2014-02-27, 20:03
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schournalisten

Läs dokumenten online här eller ladda ner som RAR-arkiv här.
Länk till detta inlägg inlagt i trådstarten. Tillägg i rubrik: "avliden 2014".

/Mod
Citera
2014-02-27, 20:18
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Han sa här att han satsade halva skadeståndet på stiftelsen.

Happ, han plöjde inte den andra halvan av summan på en privat utredning - eller en tipsbelöning - för att kunna hitta den verkliga mördaren?
Citera
2014-02-27, 21:17
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Hej då ditt jävla svin.
Nånå… Det är långtifrån säkert att han var skyldig till mordet i Sverige.

Kunde vara intressant att få veta mer om vad som hände senare i Bangladesh; han var misstänkt för mord även där, men det ledde väl inte till åtal till slut? När jag läser tidningsnotiserna får jag känslan av att det inte är någon "Mörkläggning" utan att man verkligen inte vet vad han dog av.
Citera
2014-02-27, 22:35
Medlem
Maestrosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nånå… Det är långtifrån säkert att han var skyldig till mordet i Sverige.

Kunde vara intressant att få veta mer om vad som hände senare i Bangladesh; han var misstänkt för mord även där, men det ledde väl inte till åtal till slut? När jag läser tidningsnotiserna får jag känslan av att det inte är någon "Mörkläggning" utan att man verkligen inte vet vad han dog av.
Familjen döljer dödsorsaken. Det talar sitt tydliga språk.
Citera
2014-02-27, 23:08
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
finns övertygande bevisning som klart och tydligt öjade som gamla kvinnans mördare.
han ändå blev släppt kan han tacka kuken Dicken Sundevall och hela PK-etablissemanget som HD inte kunde stå pall för.

Så jo mördare, en friad mördare likförbannat en jävla mördare.

Vi ska även komma ihåg att vederbörande grupp som fick honom fri som en fågel fick någon sorts pris/utmärkelse för insatsen. Undrar om gruppen fick någon slant av Bangla-Joy för arbetet? Boken som Dicky Sundevall skulle publicera blev det inget av i alla fall, tror det var bråk om pengar som gjorde det.

Det troligaste är väl att Bangla-Joys pengar tog slut, så då fick det bli 'snaran' i brist på gamla pensionärer.

Nu har vi för övrigt ett bra tillfälle att se hur lång tid Ratsit tar på sig att radera svenska medborgare som avlidit i utlandet.

Lägenheten där han var skriven:

Shaik Zulfiqur Rahman 64 1949 Falkholmsgränd 21 lgh 1302 Skärholmen
Shaik Jillik Sohan Rahman 26 1987 Falkholmsgränd 21 lgh 1302 Skärholmen
Tasnim Rahman 18 1995 Falkholmsgränd 21 lgh 1302 Skärholmen

Hans fru verkar ha lämnat (det sjunkande) skeppet.
Citera
2014-02-27, 23:28
Medlem
substitutes avatar
Ett praktexempel på dåligt polisarbete. Typiskt Svenskt rättsfall som skulle föra saken till ett snabbt avslut, typ Quick. Läser man Fup, inser man efter hand hur dåligt ute man varit i sin kritik mot att frikänna Joy. Jag har varit med i kören som sjungit om svartskallen som fick miljonerna trots att han brutalt mördade en gammal tant och jag ångrar mig fruktansvärt.

Stackars sate som blev utsatt för detta övergrepp. Av en svensk polis som är så inkompetent att håren reser sig i nacken. Rättsinstans som låter sig bevisas av några kassakvitton och en julbonad?

Ni som skriker om rättvisa och är glada över hans död, skulle ni själva anse er rättvist bedömda efter dessa kriterier?

Fup är ett viktigt dokument, ett bevis på svensk polis inkompetens, förhören liknar något man utsattes för som barn av föräldrarna när man snattat för första gången. Skumma personer lämnas åt sitt öde medans man sätter in alla krafter mot en svartskalle som påstås röka hasch, skryta om det och vara pengakåt. Vem annars skulle döda en gammal tant i Sätra? ja vem?
Senast redigerad av substitute 2014-02-27 kl. 23:54.
Citera
2014-02-27, 23:51
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Lägenheten där han var skriven:

Shaik Zulfiqur Rahman 64 1949 Falkholmsgränd 21 lgh 1302 Skärholmen
Sh*** J**** S**** Rahman 26 1987 Falkholmsgränd 21 lgh 1302 Skärholmen
T**** Rahman 18 1995 Falkholmsgränd 21 lgh 1302 Skärholmen

Hans fru verkar ha lämnat (det sjunkande) skeppet.
Jo, det blev skilsmässa ganska snart efter att Zulfiqur, "Joy", blev frikänd och frisläppt. Jag gillar inte att man hänger ut anhöriga till folk som du gör.

Det är för övrigt intressant att se hur det gått för Joys två barn. Det har gått mycket bra för hans dotter men sämre för sonen, som tyvärr haft sina egna turer i svenska domstolar. Vem 18-åringen på adressen är vet jag inte. Det är i vart fall inte dottern, som är äldst, och bosatt på ett annat ställe.
Citera
2014-02-28, 00:00
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Ett praktexempel på dåligt polisarbete. Typiskt Svenskt rättsfall som skulle föra saken till ett snabbt avslut, typ Quick. Läser man Fup, inser man efter hand hur dåligt ute man varit i sin kritik mot att frikänna Roy. Jag har varit med i kören som sjungit om svartskallen Joy som fick miljonerna trots att han brutalt mördade en gammal tant och jag ångrar mig fruktansvärt.

Stackars sate som blev utsatt för detta övergrepp. Av en svensk polis som är så inkompetent att håren reser sig i nacken. Rättsinstans som låter sig bevisas av några kassakvitton och en julbonad?
Jag håller med om att bevisningen var svag. Men slutsatsen att det fanns tillräckligt med bevisning för fällande dom var inte märkvärdig i sig, det var så svenska domstolar dömde fram till att rättsdebatten tog fart i början på 00-talet i samband med resningar för Askar och Rahman. Det låg alltså ingen rasism eller annat bakom de fällande domarna.

När det gäller Joy så tror jag att han var skyldig. Jag är inte 100% säker på det eller annat men jag tycker att omständigheterna pekar mot honom och att det inte gått att hitta någon alternativ gärningsman som dessa omständigheter också stämmer in på. Men visst, det finns en ytterligt liten sannolikhet att det faktiskt var så konstigt att kantbonaden inte stämde med mordvapnet trots den forensiska undersökningen (som ju ifrågasatts i efterhand) och att mördaren stod bakom Joy i den där kassakön eller att det helt enkelt var någon annan kund som köpte något helt annat för samma pris. Tanten måste antagligen ha känt igen mördaren så hela resonemanget förutsätter någon annan inom hemtjänsten eller hennes närmaste familj. Och de undersökningar har inte lett någonstans.

Jag rekommenderar dock alla som vill debattera det här fallet att läsa in sig på förundersökningen, den är länkad i trådstarten.
Citera
2014-02-28, 03:14
Medlem
Oavsett om han var skyldig eller inte så framgår det av P3 dokumentär att Rahman var väldigt olycklig. Under tiden i fängelset planerade han att begå självmord, men misslyckades. Tror det var tiden i häktet och fängelset som var den främsta anledningen. Frågan är om han nu lyckades med det han misslyckades med i fängelset?
Citera
2014-02-28, 06:32
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Jag håller med om att bevisningen var svag. Men slutsatsen att det fanns tillräckligt med bevisning för fällande dom var inte märkvärdig i sig, det var så svenska domstolar dömde fram till att rättsdebatten tog fart i början på 00-talet i samband med resningar för Askar och Rahman. Det låg alltså ingen rasism eller annat bakom de fällande domarna.

När det gäller Joy så tror jag att han var skyldig. Jag är inte 100% säker på det eller annat men jag tycker att omständigheterna pekar mot honom och att det inte gått att hitta någon alternativ gärningsman som dessa omständigheter också stämmer in på. Men visst, det finns en ytterligt liten sannolikhet att det faktiskt var så konstigt att kantbonaden inte stämde med mordvapnet trots den forensiska undersökningen (som ju ifrågasatts i efterhand) och att mördaren stod bakom Joy i den där kassakön eller att det helt enkelt var någon annan kund som köpte något helt annat för samma pris. Tanten måste antagligen ha känt igen mördaren så hela resonemanget förutsätter någon annan inom hemtjänsten eller hennes närmaste familj. Och de undersökningar har inte lett någonstans.

Jag rekommenderar dock alla som vill debattera det här fallet att läsa in sig på förundersökningen, den är länkad i trådstarten.

tack för mycket bra inlägg DrBrasa!
vid närmare eftertanke får jag nog hålla med dig i mycket. Känslorna tog överhand i mitt tidigare inlägg, tyckte bevisningen var för bristfällig för att man ska önska någons död. Frågetecknen hopade sig, tex sonen som hade nyckel och verkade oberörd av att hitta sin mor mördad i garderoben, kvinnan som hoppade in som vikarie osv. Håller med, fortsätt att debattera och läs fup.
Senast redigerad av substitute 2014-02-28 kl. 06:35.
Citera
2014-02-28, 09:26
Medlem
LOL!!s avatar
Jag är mycket nyfiken på dödsorsaken och varför familjen är så tystlåten om det hela.
Kan dödsorsaken kanske kasta nytt ljus på JR och hans leverne? Var det en naturlig död som hjärta/cancer/olycka är det ointressant, men om det skulle vara något annat så som under brottsliga omständigheter är det värt att följa upp.

Jag hittar inget i nättidningar från Bangladesh, någon som är mer bevandrad bland dessa?
Citera
2014-02-28, 13:27
Medlem
Trevligt att höra. Må han brinna i helvetet. Ett väldigt intressant fall dock. Själv är jag helt övertygad om att han var skyldig till brottet. Han fick i alla fall sitta 8 år, pengarna och livet efteråt tror jag aldrig blev särskilt lyckligt. Grämer mig mer över de idioter som fick honom fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in