Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-24, 12:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns två metoder att torka chilifrukt.

Den ena går ut på kort tid och tämligen hög värme med hjälp av diverse elektriska apparater och den andra genom att låta frukten torka fritt i torr och varm miljö under en längre tid.

Första metoden funkar utmärkt när man har tillgång till ett vanligt torkskåp för kläder. Då bör man skära upp frukten i antingen två delar eller skära på längden och vika ut. Frukten får gärna ligga på ett hönsnät eller liknande. Jag använder en trumsil/trumsikt av större diameter.

När det gäller självtorkning så bör man inte skära upp frukten! Den riskerar att bli angripen av ohyra eller mögla. Den skall således torkas hel, gärna hängande fritt, likt en klase i luften. Den här metoden tar självklart ganska lång tid men är i slutändan bättre eftersom de mesta aromerna och styrkan är kvar i frukten.

~Paul~

Jag måste dela mina för att dom ska torka bra utan värme, har helt enkelt för hög luftfuktighet för att dom ska torka bra annars. Mest pga att jag odlar chili året runt, med allt vattnade och sprayande av plantor så blir det fuktigt.

har docj fått tips om en bra metod, dela dom och stoppa dom i organzapåsar och lägg ovanpå satorns utblåsfläkt (Antec900 med "takfläkt")
Citera
2014-02-24, 13:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag måste dela mina för att dom ska torka bra utan värme, har helt enkelt för hög luftfuktighet för att dom ska torka bra annars. Mest pga att jag odlar chili året runt, med allt vattnade och sprayande av plantor så blir det fuktigt.

har docj fått tips om en bra metod, dela dom och stoppa dom i organzapåsar och lägg ovanpå satorns utblåsfläkt (Antec900 med "takfläkt")
Fiffigt!

~Paul~
Citera
2014-02-24, 14:47
Medlem
DyingAtheists avatar
Har buljong kvar sedan jag lagade rotmos med fläsklägg, finns det något enkelt (billigt) och gott jag kan göra av den (bortsett från köttsoppa)?
Citera
2014-02-24, 15:11
Medlem
Johanboyboys avatar
Var ett tag sedan jag gjorde lasange, tror ni detta receptet blir bra?

http://www.recepten.se/recept/lasagne.html
Citera
2014-02-24, 15:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanboyboy
Var ett tag sedan jag gjorde lasange, tror ni detta receptet blir bra?

http://www.recepten.se/recept/lasagne.html
Ser väl rätt OK ut.

Personligen har jag inte i Mornay Sauce (oststås) utan lagar min lasagne på en vanlig Béchamel (vit grundsås). Ostsåsen har en tendens att göra rätten ytterst tung och kompakt.

~Paul~
Citera
2014-02-24, 15:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Har buljong kvar sedan jag lagade rotmos med fläsklägg, finns det något enkelt (billigt) och gott jag kan göra av den (bortsett från köttsoppa)?
Vanligtvis är avkoket på tok för salt. Du bör i så fall hälla bort en del och späda ut med vatten.

När så är gjort så kan du laga vad som helst på avkoket, t ex såser, aladåber, syltor, inlagt kött på burk, samt soppor som du skriver. Inte bara köttsoppa med andra ord! En vanlig grönsakssoppa funkar om du inte har något kött kvar.

Funkar även som stomme till gulaschsoppa/paprikasoppa.

~Paul~
Citera
2014-02-27, 15:06
Bannlyst
Skulle fritera lite potatis i kastrull men vid uppvärmningen så började det bubbla satan så jag avbröt projektet! Oljan är tidigare använd till potatis som jag sedan filtrerade i ett kaffefilter..
Varför blir det så här när jag återanvänder olja? Tar jag ny så spottar o fräser det ingenting men efter en friterings omgång så börjar det igen..
Oljan skummar ingenting och har fin färg
Citera
2014-02-27, 19:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmabilen
Skulle fritera lite potatis i kastrull men vid uppvärmningen så började det bubbla satan så jag avbröt projektet! Oljan är tidigare använd till potatis som jag sedan filtrerade i ett kaffefilter..
Varför blir det så här när jag återanvänder olja? Tar jag ny så spottar o fräser det ingenting men efter en friterings omgång så börjar det igen..
Låter som det kommit vatten i din olja.
Brukar bete sig så då.
Citera
2014-02-27, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Låter som det kommit vatten i din olja.
Brukar bete sig så då.

Måste vara ytterst lite vatten i sådanafall men det bubblar o skvätter som tusan.. Kan jag få bort vattnet på något smart sätt?
Eller är det bara o köra med lock till bubblandet slutar ?
Senast redigerad av Firmabilen 2014-02-27 kl. 19:28.
Citera
2014-02-27, 20:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Måste vara ytterst lite vatten i sådanafall men det bubblar o skvätter som tusan.. Kan jag få bort vattnet på något smart sätt?
Eller är det bara o köra med lock till bubblandet slutar ?
Låg värme en längre stund, så det dunstar av.
Då bubblar och det skvätter det mindre.
Citera
2014-02-27, 21:52
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vanligtvis är avkoket på tok för salt. Du bör i så fall hälla bort en del och späda ut med vatten.

När så är gjort så kan du laga vad som helst på avkoket, t ex såser, aladåber, syltor, inlagt kött på burk, samt soppor som du skriver. Inte bara köttsoppa med andra ord! En vanlig grönsakssoppa funkar om du inte har något kött kvar.

Funkar även som stomme till gulaschsoppa/paprikasoppa.

~Paul~

Vilken är din favoritaladåb?
Citera
2014-02-28, 08:14
Medlem
Citat:

Testa att ta hälften så mycket potatis och gör det i två omgångar istället.

Jag brukar alltid fritera pommes genom att fritera dem i tio minuter först på 120 °C, sen ta ur dem och låta dem torka på ytan i frysen (torr luft i frysen) och fritera igen vid 180 °C tills det är fin yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in