2014-03-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Jag följer diskussionen på Sundevalls blogg (han kallar det nätmagasin, jag kallar det blogg) med stort intresse, du gör bra ifrån dig där, Quoter! Tyvärr vet jag att Sundevall brukar censurerar och inte släppa genom inlägg när han blir svarslös och ibland övergår han till rena oförskämdheter när han blir svarslös.

Lustigt att han raljerar om att han läst förundersökningen och slasken. Förundersökningen har aldrig funnits på nätet tidigare men finns nu här i tråden så folk kan bilda sig en egen uppfattning, Sundevall är en av alla de tidigare priviligerade journalister som kunde undanhålla information och vinkla men nu kan alla ta del av bevisningen. Och vad Sundevall anför om slasken är totalt ointressant eftersom det inte är något som presenteras för domstolen och om försvaret vill åberopa något ur den så står det dem fritt att göra det och därmed för oss andra att ta del av.

Och vad fan är det med Sundevall och andra journalister som konstant refererat till Rahman som en liten man med snälla ögon? Jag har själv mött Rahman och han har allt annat än snälla ögon.

Håller med. Quoter, du var riktigt bra där i kommentarerna.
Hur kan man sammanfatta Dicks argument? Julbonaden och den hypotetiske kunden i kassan - en person som ska ha råkat köpa T-gul i samma butik som Joy, en bra bit bort (vilket Dick tror är tecken på oskuld)? Det kan ju ha funnits flera julbonader, mördaren kan ha testat att riva/klippa av en bit. På bilderna i FUP ser det onekligen ut som rätt julbonad.
Citera
2014-03-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Ett praktexempel på dåligt polisarbete. Typiskt Svenskt rättsfall som skulle föra saken till ett snabbt avslut, typ Quick. Läser man Fup, inser man efter hand hur dåligt ute man varit i sin kritik mot att frikänna Joy. Jag har varit med i kören som sjungit om svartskallen som fick miljonerna trots att han brutalt mördade en gammal tant och jag ångrar mig fruktansvärt.

Stackars sate som blev utsatt för detta övergrepp. Av en svensk polis som är så inkompetent att håren reser sig i nacken. Rättsinstans som låter sig bevisas av några kassakvitton och en julbonad?

Ni som skriker om rättvisa och är glada över hans död, skulle ni själva anse er rättvist bedömda efter dessa kriterier?

Fup är ett viktigt dokument, ett bevis på svensk polis inkompetens, förhören liknar något man utsattes för som barn av föräldrarna när man snattat för första gången. Skumma personer lämnas åt sitt öde medans man sätter in alla krafter mot en svartskalle som påstås röka hasch, skryta om det och vara pengakåt. Vem annars skulle döda en gammal tant i Sätra? ja vem?

Han framstår för mig som ganska skyldig. Framför allt det där med kvittona känns rätt osannolikt om han skulle vara oskyldig. Vore intressant att veta vad som fick dig att ändra uppfattning? Att utredningen delvis är dåligt genomförd minskar ju inte kraften i de indicier som trots allt finns.
Citera
2014-03-04, 18:52
Medlem
DrBrasas avatar
Rätt lustigt att Sundevall raljerar över att han minsann läst den psykiatriska undersökning som gjorts av Rahman. Vi kan ju också läsa den då den och andra handlingar lagts upp här i tråden. Sundevall hävdar, helt utan källa, att Rahman var den ende mordmisstänkte som gick genom en sådan undersökning det året utan någon anmärkning. Det är fullt möjligt, antalet mord i Sverige är få per år så konkurrensen är inte helt mördande (ursäkt uttrycket) men jag undrar ändå hur Sundevall kan veta detta så säkert?

Eller som det står i psykundersökningen, "det kan inte uteslutas en svårare bakomliggande problematik om Rahman är skyldig till brottet".
Senast redigerad av DrBrasa 2014-03-04 kl. 19:09.
Citera
2014-03-04, 19:17
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Rätt lustigt att Sundevall raljerar över att han minsann läst den psykiatriska undersökning som gjorts av Rahman.

Jag kanske mixar ihop något nu, men den Rahman-RPU som ligger ute i trådstarten är väl den där lilla som görs på ett par timmar - den är väl bara 3 sidor? Den där stora som tar en hel månad är väl den 'Sundis' menar. Han var ju extremt bekant man Rahman under fängelse- och knogandet-med-resningarna-tiden - därför fick han väl Rahmans tillstånd att få ut den stora.
Citera
2014-03-04, 19:23
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jag kanske mixar ihop något nu, men den Rahman-RPU som ligger ute i trådstarten är väl den där lilla som görs på ett par timmar - den är väl bara 3 sidor? Den där stora som tar en hel månad är väl den 'Sundis' menar. Han var ju extremt bekant man Rahman under fängelse- och knogandet-med-resningarna-tiden - därför fick han väl Rahmans tillstånd att få ut den stora.
Du har rätt i att det är en sk P7a som ligger ute i tråden. Men finns det några uppgifter om att han genomgick något annat?
Citera
2014-03-04, 19:36
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Ska man välja att fundera över indicier, så tycker jag man ska läsa igenom alla indicier för att han är oskyldig som mördare och väga dem mot de som talar för att han är skyldig. Jag förnekar inte att de sistnämnda finns, men de är bra mycket svagare än alla som talar emot att han är skyldig:

Jo, det ska man såklart - slutsatsen är att det mesta (i princip allt) talar emot Rahman.

Om du hade tagit på dig glasögonen och verkligen tittat noga på den där 'fördel-listan' som Sundevall kokat ihop så ser du att många är icke-argument. Man kan vända på många lätt som en pannkaka, tänkte visa några exempel här:

Sundevall skriver: Enligt polisen är lägenheten ej genomsökt. Varför inte söka igenom lådor och skåp efter pengar eller smycken när han enligt åklagaren är på mordplatsen två gånger under fredagen den 21 maj? Quoter svarar: Jo, där för att hemtjänsten (Rahman) hade bra koll på var eventuella stålar fanns och då var det liksom onödigt att rota runt i hela lyan.

Sundevall skriver: Varför återvända till lägenheten cirka en halvtimme efter mordet och återigen riskera att bli iakttagen? Därtill riskera att möta eller bli iakttagen av arbetskamrater som slutar för dagen vid denna tidpunkt och då lämnar arbetslokalen som ligger mindre än hundra meter från mordplatsen. 

Quoter svarar: Att gärningsmannen högst sannolikt köpte t-gul och återvände till mord-lägenheten indikerar starkt att någon från hemtjänsten låg bakom mordet. Hemtjänsten visste att Märta inte hade några bekanta eller släkt - eller man - som brukade besöka henne. Riskfritt liksom.

Sundevall skriver: Varför samtidigt [i butiken] köpa kaffe som han ska leverera tre dygn senare? 

Quoter svarar: hur skulle det annars se ut? Rahman tog på sig att köpa kaffe till arbetsplatsen den här aktuella tiden - hur skulle han den här fredagen förklara att han istället 'bara' hade köpt T-gul (och inget kaffe) om någon från samma arbetsplats träffade på honom i krokarna?
Citera
2014-03-04, 19:41
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Du har rätt i att det är en sk P7a som ligger ute i tråden. Men finns det några uppgifter om att han genomgick något annat?

Jag har inte tittat igenom papperna själv där på tingsrätten, eller om det är Stockholms stadsarkiv som har grejorna nu, men om man ser när åtal väcktes: 21 april 1994 och när domen kom: första veckan i juli 1994 så finns det en 2,5 månaders lucka. Det hade inte behövts en sån stor lucka om han inte gjorde en stor RPU under denna tid.
Citera
2014-03-05, 10:32
Medlem
Timjan256s avatar
Det är märkligt att dödsorsaken inte kommit ut än. Varför väljer man att inte nämna det i svensk media?
Citera
2014-03-05, 17:32
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Det är märkligt att dödsorsaken inte kommit ut än. Varför väljer man att inte nämna det i svensk media?

det är nog för han är skyldig,
mina ursäkter till alla (speciellt Quoter) i denna tråd,
ni hade så rätt.
Senast redigerad av substitute 2014-03-05 kl. 17:36.
Citera
2014-03-05, 19:57
Medlem
Svar till Quoters tre punkter. För det första.Det är mycket oklart om hon hade några pengar alls. Ingen vet hur hon i så fall fått tag på dem och i vilket fall var det ifall hon hade några uppenbarligen inget som det rådde allmän kännedom om på hemtjänsten.

Sedan den andra. Hovrätten kom fram till att just Rahman knappast hade tid att först mörda och sedan handla för att till sist åka tillbaka. Faktum är att det skulle krävts rejäla nerver av vem som helst att göra så. Det och kassen som kom från en annan affär talar för att mördaren antingen hade med sig dem till morden eller tillhanda närmare än så. Inköpet kan då vara gjort när som helst.

Det tredje tyckte jag var det konstigaste resonemanget av alla. Varför skulle det se ut på något visst sätt om han bara köpt t-gul? Brukar du eller någon annan reagera på att någon köper t-gul och om du gör det?Reagerar du mindre om han köpt kaffe dessutom? Brukar man ens vara tvungen att visa upp vad man har i Icakassen om man råkar möta en jobbarkompis utanför affären. Så frågan kvarstår varför i fridens namn köpa kaffe och släpa på dessutom.

Nåja nog om detta som får sägas fallit dött på marken. Sundevalls påstående om mönsteranalysen är bra mycket intressantare. Enligt vad han säger så var det inte en blindtest. Någon påläst som kan bekräfta ellerdementera.
Senast redigerad av severus 2014-03-05 kl. 20:01.
Citera
2014-03-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
det är nog för han är skyldig,
mina ursäkter till alla (speciellt Quoter) i denna tråd,
ni hade så rätt.

Eller så kan det vara så enkelt att expressen och aftonbladet inte har några reportrar på plats i Bangladesh och att de som vet inte har någon lust att pingla dem. Hur tänker du när du hävdar att detta skulle vara argument för eller mot i skuldfrågan.
Senast redigerad av severus 2014-03-05 kl. 20:06.
Citera
2014-03-06, 11:01
Medlem
UT64s avatar
Inget nytt om att få hem Rahman verkar det som..

Kanske kan flygvapnet skicka ett transportplan Asien och hämta honom.
På hemvägen strax innan landning tycker jag också att det vore på sin plats
om några JAS-plan bildade eskort.

På flygplatsen kan det vara en mottagningskommitté bestående av företrädare
för alla riksdagspartierna samt någon från kungafamiljen. Vidare så anser jag att
statsbegravning är det enda som kan komma ifråga för den så folkkäre Joy Rahman.

Joy Rahman är helt enkelt en symbol, dels för rättvisa, dels för allt som är bra med Sverige;
Mångkulturen, demokratin och rättssystemet. Låt namnet Joy Rahman bli ett slagord för rättvisa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in