanske det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Den länk du hänvisar till
Because of the limitations of data sampling, each curve in the main plot was smoothed (see methods below) and consequently, this figure can not resolve temperature fluctuations faster than approximately 300 years. Further, while 2004 appears warmer than any other time in the long-term average, and hence might be a sign of global warming, it should also be noted that the 2004 measurement is from a single year (actually the fourth highest on record, see Image:Short Instrumental Temperature Record.png for comparison). It is impossible to know whether similarly large short-term temperature fluctuations may have occurred at other times, but are unresolved by the available resolution. The next 150 years will determine whether the long-term average centered on the present appears anomalous with respect to this plot.
Citera
2014-03-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kan jag ha varit så otydlig, eller missförstår du mig avsiktligt?

Jag har ett vetenskapligt förhållningssätt till frågan, accepterar endast
fakta och lämnar alla värderingar utanför diskussionen.

Faktaförnekarna tillika klimatförnekarna, som genom att odla de mest
osannolika konspirationsteorier och samtidigt tillämpar strutsens teknik
med att stoppa ner huvudet i sanden så snart fakta om CO2-utveckling
och därmed sammanhängande temperaturhöjning presenteras är en
ovanlig företeelse. Den kan iakttas på Flashback och i ljusskygga organi-
sationer som finansieras av oljebolag och andra stora företag som kan
tappa inkomster om kraftfulla åtgärder mot fortsatta CO2-utsläpp vid-
tas.

mvh/Bo S

Vetenskapligt förhållningssätt?
I princip alla dina inlägg handlar om tyckande och försöka vinkla diverse statistik.

Citat:
Du skriver stora ordmassor, men det mesta saknar tyvärr substans.

Att artikeln "Oförändrat klimat..", som inte tillhör SLU skulle ha någon som helst indikation om klimatförhållandena kan vi ju glömma. Dalarna är en del av Sverige och årsmedeltemperaturen i Sverige har ökat mycket under de senaste 150 åren. Ett klart bevis för, en pågående förändringen i klimatet.
Det finns så klart lokala variationer, men när vi pratar om klimat, vilket den här tråden handlar om, så tittar man på helheter och långa förlopp.

Klimatforskarna anser tvärtom att den pågående ökningen av den globala medeltemperaturen är unik. Den är alltså inte normal, som du påstår.

Nej, en ökad årsmedeltemperatur är inte ett bevis för förändringar i klimatet.
Citera
2014-03-04, 23:28
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Du verkar oerhört obalanserad och är antagligen den av oss som mest behöver vård.
Det är verkligen fascinerande att klimatdiskussioner kan vålla sådana här känslostormar.
Och det paradoxala är att medan vi som vet att det finns skäl att oroa sig för klimatet, är lugna, så är ni som anser att klimatförändringen är antingen normal eller påhittad, så är ni ytterst hysteriska och kan inte klara en saklig debatt utan trakasserier. Förklara det den som kan.

Den vård jag rekommenderar dig i detta sammanhang är avprogrammering. Sådan som används främst för de som är så hjärntvättade i religiösa sekter att de inte kan tänka självständiga tankar, vilket är relevant här. Dina övriga korttillkomande kan nog inget göras åt, men det går att låta bli att exponera dem här så ofta.

Dina känslor eller av dig inbillade jag har, har inget med saken att göra. Vi vet vilka som inte kan föra en saklig debatt. Det räcker.

Citat:
Du påstod att dagens klimatförändring är normal. Om du menar att det finns perioder i vår historia som uppvisar samma mönster och samma förutsättningar som idag, så är jag beredd att tro dig.
Men hittills har du inte presterat något.

Titta på de två första figurer du själv länkade till, så har du en god start. Men skaffa först en personlig assisten, som kan förklara när du tittar. Det som är självklart för många av oss andra.

---------------

När trollen åkt på stordäng, börjar de svamla om annat, irrelevant. De är dock så okunniga att det kan vara en god idé att publicera länkar till de simplaste artiklar, som i stort vem som helst förstår, så kommer de att göra bort sig, gång på gång, liksom med Vasaloppsartikeln.

---------------

Sveriges mest berömde och bland de kunnigaste klimatforskare (Lennart Bengtsson) skrev nyss på Klimatupplysningen:

"Den lokala temperaturen bestäms nästan helt av atmosfärströmningen. Det kan inte prognoceras mer än några veckor i förväg och det är därför inte möjligt att säga viken typ av väder vi skall ha till sommaren eller nästa vinter. Sverige befinner sig på en plats där atmosfärströmningen varierar kraftigt utan att detta har något samband med växthusgaser eller vulkanutbrott såvida inte dessa är absolut exceptionella. Svenskarnas fixeringen vid klimatändring är fullständigt obegriplig och har ingen som helst rationell grund. De flesta människor tänker inte utan följer bara sina känslor och här har man tyvärr blivit hjärntvättad och detta synnerligen effektivt.

Växthusgaserna ger en långsam uppvärmning som hittills är nära nog omärklig och skulle man inte hela tiden upprepa detta skulle folk inte ha märkt något. Sverige är inte märkbart varmare än det var på 1930 -talet dvs för 80 år sedan. Jag har försökt föra fram detta under de senaste 10 åren men det är som att hälla vatten på gäss. Vi vet inte vad som kan hända om 100 år då det inte finns några vettiga möjligheter att beräkna detta tillförlitligt men det finns en risk att den underliggande uppvärmningstrenden kan börja tillta. Man man kan ju inte vända upp och ned på hela samhället bara för en möjlig risk. Människan kan inte skydda sig mot allt och man bör därför använda sitt omdöme och skydda sig mot sådant som verkligen är ett problem.
"

Detta är något annat än CAGW-propagandan och vad trollen här spyr ur sig.

Personligen håller jag inte med honom i allt , men nästan. Det beror delvis på att han har meteorologisk bakgrund, medan jag har geologisk. Risken för att "den underliggande uppvärmningstrenden kan börja tillta" vet jag inte vad han menar med. Den risken/chansen torde vara försumbar. Inget talar för det.
Senast redigerad av Taalmannen 2014-03-04 kl. 23:56. Anledning: förtydligande
Citera
2014-03-05, 07:49
Bannlyst
I skåne är det varmare än normalt. men kan det stämma att det inte har med växthuseffekten att göra utan solens fläckar och aktiviteten där ska vara högsta nu på sin 11 åriga cykel osv.
Citera
2014-03-05, 13:07
Medlem
Danneliuss avatar
Äntligen lite data från andra källor än markstationer, och även här ser det "kallt" ut för klimatkyrkan.
http://www.klimatupplysningen.se/2014/03/04/ingen-uppvarmning-i-sverige-pa-25-ar/
Citera
2014-03-05, 13:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Äntligen lite data från andra källor än markstationer, och även här ser det "kallt" ut för klimatkyrkan.
http://www.klimatupplysningen.se/2014/03/04/ingen-uppvarmning-i-sverige-pa-25-ar/

Om du hade läst de senaste inläggen i tråden innan du publicerade,
så hade du sett vad skribenten MC själv skrev om det han lagt ut:

"...en lek med siffror."

mvh/Bo S
Citera
2014-03-05, 13:20
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Om du hade läst de senaste inläggen i MC tråden.

"...en lek med siffror."

mvh/Bo S

Om du ska citera någon så va vänlig att citera hela meningen din lögnare!!

"25 år är en relativt kort tid när det gäller klimatets skiftningar, så till viss del är det här en lek med siffror"
Citera
2014-03-05, 13:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Om du ska citera någon så va vänlig att citera hela meningen din lögnare!!

"25 år är en relativt kort tid när det gäller klimatets skiftningar, så till viss del är det här en lek med siffror"

Om nu någon ska kallas lögnare i det här sammanhanget så är det C-G Ribbing
som satt rubriken: "Ingen uppvärmning i Sverige på 25 år",
på artikeln som du refererar till.

Från SMHI:
Svenska mätdata
"Karaktären hos svenska mätdata från de senaste 10-20 åren
ligger i linje med den uppmätta globala uppvärmningen. Det
finns också vissa gemensamma drag hos klimatscenarier och
de senaste årens observationer."

Läs mer:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/klimatforandringarna-marks-redan-idag-1.1510

Med ditt sätt att uttrycka dig är väl SMHI, liksom jag, lögnare.
Kan det till och med vara så att alla i hela världen, utom du
själv, är lögnare? I så fall börjar bilden av dig att falla på plats!

mvh/Bo S
Senast redigerad av lasternassumma 2014-03-05 kl. 14:02. Anledning: korr
Citera
2014-03-05, 14:03
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Om nu någon ska kallas lögnare i det här sammanhanget så är det C-G Ribbing
som satt rubriken: "Ingen uppvärmning i Sverige på 25 år"

Från SMHI:
Svenska mätdata
"Karaktären hos svenska mätdata från de senaste 10-20 åren
ligger i linje med den uppmätta globala uppvärmningen. Det
finns också vissa gemensamma drag hos klimatscenarier och
de senaste årens observationer."

Läs mer:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/klimatforandringarna-marks-redan-idag-1.1510

Med ditt sätt att uttrycka dig är väl SMHI, liksom jag, lögnare.
Kan det till och med vara så att alla i hela världen, utom du
själv, är lögnare? I så fall börjar bilden av dig att falla på plats!

mvh/Bo S

Du länkar till en fem år gammal artikel vilket anses vara en livstid inom vetenskap men bilden av er har redan fallit på plats, ni griper efter alla halmstrån.
Citera
2014-03-05, 14:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du länkar till en fem år gammal artikel vilket anses vara en livstid inom vetenskap men bilden av er har redan fallit på plats, ni griper efter alla halmstrån.

Värmen i haven
Jag hoppas vi är ense om att haven, med sina stora
mängder vatten, har en utjämnande effekt på temp-
eraturen. Det syns ju t.ex. på skillnaden mellan det
typiska inlandsklimaten på de stora kontinenterna när
man jämför med kustklimaten. Trots att det går lång-
samt, är det ändå tydligt hur haven värms upp.
Den här informationen är sammanställd i januari
2014, så jag hoppas den är aktuell nog.

http://phys.org/news/2014-01-global-conversation.html

mvh/Bo S
Citera
2014-03-05, 14:26
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
@Alienna:
När du rekommenderade mig att läsa Taalmannens inlägg
så fick jag intrycket att du menade att jag skulle hitta något
begåvat. Med ljus och lykta söker jag vidare...
Ja, hur det står till med dina 'intryck' av verkligheten, har vi ju sett.
Inläggen Du talar om, är nu raderade av mod. Men de som läste dem minns att Du menade att Taalmannen var orolig för att bli synad och avslöjad.
På det, skrev jag att det bara är att sätta igång att syna honom. I tråden finns flera hundra inlägg av den användaren. Jag tyckte även att det kommer bli intressant att få ta del av Dina avslöjanden.

Ovanstående tolkar du: ..."du menade att jag skulle hitta något begåvat."

Först misstänkliggörande - sedan när tillfället infann sig, drar du till med ren lögn.

http://www.klimatupplysningen.se/2014/03/02/varfor-hatar-de-oss-sa/
Citera
2014-03-05, 14:44
Medlem
Taalmannens avatar
Halmgubbar, halmgubbar, halmgubbar och en massa skit! Nåväl:

Citat:
Om jag ska vara riktigt snäll kan jag sammanfatta detta som dravel.
Fri-sverige talar om ett förhållningssätt till sekter, såsom Hare Krishna,
Jehovas Vittnen, Knutby, Livets ord, Muslimska brödraskapet och
Satanism.
Du föreslår ett liknande förhållningssätt till Svenska universitet och
högskolor, SMHI, Energimyndigheten, SCB, NOAA, NASA, EIA, DOE,
IPCC och många andra källor av information som alla präglas av ett
vetenskapligt arbetssätt och synsätt

Åter en halmgubbe! Rekommendationen gällde "humanlife", men flera andra här skulle nog må bra av samma behandling. "lasternassumma" kan troligen inte få någon hjälp där. De han refererar till nöjer sig nog med att vända kappan efter vinden, eller snarare efter de ekonomiska anslagen...

Citat:
Med ditt uppenbarligen stora förråd av okvädesord vill jag be dig tänka
efter noga innan du svarar på den här frågan:
– Vad bör man kalla den som förkastar all etablerad kunskap och veten-
skap och säger att den kommer från sekter?

Ingen aning, känner inte till någon sådan person. Muhammedan kanske...

Citat:
Sidan du länkar till domineras av Magnus Cederlöf. Vid
tidigare tillfällen då det refererats till MCs material har
även metodik presenterats. Metodik med uppenbara
brister. Han har sökt periodiska förlopp i data med
FFT, vilket är rätt tänkt, men han har använt metoden
fel på ett sätt så att han inte hittat det han sökt efter.
Det har handlat om filtrering i samband med tillämpning
av FFT, men här kan vi nöja oss med att resultatet har
blivit detsamma som om man blandar ihop väder och
klimat. Här presenterar han inte ens metodiken. Han
bidrar dock med ett viktigt klargörande: "till viss del
är det här en lek med siffror…"
.

Åter en halmgubbe! Istället för att tro på "lasternassumma" mummbo jumbo, så rekommenderar jag att den intresserade läser Magnus Cederlöf artikel som jag länkar till igen, under dess rubrik: Ingen uppvärmning i Sverige på 25 år. Den förra var bara källa till citatet.

Man få vara lite generös vid betraktandet av rubrikvalet. Det pågår ständigt uppvärmning & avkylning. Vad som menas är att ingen signifikant trend finns de senaste 25 åren. Kort om innehållet:

Han har använt en modernare temperaturdatabas som heter ECMWF. Från den har han låtit rita simpla års-tidsseriediagram av medeltemperaturen för fyra områden. Slutsatsen är "att temperaturen för större delen av Sverige har legat still i omkring 25 år".

Här slarvar han; temperaturen har inte alls legat still, det vore sensation. Årsmedeltemperaturen...visar ingen signifikant trend... borde han ha skrivit.

Vidare:
"De flesta klimatmodeller har förutspått att vintrarna ska bli varmare men att somrarna ska inte förändras så mycket."
"Det är väldigt tydligt att utfallet är precis tvärtemot vad klimatmodellerna har förutspått. Vi har fått kallare vintrar men varmare somrar."

Åter ett exempel på att de simplaste artiklar inte går hem hos trollet. Det finns inget FFT inblandat, så där föll det platt igen.

Citat:
I ditt citat av LB ovan är det dock uppenbart att han
blandar ihop väder och klimat. Kanske är förklaringen att
han är meteorolog och inte klimatolog. I den här tråden
ser vi den sammanblandningen ofta.

Den grandiose "lasternassumma" inbillar sig att Lennart Bengtsson inte ens kan skilja mellan väder och klimat! Antagligen inbillar han sig att han själv kan bättre. Ostjesus!

Citat:
Global klimatförändring
är relativt lätt att studera. Lokal klimatförändring är svår att
mäta tillförlitligt eftersom vädret läggs till som en stokastisk
variation som blir svår att räkna bort. I större sammanställningar
försvinner en stor del av det stokastiska bruset som vädret utgör.
Ett tydligt exempel på hur lätt det är att blanda ihop väder och
klimat är att tala om den vinter som just varit. Den milda vintern
kan vara en följd av en global uppvärmning. Den kan lika gärna
vara en vinter som råkat bli mild. Det krävs statistik, helst för 15
år, gärna för 30 år innan vi kan se säkert vad som händer med
klimatet. Om vi är duktiga på att reducera "störningar" på t.ex.
temperaturmätningar, såsom de som orsakas av solfläcksvariationer,
PDO, m.m. så kan vi se klimattrender på kortare tid, men osäkerheten
ökar om vi försöker basera slutsatser om klimatförändringar på
vad som sker under några få år.

Det är inte alls relativt lätt att studera "globala klimatförändringar". Det är mycket svårare än lokala förändringar av skäl som jag utrett/nämnt flera gånger förr.
Det är ju min käpphäst om stokastiska variabler och den stora naturliga variation. Så varför låtsas förstå det plötsligt, eller har jag lyckats lära "lasternassumma" något?

Det är givetvis väder som orsakar milda vintrar! Den kan inte vara följd av en "global uppvärmning" (GU), som inte ens funnits de senaste 17 åren! Med samma "logik" är den kyliga vintern i Nordamerika orsakad av GU! Heureka, både milda och stränga vintrar beror på GU!
Ostjesus!

Citat:
Fakta om temperaturförändring i Sverige
Här finns sammanfattningar över den människoinducerade
klimatförändringen, med orsaker och konsekvenser:
http://www.smhi.se/tema/Klimat-i-forandring
Här finns också en länk till sidan:
Ytterligare ett varmt år – 2013 bryter inte trenden
http://www.smhi.se/forskning/ytterligare-ett-varmt-ar-2013-bryter-inte-trenden-1.35641

SMHI är verkligen inte en auktoritet på området, utan tillhör CAGW-gänget. De far land och rike runt och lurar i län och kommuner att modeller kan förutspå hur klimatförändringar blir lokalt ca år 2100, när alla insatta vet att det inte går! De lurar dessutom i dem att havsnivån kommer att stiga upp till flera meter till dess. Det är bara att kolla med SGU, LMV, kvartärgeologiska institutioner eller vilken kvartärgeolog som helst (nästan), så ger de rätt svar: Landhöjningen överstiger den lilla havsnivåhöjningen som nu ligger på 0,15 m per sekel.

Citat:
Geolog?
Du kallar dig geolog. De tankar du ger uttryck för här ger
onekligen klara associationer till underjorden…
Om du vill veta mer om vad "riktiga" geologer uttrycker,
så kan du se mer här:
http://www.geo.uu.se/forskning/film/davidsson/
http://www.geo.uu.se/forskning/naturresurer-hallbar-utveckling/globala-energisystem/fossila-branslen/

Dina vanföreställningar är de som leder till dödsriket. Jag är inte klimatalarmist, vilka är de som varnar för icke-problem.

Vad dina "riktiga" geologer uttrycker, ger jag fan i. Det du länkar till handlar dessutom om fossila bränslen. Det finns alltid några som går att köpa för pengar och det finns geologer som är mindre sansade...
Senast redigerad av Taalmannen 2014-03-05 kl. 15:32. Anledning: citatmiss & förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in