2006-04-21, 16:21
Medlem
Pads avatar
Intressant.

Men uppgifterna om att bonaden lagats? Jag citerar:

Citat:
Därtill framträdde i en av mina dokumentärfilmer ett nytt vittne. Han hade hjälpt till att laga julbonaden några år tidigare och berättade att bandet på den aktuella långsidan hade gått av på mitten när han försökt töja ut det lite.
Detta bekräftades av ägaren till julbonaden. Därmed kunde den längsta biten bara varit cirka 25 cm lång.

Strypsnaran som satt runt den mördade kvinnans hals var 41 cm. Såväl vittnen som teknisk undersökning pekade alltså åt samma håll. Att strypsnaran inte kom från julbonanden. Och därmed fanns det inget som knöt Rahman till mordvapnet.

Minns de båda fel? Eller är de i så fall med i någon konspiration? Och var det så att man var tvungen att applicera olika krympningsgrad på olika ställen för att mönstermatchningen skulle funka? Alltså, jag är öppen för alla bevis, argument och ledtrådar.
Citera
2006-04-21, 18:17
Medlem
Presidentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Rahman är naturligtvis skyldig till mordet
Säger han som bara läst rubrikerna i Aftonbladets artiklar om fallet.
Citera
2008-03-31, 09:39
Medlem
Oräklets avatar
Fallet Joy Rahman

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=411332

Enligt länken tycks mannen figurerar i en ny mordhistoria X antal år efter frikännandet i HD för ett annat mord som han satt 8 år för. Någon som vet mer om det första och nu detta?
Citera
2008-03-31, 09:56
Medlem
Jag är helt övertygad om att han var skyldig till pensionärsmordet i Stockholm. Den som sätter sig in i fallet med alla detaljer inser det.
/AC
Citera
2008-03-31, 09:58
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Jag är helt övertygad om att han var skyldig till pensionärsmordet i Stockholm. Den som sätter sig in i fallet med alla detaljer inser det.
/AC

Klart den skäggiga jäveln var skyldig...
Citera
2008-03-31, 10:02
Medlem
Oräklets avatar
Citat:
/AC

Vad skulle motivet vara?
Intressant för okunnig utomstående eftersom han fick en massa deg för åren inne. Rätt bra inkomst 10 mille för 8 år månadslön >100 tskr/mån.
Citera
2008-03-31, 10:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oräklet
Intressant för okunnig utomstående eftersom han fick en massa deg för åren inne. Rätt bra inkomst 10 mille för 8 år månadslön >100 tskr/mån.
ehm, ok? Hursomhelst, klart han var skyldig.
Citera
2008-03-31, 10:07
Medlem
Kräk

Citat:
Ursprungligen postat av Oräklet
Jo, eller 10 mille för 5 minuters "jobb" genom att strypa en gammal försvarslös kvinna. Sedan blev han hyllad av hela PK-eliten som nån slags justitiemordshjälte, varje gång jag ser detta spektakel i morgonsofforna på pk-TV så vänder sig magen på mig, fyfan vilket hyckleri.... Det där är ett riktigt jävla kräk, som inte förtjänar annat än att hamna i helvetets djupaste avgrund.
Citera
2008-03-31, 10:11
Medlem
Oräklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
ehm, ok? Hursomhelst, klart han var skyldig.

Som sagt jag är totalt nollad på fallet. Har bara hört gubbens namn när journalister typ Josefsson, Råstam o likn talat om det största justitiemordet i Sverige.
Var det journalister även i detta fallet som drev hans sak (tänker på Keith Cederholm o andra fall).
OT:Nu senast har btw Råstam lyft upp nåt fall me bränder i Värmland som skulle vara JM.
Citera
2008-03-31, 10:14
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
/AC
Finns det någonstans på nätet en vettig sammanfattning av fallet? Eller orkar du skriva en med de bärande punkterna?
Citera
2008-03-31, 10:14
Bannlyst
Citat:
/AC

Alla bevis talar för att det var han men bevisen räckte tydligen inte i PK-Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Finns det någonstans på nätet en vettig sammanfattning av fallet? Eller orkar du skriva en med de bärande punkterna?

Den 23 maj 1993 hittades en kvinnlig pensionär mördad i sin lägenhet i Sätra. Hon hade misshandlats och strypts till döds. Mördaren hade också försökt bränna upp kroppen med tändvätska, men misslyckats.

Från början koncentrerade polisen misstankarna på personalen inom hemtjänsten, och först var en kollega till Joy Rahman misstänkt men släpptes.

När Rahman blev misstänkt och åtalad var huvudbevisningen ett kantband av textil som skulle ha kommit från en julbonad från en annan pensionär som Rahman arbetade hos. Enligt åklagaren hade Rahman stulit kantbandet från henne och använt det som mordvapen. Ett viktigt indicium var de flaskor med tändvätska som hittades på mordplatsen. Dessa skulle Rahman enligt åklagaren ha köpt i en affär i närheten samtidigt som han handlat kaffe till hemtjänsten.

Våren 1994 dömdes Joy Rahman först i tingsrätten och sedan i hovrätten till livstids fängelse för mord. 1997 började en kampanj ledd av bland andra fängelsepräster och journalisten Dick Sundevall för att Joy Rahman skulle få en ny rättegång. Fångarna på Hall, Kumla och Tidaholm gick ut i en dags sympatistrejk för Rahman, och en resningsansökan lämnades in till Högsta domstolen.

1998 sade HD nej till att ge Rahman resning. Efter att en ny resningsansökan med nytt vittne och nya tekniska undersökningar lämnats in i slutet på 1999 beviljade HD Joy Rahman resning i januari i år.

Svea hovrätt skriver i domen att Joy Rahman inte haft någon tidsmässig möjlighet att begå mordet. Hovrätten underkänner också det så kallade tidsvittnet som fått stort utrymme i tidigare rättegångar vittnet kan inte anses som tillförlitligt eftersom hon haft alkoholproblem.

Att den kvinnliga pensionären skulle ha mördats med en strypsnara från en julbonad finner rätten troligt, men anser inte att det säkert kan fastställas att just Joy Rahman haft något med den att göra.
Då återstår bara indicier, och hovrätten konstaterar att indiciebevisning måste vara mycket stark om den ska leda till fällande dom. Det har den inte varit i Joy Rahmans fall, skriver rätten.
Senast redigerad av Edwards 2008-03-31 kl. 10:18.
Citera
2008-03-31, 10:17
Medlem
Oräklets avatar
Måste vara extremt komplex personlighet i så fall?
Varför?
Knappast hit man med den typen av offer --> Snarare bestialisk i så fall.
Startar för förmögenheten stiftelse med mikrolån för att hjälpa fattiga människor i Bangladesh som en sann filantrop.
Behov av sluten PV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in